POLITIK. Det er slut med at få parkeringsbøder dumpende ind ad brevsprækken, uden at man overhovedet var klar over, at man havde parkeret ulovligt. De såkaldte »usynlige p-afgifter«, som private p-selskaber har sendt ud i stort antal, har nemlig aldrig været lovlige.
Det præciserer transportminister Thomas Danielsen nu i en klar melding, der glæder både bilister og FDM.
Ifølge ministeren er der ikke tale om nye regler, men om en præcisering af det, der hele tiden har været gældende – nemlig at private parkeringsselskaber kun må udstede p-afgifter ved at placere dem fysisk på bilen eller ved at give dem direkte til føreren.
»Vi er meget tilfredse med, at transportministeren ser på reglerne på samme måde som FDM og Forbrugerombudsmanden, og med præciseringen af reglerne på området har gjort det soleklart, at parkeringsselskaberne ikke bare kan sende en p-afgift afsted til intetanende bilister,« siger Dennis Lange, chefkonsulent i FDM.
De »usynlige« afgifter har især været brugt i parkeringsanlæg med automatisk nummerpladeaflæsning, hvor bilister ofte først flere uger efter parkeringen opdager, at de har fået en bøde. Dermed fratages bilisterne muligheden for at dokumentere fejl eller mangelfuld skiltning på stedet, forklarer FDM:
»Præciseringen er godt for bilisternes retssikkerhed. Nu får de mulighed for at tage billeder af mangelfuld skiltning eller dokumentere andre forhold i forbindelse med parkeringen. Det kan man gøre, når man kan se, at man har fået en fysisk p-afgift, men ikke hvis man modtager en ’usynlig p-afgift’ længe efter parkeringen,« understreger Dennis Lange.
FDM kritiserer samtidig, at private parkeringsselskaber i stigende grad har taget de usynlige bøder i brug for at spare på omkostningerne til p-vagter, hvilket i praksis har betydet, at mange bilister modtager uventede og ofte udokumenterbare afgifter.
»FDM er åbne over for moderne, digitale systemer – også på parkeringsområdet. Men det skal selvsagt være systemer, der ikke giver køb på bilisternes retssikkerhed, og som i øvrigt holder sig inden for de gældende regler. Man kan ikke se stort på disse forhold, blot fordi man som parkeringsselskab ønsker at maksimere sin indtjening ved at spare p-vagter væk,« siger Dennis Lange.
Hvis bilister fremover fortsat modtager usynlige parkeringsafgifter, har FDM et klart råd:
Klager skriftligt til selskabet og undlad at betale afgiften på forhånd.
Indbring sagen for Parkeringsklagenævnet, hvis selskabet ikke vil annullere bøden.
Transportministerens præcisering kommer efter længere tids kritik af parkeringsselskabernes praksis med de usynlige afgifter, en kritik, der er vokset kraftigt hen over de seneste måneder.
MILJØ. En ny aftale om at forbyde al bundtrawlfiskeri i blandt andet Lillebælt og resten af Bælthavet samt store dele af Kattegat vækker nu stærk bekymring hos fiskerne. Det fremgår af en udmelding fra Danmarks Fiskeriforening, der mener, at aftalen vil få store konsekvenser for fiskeriet – især det kystnære.
Formanden for Danmarks Fiskeriforening, Svend-Erik Andersen, kalder beslutningen »dybt bekymrende« for lokale fiskere, som vil mærke konsekvenserne af forbuddet hårdt.
»Uanset, hvad man mener om trawlfiskeri, så er det rygraden i dansk fiskeri. Når man politisk forbyder fiskeri med bundslæbende redskaber, så har det store lokale konsekvenser. Den her aftale afvikler mulighederne for fiskeriet fra Bønnerup og Grenå. Og fiskeriet på Læsø og fra Gilleleje kommer under pres,« siger Svend-Erik Andersen.
Han roser dog regeringen for, at der er afsat penge til at afbøde de værste konsekvenser for især fiskerne på Læsø, men peger samtidig på, at mange mindre fiskere står tilbage uden fremtid.
