14.7 C
Copenhagen
fredag 12. september 2025

Nye lavbundstal: 38.628 hektar lavbundsprojekter er igangsat

0

Hver en hektar tæller på vejen mod udtagning af de 100.000 hektar lavbundsjorde i 2030, som er ambitionen i Landbrugsaftalen fra 2021. Spritnye tal for udtagningsprojekterne viser, at 38.628 hektar lavbundsjorder nu enten er færdigetableret, under realisering eller under forundersøgelse til udtagning. Det er mere end en tredjedel af, hvad der er ambitionen at udtage i 2030.

Den seneste status på udtagningsprojekterne blev opgjort i april 2023, hvor det samlede tal på tværs af de forskellige lavbundsordninger lå på 30.381 hektar. Der er dermed sat gang i projekter, der dækker yderligere 8.247 hektar siden april i år.

Der arbejdes løbende på at forbedre og udbygge rammerne for udtagning af lavbundsjorder. Aarhus Universitet arbejder netop nu på at opdatere det nuværende kortgrundlag, der angiver, hvor der findes lavbundjorder, og hvor meget lavbundsjord der reelt er. Det nye kort skal sikre det bedst mulige grundlag at arbejde ud fra.

Minister for fødevarer, landbrug og fisker, Jacob Jensen (V), siger:

– Den store indsats, vi har i gang for at udtage lavbundsjorder, er helt afgørende i den grønne omstilling af landbruget. Jeg er derfor rigtig glad for, at vi så tydeligt kan se, at det går i den rigtige retning med den nye opgørelse. Udtagning af lavbundsjorder er drønsvært. Både fordi der er rigtig mange aktører inde over de her projekter, og fordi hvert enkelt projekt tager tid. Derfor er en vis tålmodighed også nødvendigt med de her projekter. Og det ser vi efterhånden betaler sig, når vi ser den positive fremgang med de nye tal.

Tal og fakta:

  • De nyeste opgørelser viser, at 38.628 hektar lavbundsjorde enten er færdigetableret, under realisering eller under forundersøgelse. Det er 8.247 hektar mere, end da opgørelsen senest blev lavet i april 2023. Læs mere på udtagning.dk
     
  • Derudover er der givet tilsagn til i alt 7.300 hektar på den etårige bio-ordning ekstensivering med slæt, hvis formål er at reducere udledningen af drivhusgasser og kvælstof fra dyrkede lavbundsjorder
     
  • I Landbrugsaftalen fra den 4. oktober 2021 fastsatte partierne bag aftalen en ambition om at udtage 100.000 hektar lavbund i 2030.
     
  • Landbrugsstyrelsen estimerer, at det tager 4-6 år fra at der startes forundersøgelser på et lavbundsprojekt, til projektet er færdigetableret. Det er særligt jordfordeling, der involverer mange aktører, som tager tid.
     
  • Ekspertgruppen for udtagning af lavbundsjorder kom i august i år med 12 anbefalinger til, hvordan der udtages mest muligt lavbundsjord hurtigst muligt. Der er allerede sat gang i flere af anbefalingerne bl.a. en ny kompensationsmulighed skal gøre det mere attraktivt for lodsejere at indgå i udtagningsindsatsen, lancering af et nyt screeningsværktøj i jagten på mere effektiv udtagning af lavbund, og så er ministeriet i gang med at undersøge mulighederne for at udvide udtagningskonsulenternes rolle, så de kan være med i hele processen og skabe hurtigere fremdrift.
     
  • Aarhus Universitet er netop nu ved at opdatere det kort, der ligger til grund for udtagningsprojekterne, og som viser, hvor der findes lavbundsjorder i Danmark.
     
  • Lavbundsprojekterne er fordelt på flere forskellige ordninger hos henholdsvis Landbrugsstyrelsen, Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen. De igangsatte projekter fordeler sig således:
Status på fremdriften i udtagningsindsatsen siden 2021 fordelt på styrelser (hektar). November 2023.
 OrdningUnder forundersøgelseUnder realiseringFærdigetableretTotal 
MiljøstyrelsenKlima-Lavbund6.468111876.666
NaturstyrelsenKlima-Lavbund *13.1092.841015.950
LandbrugsstyrelsenLavbund11.8561.515013.371
LandbrugsstyrelsenKulstofrige lavbundsjorder i kvælstofvådområdeprojekter **8471.79402.641
Total 32.2806.16118738.628
LandbrugsstyrelsenEU-bioordning for ekstensivering med slæt (2023 tilsagn) ***   7.300

* Naturstyrelsens Klima-Lavbundsprojekter udføres via en anlægsbevilling.

** Kvælstofvådområdeprojekter kan være placeret på kulstofrige lavbundsarealer. Ved tidligere statusopgørelser på fremdriften har Landbrugsstyrelsen afventet en metode til at kunne estimere overlappet. Denne metode er nu fastlagt, og det estimeres, at 34 pct. af igangværende kvælstofvådområdeprojekter opstartet siden 2021 er placeret på kulstofrige lavbundsarealer. Med reduktion af udvaskningen af kvælstof til vandmiljøet som primære formål, stilles der ikke krav til opgørelse af klimaeffekten (CO2ækv.) i disse projekter. Dog er genopretning af naturlig hydrologi i jorden en fælles målsætning ved aktiv udtagning for både kvælstofvådområde- og lavbundsprojekter. Derfor antages det, at der opnås en klimaeffekt på lige fod i projekterne, forudsat at kulstofrig jord vådgøres permanent.

*** I udtagningsindsatsen indgår desuden årlige tilsagn til ekstensivering via EU´s bioordning, ekstensivering med slæt, som administreres af Landbrugsstyrelsen. Disse arealer medtælles separat i opgørelsen, da ekstensiveringen ikke giver samme effekt som permanent udtagning.

Fredericias energigigant leverer mere end brændstof

0

Finn Schousboe, direktør for Crossbridge Energy i Fredericia, kaster lys over virksomhedens rolle som Danmarks største overskudsvarmeproducent. Udover at raffinere daglige produkter, der holder Europa kørende, spiller virksomheden en afgørende rolle i det lokale fjernvarmesystem.

– Crossbridge Energy gør mere end blot at bringe folk fra A til B, siger Finn Schousboe.

– Vi bidrager betydeligt til fjernvarmeforsyningen, hvilket har en positiv effekt på varmeudgifterne for områdets beboere. Dette er grunden til, at varmechecken her er markant mindre sammenlignet med andre varmetyper.

Kommunaldirektør: Cheflønninger afspejler ansvar og kompleksitet

0
Steen Vinderslev, kommunaldirektør i Middelfart Kommune. Foto: AVISEN

I en aktuel debat om lønniveauet og antallet af chefer i Middelfart Kommune, der tjener mere end 1 million kroner har politikere fra begge fløje givet deres mening om antallet af millionlønninger i den vestfynske kommune sammenlignet med de øvrige kommuner. Kommunaldirektør i Middelfart Kommune, Steen Vinderslev, ønsker ikke at kommentere på de politiske røster. Derimod fortæller han til AVISEN, at han altid orienterer sig på lønområdet, og her er Middelfart Kommune ikke lønførende.

– Vi holder konstant øje med lønniveauet i kommunerne generelt. Under denne overvågning bemærker vi, at Middelfart Kommune på ingen måde er i spidsen for lønningerne i det syddanske område. Disse oplysninger henter vi fra fælles datasystemer, hvor vi kan sammenligne på tværs af alle personalegrupper, inklusiv ledelsen. Her står det klart, at vi ikke er blandt de højest lønnede, hvilket stemmer overens med den politik, byrådet har fastlagt, siger Steen Vinderslev.