»Der er stadig fiskere, der ender som tabere, og de fiskere, der rammes hårdest, skal have mulighed for at forlade erhvervet på en ordentlig måde,« lyder det fra formanden.
Danmarks Fiskeriforening anerkender ligeledes, at aftalen også indeholder lettelser for erhvervet. For eksempel er den omdiskuterede CO2-afgift på fiskeriet blevet udskudt til 2029. Når afgiften bliver indfaset, bliver halvdelen af pengene ført tilbage til erhvervet som omstillingsstøtte.
»Det er en lettelse, at der endelig er fundet en politisk løsning, hvor aftalepartierne erkender, at der ikke findes alternativer til det brændstof, vi bruger i dag, og som sikrer, at indtægterne fra afgiften føres tilbage til fiskerierhvervet,« siger han.
Han fremhæver imens, at fiskerierhvervet nu har brug for ro og stabile politiske rammer efter flere turbulente år med brexit, grøn skattereform og ændringer af fiskeriregler.
»Det er helt afgørende, at fiskeriet får ro. Det er ikke holdbart for nogen branche konstant at skulle frygte nye politiske beslutninger, som vender op og ned på vilkårene. Det gør det svært at tiltrække arbejdskraft og svært at gøre fiskeriet attraktivt for unge mennesker, og det skaber usikkerhed i forhold til finansiering. Nu skal der simpelthen ro på,« afslutter Svend-Erik Andersen.
Fiskeriforeningen deltager i det kommende fiskeripartnerskab, der skal føre aftalen ud i livet, men understreger, at det vil kræve en stor indsats at få det til at fungere i praksis.
POLITIK. Det danske hav står foran historiske ændringer, og Lillebælt spiller en central rolle. Fra nu af bliver hele Bælthavet, herunder Lillebælt, trawlfrit område, efter regeringen netop har indgået en bred politisk aftale med Liberal Alliance, SF, Enhedslisten, Konservative, Radikale Venstre og Alternativet.
Aftalen, som trådte i kraft den 2. juli, betyder, at i alt 18,7 procent af det danske havareal nu bliver beskyttet mod fiskeri med bundslæbende redskaber. Dette gælder hele Bælthavet fra Danmarks grænse i syd, op gennem Lillebælt og videre mod nord helt op til en linje fra Ebeltoft til og med Isefjord.
Lillebælt er et af de områder, der har været hårdt ramt af faldende biodiversitet og ødelagte havbundsområder som følge af bundtrawl, der har påvirket både marsvin og fiskebestande negativt. Antallet af marsvin i Bælthavet er eksempelvis mere end halveret over de seneste syv år.
Miljøminister Magnus Heunicke kalder aftalen et »kæmpe skridt« for havmiljøet:
»Det er på tide, at vi giver havbunden mere ro til at genoprette sig selv. Vores indre farvande er i dårlig tilstand, og der er brug for at sætte ind på alle fronter for at vende udviklingen. Fiskeri med bundslæbende redskaber har en negativ påvirkning på havbunden,« siger ministeren.
Særligt Lillebælt, som også får status som kommende marin naturnationalpark, forventes at opleve store positive effekter. Havbunden får ro til at komme sig, hvilket giver mulighed for en mere varieret bundfauna, større fiskebestande og forbedrede levevilkår for marsvin.
I alt omfatter aftalen cirka 19.600 kvadratkilometer hav, svarende til en tredjedel af det samlede trawlpåvirkede areal i Danmark. Forbuddet vil blive implementeret i samarbejde med EU, og det ventes at være fuldt gældende for både danske og udenlandske fiskere inden for de næste to år.
Regeringen vil i den kommende tid også indgå aftaler med andre lande, der har fiskerirettigheder i området, så Lillebælt fremover kan få den ro og beskyttelse, havområdet har behov for.
VEJRET. Onsdag eftermiddag og aften risikerer store dele af landet at blive ramt af voldsomt vejr med skybrud, torden, hagl og kraftige vindstød. Det får nu forsikringsselskaberne Codan og Alm. Brand til at opfordre danskerne til at sikre deres hjem mod alvorlige skader.
»Med DMI’s melding om risiko for både skybrud og kraftige vindstød opfordrer vi vores kunder til at gå en ekstra runde om deres bolig. Vi ved af erfaring, at syv ud af ti skader kan undgås ved hjælp af enkle tiltag som f.eks. at rense tagrender og nedløbsrør og løfte uvurderlige ejendele mindst 30 cm op fra kældergulvet, så de ikke risikerer vandskade, hvis uheldet er ude,« siger Jan Graversgaard, direktør for Bygning og Løsøre hos Alm. Brand.
Vejrcocktailen er ekstra farlig efter en længere periode med tørke, da vandet ikke nemt siver ned i den tørre jord. Dermed er risikoen for oversvømmelser i boliger og kældre ekstra stor.
»Når jorden er meget tør, vil det megen vand ikke sive ned. Det kan føre til, at vandet samler sig på overfladen og finder vej ind i boliger og kældre,« siger Jan Graversgaard.
Forsikringsselskaberne har samlet en række konkrete råd til, hvordan du undgår skader under skybrud og kraftigt stormvejr:
Tjek, om tagsten ligger korrekt, og reparér revner eller utætheder i husets tag og mure.
Rens afløb, tagrender og nedløbsrør, så regnvandet kan komme væk.
Fjern blade og snavs fra brønde og kloakker.
Løft dine værdifulde ting mindst 30 centimeter op fra kældergulvet.
Placér aldrig uvurderlige ejendele i kælderen, hvis der er risiko for oversvømmelser.
Tag havemøbler, grill og krukker indenfor, eller stil dem i læ.
Fastgør trampoliner forsvarligt, eventuelt ved at vende dem på hovedet.
Luk alle vinduer og døre tæt.
Brug vandsikringstape ved døre og vinduer, så vand ikke kan trænge ind.
Forsikringsselskaberne sender i disse timer SMS-advarsler med konkrete råd til kunderne i de mest udsatte områder, så de når at tage deres forholdsregler, inden uvejret rammer.
De kraftige vejrfænomener ventes ifølge DMI at begynde sidst på eftermiddagen og fortsætte gennem aftenen.
KRIMI. Sydøstjyllands Politi oplyser, at sigtelsen mod en 44-årig mand, der tidligere var sigtet i forbindelse med en 40-årig kvindes død ved Ny Højen syd for Vejle, nu er frafaldet.
Den 31. marts 2025 blev kvinden fundet død, og samme dag blev manden anholdt af politiet. Dagen efter blev han fremstillet i grundlovsforhør og varetægtsfængslet frem til 15. april. Allerede den 11. april valgte politiet dog at løslade manden, da det blev vurderet, at der ikke længere var grundlag for fortsat fængsling. Sigtelsen mod manden blev opretholdt, men er altså nu helt droppet.
Ifølge vicepolitiinspektør Christian Skyt har efterforskningen tydeligt vist, at der ikke ligger noget kriminelt bag kvindens død.
»Vi har efterforsket sagen intensivt, og de omfattende undersøgelser har klarlagt, at der ikke ligger en strafbar handling bag kvindens død,« siger Christian Skyt.
Sydøstjyllands Politi betragter derfor sagen som afsluttet og har ikke yderligere kommentarer.
VEJRET. Onsdag står Danmark over for et voldsomt vejrskifte. Efter flere dage med høj varme, hvor termometret mange steder i Syd- og Østjylland samt på Fyn vil nå over 30 grader, rammer et kraftigt uvejr med risiko for lokale skybrud, voldsom torden, hagl og vindstød af stormstyrke.
Særligt udsat er Trekantområdet, herunder Fredericia, Middelfart, Vejle og Kolding, oplyser Danmarks Meteorologiske Institut (DMI).
Efter en meget varm dag nærmer en koldfront sig landet nordvestfra, og det vil onsdag eftermiddag og aften udløse kraftige regn- og tordenbyger. Fronten vil først ramme områderne omkring Lillebælt og Trekantområdet, før den bevæger sig videre mod Fyn, Sjælland, Lolland og Falster.