I en tid, hvor lønniveauet for kommunale chefer er et hot emne i mange kommuner, fortæller Vinderslev, at han allerede tidligere gennem sin karriere har haft fokus på området, og i den forbindelse også kørt en lønafstemning mellem Middelfart og nabo-kommunerne Nordfyn og Assens, og giver indsigt i, hvordan de samlede omkostninger for kommunens højest betalte medarbejdere er sammensat.

– Historisk har jeg haft dialoger med mine kolleger i Nordfyn og Assens for at holde øje med, at vores lederlønninger lå på samme niveau og ikke for langt fra hinanden. I den forbindelse ved jeg også, at vi har været godt afstemt. I Middelfart har vi 12 medarbejdere, hvis samlede omkostninger overstiger en million, men det inkluderer alt; pension, feriepenge, ATP, særlig feriegodtgørelse og så videre. Det handler om de samlede omkostninger, ikke bare lønnen.

De hidtidige tal med 13 chefer over en million kroner i omkostninger i Middelfart Kommune er nu reduceret til 12, fortæller Steen Vinderslev, og så slår han fast, at det er den samlede omkostning til hver enkelt medarbejder, og ikke “rå” løn.

– Hvis man har en omkostning på over en million kroner om året, svarer det til en månedsløn på 68.000 kroner, og derudover kommer der tillæg. Når vi kigger i vores lønsystem, ser vi, at det drejer sig om 12, ikke 13 medarbejdere. Af disse 12 i Middelfart Kommune er fire af dem direktører, hvis omkostninger ligger mellem 1,3 og 1,8 millioner kroner, sidstnævnte tal for kommunaldirektørens vedkommende. Disse oplysninger er offentligt tilgængelige, siger han og tilføjer:

– Min egen løn er bestemt gennem en forhandlingsproces, som gælder for alle kommunaldirektører. Det betyder, at hvis man er kommunaldirektør i Middelfart og Assens, så er lønnen den samme. I sidste ende handler det om kommunens befolkningstal.

Middelfart Kommunes kommunaldirektør er heller ikke i tvivl om, at medarbejderne får som fortjent ud fra det store ansvar, de har.

– Jeg har også kigget på de andre områder, specifikt de otte øvrige medarbejdere, der nærmer sig en million i omkostninger. I den forbindelse har jeg planer om at tage en dialog med min gode kollega i Assens for at finde ud af, om der er sket ændringer siden sidste gang, vi talte sammen. Dengang var vores cheflønninger meget ens, og det er netop denne gruppe, vi refererer til, siger Vinderslev og slutter:

– Overordnet set er vi ikke lønførende, og jeg kan se, at de medarbejdere, der koster lige over en million ligger lige over grænsen, og det vil jeg følge op i min dialog med Assens og Nordfyn, når det er sagt, så vil jeg også sige, at når jeg ser på de stillinger vores ledere har, eksempelvis som leder af et samlet ældreområde, hvor man har over 800 ansatte eller vores skoleområde, hvor man har over 500 ansatte, eller lederen af børneområdet, hvor man har over 400 ansatte, så synes jeg, at det er normale store og ansvarsfulde stillinger med en stor kompleksitet. Vi er optaget af at have gode folk på pladsen, og det er også vigtigt for befolkningen på de tre områder. Hvis man vil have dygtige folk, så bliver man nødt til at betale dem noget løn.

Ny aftale skal hjælpe unge uden uddannelse og job

0
Foto: Christoffer Regild

FGU-institutionernes økonomi skal styrkes, og FGU-institutionerne skal have øget frihed til at tilrettelægge uddannelsen til det, der giver mening lokalt. Det mener regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier, som har indgået en aftale om styrket FGU.

Omkring 43.000 unge under 25 år er i dag ikke i uddannelse eller job.

For mange af de unge er den forberedende grunduddannelse (FGU) det rette tilbud. FGU-institutionerne arbejder med at styrke unges faglige, sociale eller personlige kompetencer igennem et inkluderende læringsmiljø, så de bliver rustet til at komme videre i uddannelse eller beskæftigelse.

Derfor har regeringen og alle Folketingets partier indgået en aftale om at styrke FGU-institutionerne, så de er mere fagligt og økonomisk stabile.

Ro om FGU-institutionernes økonomi

Med aftalen afsættes der 135 millioner kroner til et varigt økonomisk løft af FGU og 27,6 millioner kroner i 2024 til bedre værksteder, køkkenfaciliteter og undervisningsmaterialer på FGU. Formålet med aftalen er derfor at skabe ro om FGU-institutionernes økonomi, så institutionerne kan have fokus på kerneopgaven – at levere undervisning af høj kvalitet til de unge, som ikke går den direkte vej igennem uddannelsessystemet.

Aftalepartierne er desuden enige om at reducere den kommunale medfinansiering af FGU fra cirka 65 procent til cirka 45 procent. Det skal sende et tydeligt signal om, at det er en fælles opgave for staten og kommunerne at lykkes med at reducere antallet af unge uden uddannelse og beskæftigelse.

Derudover skal aftalen styrke erhvervsgrunduddannelsen (egu) på FGU, hvor eleverne er i virksomhedspraktik størstedelen af tiden. Egu er et vigtigt tilbud for unge, der ønsker at starte på en erhvervsuddannelse eller i job. Med aftalen hæves tilskudsniveauet til elever på egu. Der tages desuden initiativ til at etablere et partnerskab med 10-20 større arbejdsgivere i Danmark, som skal sikre praktikpladser til egu-elever og udbrede kendskabet til egu.

Bedre overgange til FGU og mere frihed

Aftalen skal desuden sikre bedre overgange til FGU fra grundskole eller ungdomsuddannelser, så unge ikke oplever et afbrud i deres uddannelsesforløb, før de kan starte på FGU. Med aftalen bliver det derfor muligt for elever at blive målgruppevurderet til FGU i 9. klasse, hvis den kommunale ungeindsats (KUI) vurderer, at eleven ikke er helt klar til at begynde på en ungdomsuddannelse eller job.

Desuden igangsættes der et samarbejde med Kommunernes Landsforening (KL), som skal understøtte, at elever, der afbryder en ungdomsuddannelse, og som er i målgruppen og motiveret for FGU, skal opleve en smidig overgang til FGU.

– Det er meget meget vigtigt for regeringen, at vi hjælper de 43.000 unge, som hverken er i uddannelse eller arbejde. For mange af dem kan FGU være vejen videre. Men skolerne har brug for en permanent økonomisk saltvandsindsprøjtning. Ligesom flere af de unge skal have mulighed for at komme ud på en rigtig arbejdsplads som en del af uddannelsen. Alt dette lykkedes med denne aftale. Så jeg er en glad minister, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

– Vi har indgået en aftale, som over en bred kam gør FGU bedre. Vi styrker vejen ind på FGU og gør den nemmere. Vi styrker kvaliteten på FGU institutionerne markant for at forbedre elevernes hverdag. Og vi styrker incitamentet til, at eleverne kommer videre i uddannelse eller beskæftigelse. Det er en rigtig god aftale for de unge, som har behov for lidt ekstra hjælp for at finde hen på den rette hylde, siger Thomas Skriver Jensen, Socialdemokratiet.

– Venstre har længe arbejdet for at sikre et løft af FGU, så flere unge kan hjælpes på rette vej mod job eller uddannelse. FGU har desværre været udfordret af lave elevtal og dårlig økonomi. Derfor er vi glade for, at vi med aftalen blandt andet giver et økonomisk løft og skaber friere rammer for institutionerne, alt sammen for at sikre at FGU-institutionerne i fremtiden kan hjælpe flere unge godt videre”, siger Anni Matthiesen, Venstre.