DMI oplyser, at kraftige byger kan begynde at opstå spontant allerede fra sidst på eftermiddagen og fortsætte til ud på aftenen.
Ifølge DMI vil bygerne flere steder udvikle sig til skybrud. Et skybrud defineres ved, at der falder mindst 15 mm regn på kun 30 minutter. Onsdag aften ventes der lokalt at kunne falde mellem 15 og 25 mm på kort tid, hvilket kan skabe udfordringer med oversvømmelser på lavtliggende veje og i kældre.
Det gælder især i områder som Fredericia, Middelfart, Vejle og Kolding, hvor borgerne opfordres til at være særligt opmærksomme og tage deres forholdsregler, hvis man har erfaring med tidligere oversvømmelser.
Voldsom torden, hagl og vindstød af stormstyrke
Uvejret ventes også at bringe torden og stedvis kraftige haglbyger med sig. Vindstødene kan lokalt nå stormstyrke med op til 20-30 m/s. Det betyder, at løse genstande, som havemøbler, trampoliner og lignende bør sikres eller fjernes fra åbne områder, oplyser DMI.
Vinden kan desuden skabe vanskelige forhold på Lillebæltsbroerne, hvorfor trafikanter bør være ekstra opmærksomme onsdag aften.
DMI’s officielle varsel gælder i tidsrummet fra onsdag kl. 18:00 til onsdag kl. 23:00. Her er risikoen størst for de voldsomme vejrfænomener.
EVENT. Tirsbæk Strands Klovneløb den 23. august bakker op om Danske Hospitalsklovnes arbejde med forsikringsselskabet Vejle Brand som hovedsponsor for løbet.
Uanset tempo er der plads til alle, der vil støtte Danske Hospitalsklovnes arbejde. Tag hele familien med til Tirsbæk Strands Klovneløb 2025 og bliv en del af et varmt og meningsfuldt fællesskab, hvor hvert skridt tæller til fordel for at opmuntre de mest sårbare børn. Også Vejles borgmester trækker i løbetøjet.
»Det er en stor glæde for mig at deltage. Jeg var også med sidste år, og jeg kan kun sige, at det er rigtig hyggeligt og festligt. Jeg håber, at rigtig mange vil deltage og støtte op om arrangementet til fordel for Danske Hospitalsklovne,« siger Vejles borgmester Jens Ejner Christensen.
Det hele sker på Tirsbæk Strand den 23. august, hvor I kan vælge mellem at løbe eller gå 1,6 eller 5,1 km sammen med hele familien i den smukke natur forbi Tirsbæk Gods. Det koster 80 kr. pr. deltager, og hele overskuddet går direkte til Danske Hospitalsklovne.
Fra lokalt initiativ til folkefest med formål
Tirsbæk Strands Klovneløb blev første gang afholdt i 2024 og tiltrak over 250 deltagere. Bag løbet står ildsjælen Martin Langkilde-Lauesen, der tidligere har engageret sig i velgørenhedsprojekter som Team Rynkeby og Cykelnerven. Nu har han kastet sin energi ind i at gøre Klovneløbet til en fast tradition med plads til hele familien, smil, motion og nærvær i naturskønne omgivelser ved Tirsbæk Strand.
»Det handler om meget mere end løb. Det handler om fællesskab, håb og at gøre en forskel sammen,« siger Martin Langkilde-Lauesen.
Som ny hovedsponsor for løbet støtter Vejle Brand op om Danske Hospitalsklovnes arbejde med stort engagement. Ud over hovedsponsoratet har Vejle Brand forpligtet sig til at donere endnu mere for hver person, der beder om et forsikringstilbud.
»Da Martin kontaktede os fra Klovneløbet, var vi ikke et sekund i tvivl om, at det er et fantastisk godt formål, pengene går til. Derfor sagde vi ja til at blive hovedsponsorer. Samtidig er vi friske på at lægge endnu mere i kassen, når deltagerne besøger vores stand til Tirsbæk Strands Klovneløb. Hvis man beder om et forsikringstjek, donerer vi yderligere 300 kr. til Danske Hospitalsklovne. Hvis tilbuddet viser sig at være så godt, at man også takker ja, fordobler vi støttebeløbet,« siger Kent Forsum Sørensen fra Vejle Brand.