– Nogle har kaldt denne regering for en visionsløs teknokratregering. Det er forkert, og den her aftale er et vidnesbyrd om det. Vi har en vision om at alle, uanset deres forældres baggrund, har så gode betingelser som muligt for at realisere gode liv. Her er uddannelse og arbejde centralt. I dag er 43.000 unge under 25 år hverken i uddannelse eller arbejde. Det er en mærkesag for Moderaterne at nedbringe det tal. Her er FGU’en afgørende, men den er ikke kommet tilstrækkeligt godt fra start. Det forsøger denne aftale at ændre på. Det gør vi ved at reducere kommunernes udgifter forbundet med at anvise unge til FGU, og ved at løfte FGU-institutionernes økonomi med 135 millioner kroner om året. Det er en trædesten til, at færre i fremtiden vil stå uden for uddannelse og arbejde, siger Rasmus Lund-Nielsen, Moderaterne.

– FGU’en er en fantastisk uddannelse, der løfter og hjælper de unge, der ikke er gået den snorlige vej gennem uddannelsessystemet. Med aftalen giver vi FGU-uddannelsen et økonomisk løft og sender flere elever på uddannelsen, fordi kommunerne får bedre råd til at bruge den. Det tror vi er godt for vores unge, siger Jakob Mark, Socialistisk Folkeparti.

– Danmarksdemokraterne er stolte over, at vi med aftalen løfter FGU og tager et vigtigt skridt mod, at flere af de mere end 40.000 unge, der står uden uddannelse og job, bliver en del af fællesskabet. FGU er i særklasse, når det handler om at hjælpe denne gruppe med at tage springet fra FGU til en af landets erhvervsuddannelser og en fremtid som faglært. Det har vi brug for. Derfor er vi også glade for, at aftalen slår fast, at FGU skal være et landsdækkende tilbud ved at sikre mere stabilitet for de små FGU-institutioner i vores landdistrikter. Det er afgørende, hvis flere skal have succes med FGU i fremtiden, at transporttiden til skolerne er kort. Derfor er Danmarksdemokraterne med i aftalen, siger Marlene Harpsøe, Danmarksdemokraterne.

– I Liberal Alliance er vi glade for, at vi nu styrker FGU. Et varigt taxameterløft, bedre incitament for kommunerne til at sende unge på FGU, bevaring af udslusningstaxameter, flere penge til Modstrøm og en bedre overgang, så unge ikke kommer til at falde igennem to stole, siger Helena Artmann, Liberal Alliance.

– Vi er glade for, at FGU’en nu får et løft. For Det Konservative Folkeparti har det været vigtigt at gøre FGU’en mere erhvervsrettet, så vi kan få flere unge ud at være en del af fællesskabet på uddannelserne og arbejdspladserne. Det er både godt for den enkelte og for samfundet. Samtidig bliver det nu muligt allerede i løbet af 9. klasse at finde ud af, om man skal på FGU efter sommerferien, så den unge sammen med forældre og lærere får bedre mulighed for at træffe det rette valg, siger Lise Bertelsen, Det Konservative Folkeparti.

– FGU skal løse en enormt vigtig samfundsopgave: Gribe unge, som ellers ville falde ud af uddannelsessystemet. Endnu flere unge skal have chancen for at få det løft og pusterum, som FGU kan give. Så jeg er glad for, at det ikke længere er kommunen, der skal betale det meste af regningen. Med den her aftale bliver det nemlig staten, der skal putte flest penge per elev i uddannelsen. Kommunernes stramme økonomi må ikke smække døren til FGU i for næsen af nogen unge. FGU-institutionernes økonomi er også presset. Med aftalen er vi med til at sikre friere rammer og mere økonomisk stabilitet – særligt for de små skoler i mindre byer. Vi er langt fra i mål, men hver eneste krone tæller ude på uddannelserne!, siger Anne Hegelund, Enhedslisten.

– Jeg brænder for, at alle unge skal få troen på, at de kan. Jeg vil gerne give mange flere unge mulighed for at komme på den forberedende grunduddannelse. For Radikale Venstre er det særligt vigtigt at styrke de unges fællesskab. Derfor har jeg kæmpet for de pædagogiske måltider, som vi kender fra efterskolerne, og for at give de unge en stærk stemme gennem Modstrøm, siger Lotte Rod, Radikale Venstre, Radikale Venstre

– FGU er hjerteblod for Dansk Folkeparti. Derfor glæder det mig, at vi styrker området økonomisk, og med denne aftale giver friere rammer, siger Alex Ahrendtsen, Dansk Folkeparti.

– Alternativet er glade for, at vi med aftalen forbedrer fundamentet under FGU. Her er det særligt positivt, at elevernes overgang fra grundskole til FGU bliver bedre, så endnu flere unge uden beskæftigelse og uddannelse kan få gavn af FGU. Samtidig udestår stadig en opgave med at styrke det inkluderende læringsmiljø på skolerne, så unge med handicap får bedre forudsætninger. Den opgave forfølger Alternativet de kommende år, siger Christina Olumeko, Alternativet.

Nye Borgerlige er også med i aftalen.

Aftale om styrket FGU

  • Styrkelse af FGU-institutionernes økonomi ved et varigt økonomisk løft på 135 millioner kroner fra 2024.
  • Løft af værksteds- og køkkenfaciliteter samt undervisningsmaterialer på FGU for 27,6 millioner kroner i 2024.
  • Understøttelse af elevdemokratier på FGU.
  • Styrket fællesskab via det pædagogiske måltid.
  • Reduktion af den kommunale medfinansiering fra cirka 65 procent til cirka 45 procent.
  • Årlig drøftelse i FGU-institutionsbestyrelsen.
  • Der afsættes 6,4 millioner kroner fra 2024 og frem til øget udslusningstilskud til de FGU-institutioner, som i særlig grad får de unge videre i uddannelse eller beskæftigelse.
  • Fremrykning af målgruppevurdering af elever i 9. klasse
  • Styrkelse af vejledning om FGU i grundskolen.
  • Samarbejde med kommunerne om gode overgange for de unge.
  • Styrkelse af egu-sporet på FGU for 12,5 millioner kroner i 2024 og frem
  • Økonomisk løft på 5,0 millioner kroner fra 2024 og frem til at skolerne kan finansiere elevernes egenbetaling af ophold på skolehjem samt udgifter ved certifikater og kørekort.
  • Bedre muligheder for forlængelse af egu-forløb i op til ét år
  • Partnerskab om flere egu-praktikforløb.
  • 1,1 millioner kroner i 2024 og 0,2 millioner kroner fra 2025 og frem til styrket informations- og vejledningsindsats om egu-sporet.
  • Frivilligt udbud af basisforløb.
  • Friere rammer for udbud af spor på udbudssteder og skoler.
  • Obligatorisk seksualundervisning.
  • Eftersyn af institutionslandskabet: udviklingen af institutionslandskabet følges og eventuelle behov for justeringer heraf vurderes senest i 2026.
  • Mulighed for befordringsordning på FGU-skoler.
  • Forlængelse af erhvervstræningsperioden.
  • Bedre muligheder for samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner på Bornholm.
  • Reserve til opfølgning på implementeringsunderstøttende tiltag (rejsehold mv.).

Når markedskræfterne bider: Et liberalt kig på JFMs og øvrige mediers kriser

0

I den seneste udvikling indenfor medieverdenen, har JFM annonceret en massiv reduktion i arbejdsstyrken, hvilket har efterladt denne liberale observatører rystet – men ikke overrasket.

Som en ægte liberal skal man spørge: Er dette et symptom på et større problem i den måde, vi ser på medier og markedsøkonomi?

For de 57 medarbejdere, der har mistet deres job, er det mere end blot tal, på et regneark. Det er en hård realitet. Mens vi liberale ofte fejrer de frie markedskræfters effektivitet, rejser denne situation spørgsmålet om: Er der en grænse for, hvor “fri” et marked bør være, især når det gælder pressen?