MENNESKER. At trampe op ad en bjergskråning under en nådesløs sydfransk sol i 45 graders hedebølge kan for mange synes lige så meningsløst som at stable stiger mod himlen eller forsøge at finde hoved og hale i en postmoderne fransk film fra tresserne. Men for 44-årige Morten Lindvig Olsen fra Fredericia blev det selve essensen af mening. Ikke bare fordi det foregik på ikoniske Tour de France-bjerge, som enhver cykelentusiast med respekt for sig selv har stirret misundeligt efter på skærmen hver sommer, men især fordi hvert eneste tråd på pedalerne handlede om en kamp mod en sygdom, der hver eneste dag er en udfordring for 19.000 danskere. En kamp, der pludselig blev Mortens egen, da hans søster Maja sidste år fik konstateret sclerose.
Cykelnerven hedder velgørenhedseventen, og navnet kunne dårligt være mere velvalgt. Det kræver nerver af stål og en solid portion mod at begive sig ud på disse stejle strækninger, der normalt er reserveret verdenseliten i professionel cykelsport. Men for Morten blev nerverne kun ekstra spændt, da han erfarede, at Maja også havde tænkt sig at stille op til eventen. Søskendekærlighedens konkurrencegen slog ind, og motivationen blev skærpet, fortæller han:
»Jeg har behov for at vise min søster, at jeg bakker hende op i det her. Det var faktisk hende, der først bragte Cykelnerven på banen. Jeg havde selv tænkt tanken, men da hun nævnte det, så sagde jeg bare med det samme, at jeg selvfølgelig var med.«
Det er nok svært at finde noget mere rørende end et par søskende, der står skulder ved skulder – eller rettere sagt hjul ved hjul – i kampen mod en sygdom, som endnu ikke har fundet sin overmand. Det er også derfor, Cykelnerven er blevet noget særligt. Her er der nemlig ikke tale om et cykelløb i traditionel forstand med skarpe albuer og høj puls i taktikken, men en fælles, ukuelig vilje, der bygger broer henover selv de stejleste bjergpas. En begivenhed, hvor holdånd nærmest er religion, og hvor hvert eneste opmuntrende ord er lige så vigtigt som det næste tråd på pedalen.
Morten Lindvig Olsen, 44, kæmpede sig op ad de ikoniske Tour de France-bjerge til fordel for kampen mod sclerose – en sag, der er blevet personlig, efter søsteren fik sygdommen.
Morten cyklede for Team Trekanten fra Fredericia, mens søsteren stillede op for Team Midtjylland, men de regionale skel forsvandt hurtigt som dug for solen i Pyrenæerne. Halvdelen af turen tilbagelagde de sammen, og hvor Tourens professionelle ryttere typisk har hinandens ryg som en strategisk manøvre, handlede det for Morten og Maja mere om gensidig støtte og moralsk opbakning. Når bakken blev for stejl, solen for bagende og tanken om at give op sneg sig ind som en uvelkommen gæst, kunne blikket mod hinanden gøre hele forskellen.
»Stemningen dernede var ekstremt positiv. De fleste vidste også godt, hvem jeg var, for når man er nær familie til en deltager, lægger folk hurtigt mærke til det. Men den medfølelse og medvind, man fik kastet i nakken af positive, verbale ting, var virkelig stort. Det var ikke sådan, at der var en konkurrence dernede mellem deltagerne. Det var virkelig en stor fællesskabsfølelse, og alle hjalp hinanden og heppede på hinanden,« fortæller han.
Netop sammenholdet og følelsen af at være ét fælles hold – uanset hvilken by eller hvilket landskab, man var kommet fra – blev helt konkret på den første dags sidste, brutale bjergstigning.