Det er ingen hemmelighed, at mediemarkedet er og i lang tid, har været under enormt pres. Konkurrencen fra digitale platform, skiftende forbrugsmønstre mv., har haft en stor indvirkning. Men den seneste udvikling hos JFM peger på en dybere krise: en krise i lokaljournalistikken.

Det liberale synspunkt er: at markedet vil tilpasse sig. Nyhedsmedier, som ikke kan tilpasse sig, bør ikke overleve. Lokaljournalistikken er ikke kun en forretning; det er en nødvendig del af et sundt demokrati.

Når lokalmedier kæmper, er det mere end blot en økonomisk fejljustering; det er en trussel mod den demokratiske infrastruktur.

Ironisk nok kunne man argumentere for, at en vis grad af “planøkonomi” måske ikke er så skidt endda, i hvert fald når det kommer til journalistik. Men så kan man jo støtte alt der ikke er omstillingsparat og kan en virksomhed ikke overleve, så må den dø eller tilpasse sig, vi holder ligegyldige virksomheder i live med enorm statsstøtte som SAS, Post Nord, DSB i forskellige udgaver og mange andre, det er de arbejdspladser ikke værd.

Den bebudede øremærkning til lokal- og regionaljournalistikken, er ikke et skridt i den rigtige retning. Leder af nyhedsmedier der popper op, som jammerlapper klager sig over manglede statsstøtte, burde finde andet job.

Politikkerne støtter medierne for egen vindig og derved fastholder en platform og et talerør for egen valgflæsk. De tænker ikke, på borgernes uvildige nyhedsinformation, kald det bare manipulering, kammerateri eller andet slemt, det er ikke en liberal tankegang.

Tiden er inde til at genoverveje om visse aspekter af vores samfund – som pressen – kræver en anden tilgang.

Vi over for et paradoks: Står de liberale idealer om frie markedskræfter i konflikt med behovet for at beskytte de institutioner, der er fundamentale for vores samfundsstruktur.

Er det på tide at se ud over det rene markedsdrevne synspunkt og anerkende, at nogle ting er vigtigere end bundlinjen – selv for en liberal.

Svaret er nej.

Borgernes frie valg i pressen skal ikke svækkes ved at bestemte partier holder bestemte medier i live for at give politikkerne et talerør.

Den frie presse skal være FRI.

I Danmark er der flere og flere mindre medier, der lever fint og med flere ansatte, uden støtte.

Typografiens gyldne æra begyndte med Gutenbergs opfindelse af den flytbare type i det 15. århundrede, faget uddøde i det 20 århundrede.

Har de store medier glemt det og hvad der sker, hvis man ikke følger med og arbejder smart?

Poul Rand, Lokalformand Liberal Alliance i Fredericia.

Ny aftale skal hjælpe unge uden uddannelse og job

0

FGU-institutionernes økonomi skal styrkes, og FGU-institutionerne skal have øget frihed til at tilrettelægge uddannelsen til det, der giver mening lokalt. Det mener regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier, som har indgået en aftale om styrket FGU.

Omkring 43.000 unge under 25 år er i dag ikke i uddannelse eller job. For mange af de unge er den forberedende grunduddannelse (FGU) det rette tilbud. FGU-institutionerne arbejder med at styrke unges faglige, sociale eller personlige kompetencer igennem et inkluderende læringsmiljø, så de bliver rustet til at komme videre i uddannelse eller beskæftigelse. Derfor har regeringen og alle Folketingets partier indgået en aftale om at styrke FGU-institutionerne, så de er mere fagligt og økonomisk stabile.

Ro om FGU-institutionernes økonomi

Med aftalen afsættes der 135 millioner kroner til et varigt økonomisk løft af FGU og 27,6 millioner kroner i 2024 til bedre værksteder, køkkenfaciliteter og undervisningsmaterialer på FGU. Formålet med aftalen er derfor at skabe ro om FGU-institutionernes økonomi, så institutionerne kan have fokus på kerneopgaven – at levere undervisning af høj kvalitet til de unge, som ikke går den direkte vej igennem uddannelsessystemet.

Aftalepartierne er desuden enige om at reducere den kommunale medfinansiering af FGU fra cirka 65 procent til cirka 45 procent. Det skal sende et tydeligt signal om, at det er en fælles opgave for staten og kommunerne at lykkes med at reducere antallet af unge uden uddannelse og beskæftigelse.

Derudover skal aftalen styrke erhvervsgrunduddannelsen (egu) på FGU, hvor eleverne er i virksomhedspraktik størstedelen af tiden. Egu er et vigtigt tilbud for unge, der ønsker at starte på en erhvervsuddannelse eller i job. Med aftalen hæves tilskudsniveauet til elever på egu. Der tages desuden initiativ til at etablere et partnerskab med 10-20 større arbejdsgivere i Danmark, som skal sikre praktikpladser til egu-elever og udbrede kendskabet til egu.

Bedre overgange til FGU og mere frihed

Aftalen skal desuden sikre bedre overgange til FGU fra grundskole eller ungdomsuddannelser, så unge ikke oplever et afbrud i deres uddannelsesforløb, før de kan starte på FGU. Med aftalen bliver det derfor muligt for elever at blive målgruppevurderet til FGU i 9. klasse, hvis den kommunale ungeindsats (KUI) vurderer, at eleven ikke er helt klar til at begynde på en ungdomsuddannelse eller job.

Desuden igangsættes der et samarbejde med Kommunernes Landsforening (KL), som skal understøtte, at elever, der afbryder en ungdomsuddannelse, og som er i målgruppen og motiveret for FGU, skal opleve en smidig overgang til FGU.

– Det er meget meget vigtigt for regeringen, at vi hjælper de 43.000 unge, som hverken er i uddannelse eller arbejde. Mange af dem går allerede i dag på den Forberedende Grunduddannelse. Men skolerne har brug for en permanent økonomisk saltvandsindsprøjtning. Ligesom flere af de unge skal have mulighed for at komme ud på en rigtig arbejdsplads som en del af uddannelsen. Alt dette lykkedes med denne aftale. Så jeg er en glad minister!, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

– Vi har indgået en aftale, som over en bred kam gør FGU bedre. Vi styrker vejen ind på FGU og gør den nemmere. Vi styrker kvaliteten på FGU institutionerne markant for at forbedre elevernes hverdag. Og vi styrker incitamentet til, at eleverne kommer videre i uddannelse eller beskæftigelse. Det er en rigtig god aftale for de unge, som har behov for lidt ekstra hjælp for at finde hen på den rette hylde, siger Thomas Skriver Jensen, Socialdemokratiet.

– Venstre har længe arbejdet for at sikre et løft af FGU, så flere unge kan hjælpes på rette vej mod job eller uddannelse. FGU har desværre været udfordret af lave elevtal og dårlig økonomi. Derfor er vi glade for, at vi med aftalen blandt andet giver et økonomisk løft og skaber friere rammer for institutionerne, alt sammen for at sikre at FGU-institutionerne i fremtiden kan hjælpe flere unge godt videre, siger Anni Matthiesen, Venstre.

– Nogle har kaldt denne regering for en visionsløs teknokratregering. Det er forkert, og den her aftale er et vidnesbyrd om det. Vi har en vision om at alle, uanset deres forældres baggrund, har så gode betingelser som muligt for at realisere gode liv. Her er uddannelse og arbejde centralt. I dag er 43.000 unge under 25 år hverken i uddannelse eller arbejde. Det er en mærkesag for Moderaterne at nedbringe det tal. Her er FGU’en afgørende, men den er ikke kommet tilstrækkeligt godt fra start. Det forsøger denne aftale at ændre på. Det gør vi ved at reducere kommunernes udgifter forbundet med at anvise unge til FGU, og ved at løfte FGU-institutionernes økonomi med 135 millioner kroner om året. Det er en trædesten til, at færre i fremtiden vil stå uden for uddannelse og arbejde, siger Rasmus Lund-Nielsen, Moderaterne.