Foto: Privatfoto
For stærkt skulle det vise sig at være, på en måde som Morten knap havde turdet drømme om, da han hjemme i Fredericia i efterårsferien modtog sit officielle træningsprogram og begyndte at tilbagelægge de hundredvis af kilometer, der senere skulle få ham op ad Tourens mest mytologiske tinder. Han havde indstillet sig på at nå toppen, men tvivlen begyndte at gnavne som en stædig mus, da virkeligheden ramte ham med den franske sommers uventede nådesløshed.
Undervejs op ad den første dags sidste bjerg blev tvivlen til en reel krise. Den bagende sol i selskab med stejle stigningsprocenter truede med at tvinge ham til retræte, inden han havde nået det, han ellers havde sat sig for som en ubrydelig aftale med sig selv og søsteren.
»På det sidste bjerg på førstedagen var vi begge ved at give op, min søster og jeg. Vi cyklede hver for sig, og jeg holdt pause og overvejede virkelig at vende om. Jeg sagde til mig selv, at jeg giver det en kilometer mere,« fortæller han og genkalder sig tydeligt øjeblikket, der var nær ved at slå ham ud af sadlen.
Men sommetider har selv hårnålesving en evne til at ændre på skæbnen. I det sekund, han kom ud af sådan et sving, og asfalten igen krængede sig opad, så han sin søster længere nede på bjergsiden. Hun kæmpede en tilsvarende kamp mod højdemeterne og varmen. Og lige dér, midt i selvmedlidenhedens og tvivlens ensomme øjeblik, fandt Morten en ny styrke.
»Jeg tænkte bare, nej, nu giver du altså ikke op. Så jeg ventede, og vi så hinanden i øjnene og sagde ikke et ord, før vi sammen kørte de sidste seks kilometer op. Hun sagde kun: ‘Hold kæft, hvor var det dejligt, du var her. Jeg var lige ved at vende om.’ Og så kørte vi bare stille videre, mens vi kæmpede os igennem varmen.«
Da de to endelig stod sammen på toppen af det franske bjerg, beskriver han øjeblikket som intet mindre end magisk. Et af den slags momenter, der med sikkerhed vil være med ham resten af livet.
»Vi stod begge to med en klump i halsen, og ja, vi kan godt være ærlige at sige, at der også kom lidt vand i øjnene. Det var kæmpestort.«
Foto: Privatfoto
Når øjeblikket på toppen står så stærkt mejslet i erindringen, skyldes det også, at vejen dertil har været brolagt med barndommens drømme og forestillinger. Drømme, der blev født foran fjernsynet i en stue, hvor cykelrytternes legendariske bedrifter blev bevidnet med lige dele beundring og drømmende længsel.
At køre op ad mytiske bjerge som Tourmalet og Hautacam kan for cykelentusiaster nærme sig det religiøse. Bjerge, som enhver ægte Tour-aficionado kan remse op midt om natten, lige så let som familiens fødselsdag, bare med langt mere svedige ansigter og klodsede hjelme. Denne særlige magi gjorde præstationen ekstra stor for Morten, der hidtil kun havde betragtet bjergene fra sikker afstand, komfortabelt placeret i sofaen hjemme i Fredericia, mens Tourens kommentatorer har ledsaget utallige somre.
»Når man har set Tour de France siden man var barn, så kender man jo de her ikoniske bjerge. Det var en fantastisk fornemmelse at stå på toppen og tænke, at jeg også havde kørt op ad dem,« smiler Morten.
Alligevel understreger han hurtigt, at den personlige ambition ikke stod alene, selvom den måske udgjorde rammen om fortællingen. Han var hele vejen fuldt bevidst om, at hver kilometer op ad bjergene gav ham mulighed for at løfte stemmen på vegne af de tusindvis af danskere, der hver dag lever med sclerose, som stadig ikke er kendt nok blandt folk flest, mener han. Og dét var mindst lige så vigtigt for ham som udsigten fra toppen af Tourmalet.