– FGU’en er en fantastisk uddannelse, der løfter og hjælper de unge, der ikke er gået den snorlige vej gennem uddannelsessystemet. Med aftalen giver vi FGU-uddannelsen et økonomisk løft og sender flere elever på uddannelsen, fordi kommunerne får bedre råd til at bruge den. Det tror vi er godt for vores unge, siger Jakob Mark, Socialistisk Folkeparti.

– Danmarksdemokraterne er stolte over, at vi med aftalen løfter FGU og tager et vigtigt skridt mod, at flere af de mere end 40.000 unge, der står uden uddannelse og job, bliver en del af fællesskabet. FGU er i særklasse, når det handler om at hjælpe denne gruppe med at tage springet fra FGU til en af landets erhvervsuddannelser og en fremtid som faglært. Det har vi brug for. Derfor er vi også glade for, at aftalen slår fast, at FGU skal være et landsdækkende tilbud ved at sikre mere stabilitet for de små FGU-institutioner i vores landdistrikter. Det er afgørende, hvis flere skal have succes med FGU i fremtiden, at transporttiden til skolerne er kort. Derfor er Danmarksdemokraterne med i aftalen, siger Marlene Harpsøe, Danmarksdemokraterne.

– I Liberal Alliance er vi glade for, at vi nu styrker FGU. Et varigt taxameterløft, bedre incitament for kommunerne til at sende unge på FGU, bevaring af udslusningstaxameter, flere penge til Modstrøm og en bedre overgang, så unge ikke kommer til at falde igennem to stole, siger Helena Artmann, Liberal Alliance.

– Vi er glade for, at FGU’en nu får et løft. For Det Konservative Folkeparti har det været vigtigt at gøre FGU’en mere erhvervsrettet, så vi kan få flere unge ud at være en del af fællesskabet på uddannelserne og arbejdspladserne. Det er både godt for den enkelte og for samfundet. Samtidig bliver det nu muligt allerede i løbet af 9. klasse at finde ud af, om man skal på FGU efter sommerferien, så den unge sammen med forældre og lærere får bedre mulighed for at træffe det rette valg, siger Lise Bertelsen, Det Konservative Folkeparti.

– FGU skal løse en enormt vigtig samfundsopgave: Gribe unge, som ellers ville falde ud af uddannelsessystemet. Endnu flere unge skal have chancen for at få det løft og pusterum, som FGU kan give. Så jeg er glad for, at det ikke længere er kommunen, der skal betale det meste af regningen. Med den her aftale bliver det nemlig staten, der skal putte flest penge per elev i uddannelsen. Kommunernes stramme økonomi må ikke smække døren til FGU i for næsen af nogen unge. FGU-institutionernes økonomi er også presset. Med aftalen er vi med til at sikre friere rammer og mere økonomisk stabilitet – særligt for de små skoler i mindre byer. Vi er langt fra i mål, men hver eneste krone tæller ude på uddannelserne!, siger Anne Hegelund, Enhedslisten.

– Jeg brænder for, at alle unge skal få troen på, at de kan. Jeg vil gerne give mange flere unge mulighed for at komme på den forberedende grunduddannelse. For Radikale Venstre er det særligt vigtigt at styrke de unges fællesskab. Derfor har jeg kæmpet for de pædagogiske måltider, som vi kender fra efterskolerne, og for at give de unge en stærk stemme gennem Modstrøm, siger Lotte Rod, Radikale Venstre, Radikale Venstre

– FGU er hjerteblod for Dansk Folkeparti. Derfor glæder det mig, at vi styrker området økonomisk, og med denne aftale giver friere rammer, siger Alex Ahrendtsen, Dansk Folkeparti.

– Alternativet er glade for, at vi med aftalen forbedrer fundamentet under FGU. Her er det særligt positivt, at elevernes overgang fra grundskole til FGU bliver bedre, så endnu flere unge uden beskæftigelse og uddannelse kan få gavn af FGU. Samtidig udestår stadig en opgave med at styrke det inkluderende læringsmiljø på skolerne, så unge med handicap får bedre forudsætninger. Den opgave forfølger Alternativet de kommende år, siger Christina Olumeko, Alternativet.

Nye Borgerlige er også med i aftalen.

Aftale om styrket FGU

Styrkelse af FGU-institutionernes økonomi ved et varigt økonomisk løft på 135 millioner kroner fra 2024.
Løft af værksteds- og køkkenfaciliteter samt undervisningsmaterialer på FGU for 27,6 millioner kroner i 2024.
Understøttelse af elevdemokratier på FGU.
Styrket fællesskab via det pædagogiske måltid.
Reduktion af den kommunale medfinansiering fra cirka 65 procent til cirka 45 procent.
Årlig drøftelse i FGU-institutionsbestyrelsen.
Der afsættes 6,4 millioner kroner fra 2024 og frem til øget udslusningstilskud til de FGU-institutioner, som i særlig grad får de unge videre i uddannelse eller beskæftigelse.
Fremrykning af målgruppevurdering af elever i 9. klasse
Styrkelse af vejledning om FGU i grundskolen.
Samarbejde med kommunerne om gode overgange for de unge.
Styrkelse af egu-sporet på FGU for 12,5 millioner kroner i 2024 og frem
Økonomisk løft på 5,0 millioner kroner fra 2024 og frem til at skolerne kan finansiere elevernes egenbetaling af ophold på skolehjem samt udgifter ved certifikater og kørekort.
Bedre muligheder for forlængelse af egu-forløb i op til ét år
Partnerskab om flere egu-praktikforløb.
1,1 millioner kroner i 2024 og 0,2 millioner kroner fra 2025 og frem til styrket informations- og vejledningsindsats om egu-sporet.
Frivilligt udbud af basisforløb.
Friere rammer for udbud af spor på udbudssteder og skoler.
Obligatorisk seksualundervisning.
Eftersyn af institutionslandskabet: udviklingen af institutionslandskabet følges og eventuelle behov for justeringer heraf vurderes senest i 2026.
Mulighed for befordringsordning på FGU-skoler.
Forlængelse af erhvervstræningsperioden.
Bedre muligheder for samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner på Bornholm.
Reserve til opfølgning på implementeringsunderstøttende tiltag (rejsehold mv.).

Konservative vil se på samarbejde

0

Det Konservative Folkeparti i Fredericia Kommune er, som Socialdemokratiet, klar til at se på samarbejdet med Fredericia Kommunes husadvokat, Bech-Bruun. Det fortæller Gruppeformand Tommy Rachlitz Nielsen.

Tommy Rachlitz Nielsen (C) ser med alvor på dommen fra Højeste Ret mod Bech-Bruun. I lyset af dommen fremhæver han nødvendigheden af ansvarlig adfærd og etik i alle aspekter af kommunens leverandører.

– Vi skal generelt sikre os, at de leverandører, vi benytter – uden at nævne navne – lever op til gældende normer, etik og regler. De skal opføre sig ordentligt og handle ansvarligt, både i forhold til deres egen virksomhed og dem, de repræsenterer, siger Nielsen.

Derfor ser han også et behov for en grundig gennemgang af kommunens forbindelse med advokatfirmaet Bech-Bruun.

– Jeg synes, at når der kommer sådan en dom, så er det noget, vi som ansvarlige politikere skal se på, og deraf bør overveje, om det er den rigtige samarbejdspartner, siger den konservative gruppeformand.

Tommy Rachlitz Nielsen understreger samtidig vigtigheden af at drøfte sagen i økonomiudvalget og senere i byrådet:

– Der er givetvis en kontrakt med Bech-Bruun, og ligesom de skal opføre sig ordentligt, så skal vi også. Vi skal derfor sikre os, at vi gør det rigtigt, hvis vi ophæver samarbejdet. Men vi skal klart se på samarbejdet. Vi skal sikre os, at alle vi handler med, er ansvarlige mennesker og virksomheder, siger politikeren.

Tommy Rachlitz Nielsen mener ikke, at Fredericia Kommune har haft mulighed for at se på sagen, før der lå en kendelse.

– Jeg tror helt ærligt ikke, at vi som byråd eller vores forvaltning kan sidde og afgøre, hvad domstolene siger. Domstolene kunne også have konkluderet, at de var uskyldige, men nu, hvor der foreligger en dom, er situationen klart anderledes, slutter han.

Læs også

Socialdemokrat kræver gennemgang af samarbejde med advokatfirma efter dom

0

Efter den opsigtsvækkende dom i udbyttesagen, hvor advokatfirmaet Bech-Bruun blev idømt en bøde på 400 millioner kroner, rejser der sig nu spørgsmål i Fredericia Kommune. Næstformand for den socialdemokratiske byrådsgruppe, John Nyborg, udtrykker sin bekymring og tager initiativ til en nærmere undersøgelse af kommunens forhold til advokatfirmaet.

– Vi skal grundigt overveje vores samarbejde med Bech-Bruun, indleder John Nyborg.

– I lyset af denne alvorlige dom er det vores ansvar at sikre, at kommunen samarbejde med partnere, virksomheder og advokater lever op til de højeste etiske standarder. Derfor vil jeg anmode forvaltningen om at se nærmere på vores brug af Bech-Bruun som kommunens faste advokat, fortsætter Nyborg.

Læs også

John Nyborg ser nu frem til at få forvaltningens vurdering af sagen i forhold.

– Vi bliver nødt til at få vores forvaltnings vurdering på denne sag. Det er alvorligt med sådan en dom, siger Nyborg og slår fast, at der er behov for en omhyggelig evaluering af kommunens forhold til Bech-Bruun, der har været involveret i en sag med betydelige økonomiske og juridiske konsekvenser.

– Min klare personlige holdning til det her er, at vi bør se på, om det er en god idé at fortsætte med Bech-Bruun, tilføjer Nyborg.

I kølvandet på Højesterets dom mod advokatfirmaet Bech-Bruun, tager John Nyborg, næstformand for den socialdemokratiske byrådsgruppe i Fredericia Kommune, bladet fra munden og fremhæver behovet for en kritisk gennemgang af kommunens juridiske samarbejde.

– Det er afgørende, at vi i Fredericia Kommune får vurderet, hvilken rolle Bech-Bruun skal spille for os fremadrettet, understreger John Nyborg, næstformand for den socialdemokratiske byrådsgruppe.

– Der er utvivlsomt eksisterende aftaler og kontrakter med Bech-Bruun, som strækker sig over flere år. Det er en del af den løbende forretning. Men vi skal grundigt overveje mulighederne for at revidere eller endda afslutte disse aftaler, alt imens vi sikrer, at vores samarbejdspartnere lever op til de værdier og standarder, vi som politikere og som kommune står for, uddyber han.

Han er klar til at ophæve samarbejdet, hvis vurderingen fra forvaltningen i Fredericia Kommune peger den vej.

– Det kan få konsekvenser, hvis man vurderer, at det ikke stemmer overens med de værdier, vi ønsker at drive kommune på og de samarbejdspartnere, man har, siger Nyborg og slutter:

– Det lyder umiddelbart som en hård dom, men det er ikke godt, at det er det advokatfirma, vi bruger, der har fået sådan en dom. Det er staten, der har sagsøgt, så jeg synes, at der er en udfordring.

Stor NATASJA-musikforestilling kommer til Vejle Musikteater i 2024

0

Publikum kan glæde sig til en dramatisk, pulserende og moderne musikalsk fortælling om stortalentet Natasja, som var en af Danmarks største og stærkeste stemmer inden hun på tragisk vis døde i en trafikulykke i 2007.

Forestillingen bindes selvfølgelig sammen af Natasjas udødelige sange som “Gi’ mig Danmark tilbage, “Ildebrand i byen”, “Op med Ho’det”, “Smuk og dejlig” og “I Danmark er jeg født”, samt helt nye handlingsbærende sange.

Billetsalget begynder fredag den 24. november 2023 kl. 10.00 på www.vejlemusikteater.dk og spiller i Vejle Musikteater i perioden den 27. – 29. november 2024.

En musikalsk livshistorie
NATASJA-forestillingen tager os med ud i alle tænkelige (og også et par af de mere utænkelige) hjørner af Natasja Saads liv, musik og karriere. Fra de første famlende koncerter i et mørkt, pumpende og uden tvivl lettere tilrøget Ungdomshuset på Nørrebro, til livsfarlige hestevæddeløb i Sudan, skuffelser hos pladeselskaberne og de første store hits i midten af 00’erne, hvor Natasja placerede sig tungt på tronen som Danmarks nye hiphop og reggae dronning.

Vi er med på opturene og nedturene, fra sammenbrud og knoglebrud til glædesudbrud og gennembrud. Fra den spæde start til den sørgelige slutning; det fatale trafikuheld på Jamaica og det legendariske efterliv, hvor Natasjas sange insisterer på at bibeholde sin relevans.

Musikforestillingen byder på kunstnerens udødelige tekster samt helt nye, handlingsbærende sange skrevet af Clemens Telling, som dramatisering af Natasjas begivenhedsrige og volatile liv.
NATASJA er kort fortalt en musikforestilling til de unge, de gamle og alle os midt imellem.

Stor legende fortjener store talenter
I modsætning til den vanlige stil inden for både reggae og hiphop – hvor det historisk set alt for ofte har været manden, der førte ordet, mens kvinderne stod for dansetrinene – er det i forestillingen NATASJA kvinderne, der har ordet i deres magt og mændenes tur til at bevæge sig.

Publikum kommer til at opleve en håndfuld af Danmarks stærkeste kvindelige vokalister, som på flotteste vis bærer historien og Natasjas repertoire i et dramatiseret sansebombardement. På scenen kan publikum blandt andet se frem til at opleve Cisilia Ismailova, Feven Geles, Roberta Hilarius Reichhardt, Caroline Henderson, Pharfar og Trine Appel, som sammen med fire mandlige dansere deler forestillingens mere end 20 roller.

På scenen kan publikum ligeledes opleve en af landets mest kendte producere og Natasjas
ven, Pharfar, der både som artist, komponist og trommeslager var med til at producere
musikken og mobilisere Natasjas store landvindinger i anden halvdel af hendes karriere. Pharfar
indgår også som en del af castet i NATASJA.

Folkene bag NATASJA
Musikforestillingens manuskript er skabt af den Grammy- og Reumert-vindende musiker Clemens
Telling. Idémageren er bedre kendt under kunstnernavnet MC Clemens og har i flere årtier sat et
markant aftryk på dansk rap og hiphop, både med udgivelser, koncerter og teaterforestillinger.
Omtrent halvdelen af musikforestillingen er skrevet af Natasja selv, idet hun i sit indsigtsfulde og
dybsindige sangkatalog selv formulerede de dramaer og dilemmaer, hun stod overfor. Den anden
halvdel er skrevet af Clemens Telling, baseret på research og ikke mindst hans personlige
kendskab til Natasja.

Instruktør er Nikolaj Cederholm, en af Danmarks absolut mest anmelderroste og indflydelsesrige
instruktører inden for musikdramatik. Han har for nyligt haft premiere på en særdeles anmelderrost opsætning af Gasolin på Østre Gasværk, og har tidligere bl.a. instrueret Terkel i Knibe – The Motherfårking Musical (2019) i samarbejde med Clemens Telling, der også til den forestilling skrev manuskriptet og komponerede nye sange.

FAKTA OM NATASJA

Holdet:
Musik og sangtekster: Natasja Saad, Pharfar, Saqib Hassan, Rasmus Seebach, Nicolai Seebach, Rune RK, Volmers World, Kenneth Bager m.fl.
Manuskript & idé: Clemens Telling
Instruktør: Nikolaj Cederholm
Koreograf: Toniah Pedersen
Produceret af: Lion Musicals i samarbejde med Live Nation og Clement
Arrangør: Vejle Musikteate

Rolleliste:
Natasja/Natasjas veninde: Cisilia Ismailova
Natasja/Natasjas veninder: Feven Geles
Natasja/Natasjas veninde: Roberta Hilarius Riechhardt
Ridelæreren: Caroline Henderson
Pharfar: Pharfar
Kirstine Saad (Natasjas mor): Trine Appel
Danser: Luc Boris André Kouadio
Danser: Ibrahim Ukash Flensborg Madsen
Danser: Oliver G. Zohore Bergstedt
Danser: Suad Demirovic

Spilleperiode:
Repremiere: 25. oktober 2024 i Tivolis Koncertsal
København: 25. oktober – 7. november 2024, Tivolis Koncertsal. Billetbestilling: www.ticketmaster.dk
Vejle: 27. – 29. november 2024, Vejle Musikteater. Billetbestilling: www.vejlemusikteater.dk

Natasja Saad
Musikalske diller og døgnfluer kommer og går i et tempo, der kan tage pusten fra selv den mest
flittige DJ, men ingen dansk urban-artist har som Natasja formået at transcendere tidens tand og
trends, selv her 15 år efter hendes alt for tidlige død. Trafikulykken på Jamaica i 2007 kostede
hende ganske vist livet, men Natasja nåede ikke desto mindre at sætte så store aftryk på landets
radioer, scener og pladesamlinger, at hun med rette skrev sig ind i både musikhistorien og
folkesjælen, side om side med de allerstørste.

Og vejen dertil var bestemt ikke kedelig. Natasja Saad blev født i København i 1974, og selvom
skæbnen først skulle føre hende forbi et sudansk hestevæddeløb, som hun i øvrigt vandt, på trods
af, at hun red med en brækket hofte, var det i sidste ende musikken, der kaldte højest.
Allerede i de tidlige teenageår stod det klart, at hiphop genren, som dengang stadig mest af alt var
forbeholdt de store amerikanske stemmer, nu havde fået sit eget danske stjerneskud i den unge
dansk-sudanske pige fra København.

Sammen med veninden Karen Mukupa dannede Natasja duoen No Name Requested, som sang
sig ind på hitlisterne med Colors of My Mind, det første af mange hits fra Natasjas hånd, der viste,
at hun besad en sjælden sans for at forene feminin gadelyrik og internationalt flow med den
folkelige appel, som de færreste trods alt kommer langt uden at besidde her i Danmark. Men
kommerciel succes eller ej, så var Natasja, som koreograf Toniah Pedersen siger det, “tro mod sig
selv – altid.”

Selvom karrieren bød på flere højdepunkter op gennem de tidlige 00’ere – heriblandt en
gæsteoptræden på Bikstok Røgsystems Cigar og hittet Op med ho’det – nåede Natasja desværre
aldrig selv at se albummet I Danmark er jeg født brage ind på hitlisterne og hen over diskene i
landets pladebutikker. Det blev udsendt få måneder efter Natasjas død, men især Gi’ mig Danmark
tilbage, Natasjas konstruktive skideballe til den dengang tiltagende danske smålighed og
‘hyggeracisme’, blev spillet så højt, heftigt og hyppigt, at hun med sikkerhed kunne lytte med fra
himlen.

I dag husker vi Natasjas for hendes hjertevarme, men træfsikre personlighed, hendes lyst til at tale
højt og ærligt, på vegne af andre unge med multietnisk baggrund, men også for alle os, der som hende drømte om en bedre vej frem. At det så tilmed var en vej, vi også kunne danse til og synge med på, er lige netop dét, forestillingen Natasja hylder og fejrer. Som Natasjas ven, producer og samarbejdspartner Pharfar udtrykker det: “Natasja viste mig, at drømme kan blive virkelige.”

Statement fra Clemens Telling – Idémageren bag NATASJA
”Når man som forfatter analyserer Natasjas liv, for at øjne hvor dramaet, spændingen og udviklingen ligger, bliver det hurtigt klart, at Natasja følte sig hjemme i flere kulturer. Selvom hun elskede stegt flæsk, persillesovs og Islands Brygge, hvor hun boede som enebarn med sin mor, blev hun desværre også mindet om sin hudfarve af uforstående danskere, der betegnede hende som ‘sort’.

I modsætning hertil blev hun i Sudan, hvor hun ellers trivedes med farens side af familien og søskende, kaldt ‘hvid’. Og hendes danske vaner, frihedstrang og passionen for ridesport var meget langt fra Sudans traditionelle syn på kvindelige gøremål.”

Natasjas musikalske sjæl og tekniske færdigheder, dragede hende i retning af Jamaica, hvor hun følte, de bedre forstod, hvad hun havde at byde på. Her fik hun respekt for sine ‘skills’. Mens de beundrede hende for at være fra ‘the motherland’ (Afrika), men blev samtidig behandlet som en rig vesteuropæer og altså også en mulighed for at tjene hurtige penge.

Som individ i København var hun ligeledes en hybrid mellem at være en af de absolut bedste moderne vokalister Skandinavien har fremelsket, en passioneret, hårdtarbejdende jockeyaspirant og en kompromisløs partygirl, der både kunne rappe og drikke de hårde drenge under bordet. Og bag disse samtidig en fintfølende lyriker, der kunne sætte ord på strømninger i tiden med en – for kulturen – sjældent set feminin flair, flamboyante færdigheder og fandenivoldsk folkelighed.

Derfor har jeg valgt at bruge netop lyrikken som en del af formsproget i forestillingen. Det bliver til endnu et lag i vores hyldest til Natasjas og hendes styrke inden for ordene og sammensætningen af dem. Selv når der ikke synges på scenen, udtales replikkerne med en rytme, som publikum nærmest kan trampe med på.

Ud over at hun ofte kom for sent, var det som om, hun altid var på vej et sted hen. Jeg husker til begravelsen, at én sagde, at selvom hun døde alt for ung, var det som om hun havde nået at leve tre liv. Natasja formulerer selv denne splittelse mellem de tre liv, hun levede simultant, i nummeret ‘I Danmark er jeg født’. Det er den splittelse, der er udgangspunktet for vores iscenesættelse. Natasja spilles simpelthen af tre forskellige skuespillere. En for mig vild idé, som giver mere og mere mening, jo længere jeg dykker ned i beretningerne om Natasjas omfangsrige liv.

Dog er kronologien flippet, så man forstår, at Natasja levede livet til det sidste og formentlig godt kendte risici, hvilket dog ikke holdt hende tilbage, da hun stoisk og heroisk tog skæbnen i egne hænder.”

Flere internationale medarbejdere kommer til Trekantområdet

0

I dag arbejder godt 13.400 internationale medarbejdere i Fredericia, Kolding, Middelfart og Vejle. Det er knap 7.000 flere end for ti år siden. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri. DI Trekantområdet glæder sig over stigningen og håber, at den positive udvikling fortsætter. Der er nemlig brug for flere medarbejdere til at besætte ledige stillinger hos de lokale virksomheder.

For ti år siden udgjorde de internationale medarbejdere 6 procent af arbejdsstyrken i Trekantområdet. I dag ligger tallet på 10 procent. Det er i alt 13.400 medarbejdere med jobs i f.eks. landbrug, industri, transport og forskellige servicefag. I Vejle er antallet eksempelvis steget fra 2.800 i 2012 til 5.600 i 2022.

Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, der kortlægger andelen af internationale medarbejdere i landets 98 kommuner fordelt på branche og nationalitet. 

– Jeg er meget glad for, at antallet af internationale medarbejdere er steget så markant i Trekantområdet. Virksomhederne har brug for flere hoveder og hænder til at levere på de mange ordrer, hvor vi blandt andet ser en stigende efterspørgsel på nye grønne produkter. Samtidig er ledigheden i Danmark meget lav, og der er ikke udsigt til en vækst i arbejdsstyrken. Vi kan ganske enkelt ikke undvære den ekstra arbejdskraft, siger bestyrelsesleder for DI Trekantområdet Pia Jakobsgaard-Iversen.

Den største gruppe af internationale medarbejdere i Trekantområdet kommer fra Polen og Rumænien. Godt en tredjedel af de ansatte inden for området landbrug, skovbrug og fiskeri er internationale medarbejdere. Også hotel- og restaurationsbranchen, servicefag, industri og råstofudvinding har mange internationale medarbejdere på lønningslisten.

– Jeg er ikke overrasket over, at de internationale medarbejdere finder jobs i mange forskellige brancher her i området. Vi har et stærkt erhvervsliv, og rigtig mange virksomheder mangler folk, siger Pia Jakobsgaard-Iversen.

I Fredericia står internationale medarbejdere for en tredjedel af den samlede medarbejdertilvækst siden 2012, mens det i henholdsvis Vejle og Kolding er ca. 45 procent.

– Vi er i hård konkurrence om den internationale rekruttering med mange andre områder og lande, der også skriger på arbejdskraft. Derfor vil jeg opfordre kommunerne til at arbejde aktivt for at tiltrække og fastholde internationale medarbejdere til vores område. De kan blandt andet gøre det nemt at få papirarbejdet ordnet, sikre job til begge parter i familien og sikre, at resten af familien kommer på plads i lokalområdet og i nye institutioner, når nye internationale medarbejdere har takket ja til stillinger her, siger Pia Jakobsgaard-Iversen og fortsætter:

– Vi ved desuden, at mange internationale medarbejdere efterspørger internationale pasnings-, skole- og uddannelsesmuligheder. Så det bør der også være fokus på. Og så skal vi selvfølgelig være gode til at fortælle om alle de fordele, som de danske virksomheder og det danske samfund kan tilbyde.

Antallet af internationale medarbejdere i hele Danmark er fordoblet i løbet af de seneste ti år fra 140.000 i 2012 til 290.000 i 2022. Stigningen er fortsat ind i 2023, hvor vi for flere måneder siden har rundet 300.000 internationale medarbejdere.

Analysen

Alene i 2022 voksede antallet af fuldtidsbeskæftigede internationale medarbejdere med mere end 36.000 fuldtidspersoner til et rekordhøjt niveau på knap 290.000 fuldtidsbeskæftigede, hvilket svarer til 12 pct. af den samlede arbejdsstyrke i Danmark. For ti år siden udgjorde internationale medarbejdere blot 7 pct. af den samlede arbejdsstyrke. Stigningen er fortsat ind i det første halvår af 2023, hvor der i flere måneder har været mere end 300.000 internationale medarbejdere.

Andelen af lønmodtagerne, som er internationale medarbejdere, varierer mellem regioner. I Hovedstadsområdet udgør internationale medarbejdere 16 pct. af de ansatte på virksomhederne, mens de i Nordjylland og på Bornholm blot udgør 8 pct. af arbejdsstyrken.

Den største stigning i antallet af internationale medarbejdere er i Hovedstadsområdet, hvor der i 2022 er knap 62.000 flere fuldtidsansatte internationale medarbejdere. Det svarer til en vækst på 6,5 pct. point. Stigningen i antallet af internationale medarbejdere det seneste årti har gjort sig gældende i samtlige kommuner i Danmark, hvilket fremgår af tabel i bilag.

Væksten i beskæftigelse drives i vid udstrækning af inter-nationale medarbejdere

Der har været vækst i antallet af internationale medarbejdere i alle dele af landet. I både Sydjylland, Nordjylland, Midt- og Vestjylland samt på Bornholm er antallet af internationale medarbejdere steget mere end danske medarbejdere. I både Sydjylland og Midt- og Vestjylland står internationale medarbejdere for hele 65 pct. af den samlede medarbejdertilvækst i området, mens der på Bornholm har været et fald i antallet af medarbejdere med dansk statsborgerskab i regionen fra 2012 til 2022, på trods af en stigning på 550 in-ternationale medarbejdere. Tallene fremgår af tabel i bilag.

Flest medarbejdere kommer fra Østeuropa

Størstedelen af de internationale medarbejdere i Danmark kommer fra Polen. Sådan har billedet været gennem en længere årrække. De udgør mere end hver 8. internationale medarbejder i Danmark. Rumænere udgør den anden største gruppe af internationale medarbejdere i Danmark. Det er en gruppe, der er vokset relativt meget. For ti år siden stod de for 4 pct. af de internationale medarbejdere, mens de i 2022 stod for 8,5 pct. af den samlede gruppe. Ser man lige uden for top 10, så er Indien iøjnefaldende med en betydelig stigning på 5.000 medarbejdere over det seneste årti, hvilket er mere end en tredobling af indiske medarbejdere i Danmark.

Andelen af lønmodtagerne, som er internationale medarbejdere, er størst i brancher med en høj grad af faglært og ufaglært arbejde

De brancher, som har den største andel af internationale medarbejdere, er kendetegnet ved, at typen af arbejde i høj grad er faglært og ufaglært. Brancherne landbrug mv., hoteller og restauranter, samt rengøring, operationel service mv. har den største andel af internationale medarbejdere, hvor mere end hver 4. medarbejder er international. Modsat fremgår det, at den internationale arbejdskraft er repræsenteret i betydelig mindre grad i den offentlige og finansielle sektor, hvor det kun er hver 16. medarbejder som er international.

Andel af internationale medarbejdere i hver branche varierer geografisk. Eksempelvis er den høje andel af internationale medarbejdere i landbrug mv. størst i Jylland og på Fyn. I Hovedstadsområdet er knap halvdelen af medarbejderne i hotel og restauration internationale. På Sjælland er andelen af internationale medarbejdere relativ høj inden for bygge og anlæg. Se sidste tabel i bilag for oplysninger omkring andel af internationale medarbejdere for hver branche i hver landsdel.

At skabe er at håbe – Agnete Brinch fejrer ti år...

0
KUNST. Agnete Brinch udstiller i september i Fredericia Kunstforening. Det sker i anledning af tiåret for hendes kunstneriske projekt Kvinder der forandrer verden. Siden...

SF kræver forklaring på lukning af asylcenter i Jelling

0
POLITIK. Beslutningen om at lukke asylcenteret i Jelling i 2026 møder nu kritik fra SF, der kalder beslutningen både uforståelig og ødelæggende for lokalsamfundet. Asylcenteret...

Regeringen tager næste skridt mod reklameforbud for usunde fødevarer rettet mod børn

0
POLITIK. Regeringen vil stramme markedsføringsloven og forbyde reklamer for usunde føde- og drikkevarer rettet mod børn under 15 år. Men et forbud skal fungere...

Milliardbombe mod Google: EU afslører 11 års snyd

0
BUSINESS. EU’s konkurrencemyndigheder har slået hårdt ned på Google. Efter mere end et årti med ulovlige metoder på onlinereklamemarkedet er techgiganten blevet idømt en...

3.000 falske Labubu-dukker fanget i tolden

0
SKAT. De er populære blandt unge og ses overalt i modebilledet og på sociale medier. Labubu-dukken hænger ofte på en taske eller bruges som...

Rekordmange syddanskere til åbent hus på sygehuse og sociale institutioner

0
REGIONEN. Næsten 6.700 syddanskere tog imod invitationen, da Region Syddanmark søndag den 7. september åbnede dørene til sygehuse, ambulancestationer og sociale institutioner. De besøgende fik...