»Scleroseforeningen og Cykelnerven har jo ikke deres store tv-shows som mange andre gode formål. Det her er vores mulighed for at skabe opmærksomhed og samle midler til forskning.«
Han fortæller videre, at han undervejs har mødt folk, der knap nok ved, hvad sclerose er, endsige hvilke konsekvenser sygdommen kan have. Derfor håber han inderligt på, at hans deltagelse, de mange tråd på bjergene, og de penge, der bliver samlet ind, ikke alene støtter forskning, men også skaber et lys i offentlighedens kollektive bevidsthed.
»Jeg håber, vi kan samle midler ind, så forskerne kan komme endnu dybere i arbejdet. Målet er, at fremtidige sclerosepatienter får et bedre liv end tidligere generationer, hvor mange desværre endte i kørestol,« siger han.
Morten fremhæver især, at han drømmer om, at flere virksomheder og organisationer vil få øjnene op for sygdommen og lade støtten flyde mod et formål, der fortjener samme opmærksomhed som andre, mere profilerede sager. Han mener, at den øgede fokus på sclerose kan bidrage til, at det, der i dag er en kronisk diagnose, på sigt måske bliver en sygdom, der kan kureres eller i hvert fald behandles langt mere effektivt end i dag.
»Der er forskning på vej, som indikerer, at der kan komme endnu bedre medicin,« fortæller han og fortsætter med en intens overbevisning:
»Det skal virkelig bare boostes, så fremtidige sclerosepatienter kan få et endnu bedre liv. Det handler jo også om at skabe noget håb.«
Foto: Privatfoto
Håbet. Det lille ord med den store betydning. Det ord, som findes gemt i hvert eneste hjerteslag, når bjergets top synes længere væk end nogensinde før. For Morten er håbet blevet mere end en følelse. Det er blevet hans rettesnor i en hverdag, der fortsætter, når han har forladt bjergene og stillet cyklen væk.
Den fysiske udfordring og den mentale kamp har på afgørende vis forandret og forstærket hans forhold til søsteren Maja. Ikke bare fordi de har delt noget så intensivt som fire dages smertefuld kamp mod stejle stigninger og brutal varme, men fordi det fælles mål, der lå bag hver pedalomdrejning, har gjort dem endnu tættere. En nærhed skabt i de ordløse minutter, hvor kampen for at nå toppen blev et fælles løfte.
Og kampen – den stopper ikke her, forsikrer han.
»Jeg vil gøre alt, jeg kan, for at min søsters fremtid kan blive lysere. Det betyder noget at vide, at jeg gør en forskel, også selvom det måske kun er en lille én,« bemærker han.
I hverdagen, langt væk fra de spektakulære franske udsigter, hvor der hverken findes Tour-bjerge eller sveddryppende opstigninger, fortsætter støtten i form af konkrete handlinger. Moralsk opbakning går hånd i hånd med den praktiske hjælp, for livet med en sygdom som sclerose handler ikke alene om fremtidens håb, men i høj grad også om nutidens udfordringer.
»Hvis hun har behov for hjælp til at få passet sine børn, så hun kan træne, så kommer jeg selvfølgelig og passer dem. Det er vigtigt, hun får trænet, fordi forskning viser, det kan reducere risikoen for de værste symptomer. Jeg vil altid være der for hende.«
Hans stemme er rolig, men beslutsomheden står malet i ordene. Når han siger, at han altid vil være der, handler det ikke kun om søskendebånd, men om det løfte, der ligger mellem linjerne i enhver kærlig relation. Et løfte om, at intet bjerg er for stejlt, og ingen udfordring er for stor, når det handler om at være der for dem, vi elsker.
Og måske er netop dét det største, Morten Lindvig Olsen har taget med sig hjem fra Tourens bjergpas. Ikke bare oplevelsen af legendariske stigninger, men bevidstheden om, at han med hver en indsats, hver en lille håndsrækning og hvert et ord bidrager til en fremtid, hvor sygdommen ikke længere får lov at diktere hans søsters liv.
For bag sved, smerte og cykelhjul, der snurrer rundt på varme franske landeveje, gemmer sig en langt dybere kamp, nemlig kampen for det liv, vi deler med dem, vi elsker mest. Og den kamp – den slutter aldrig. Den fortsætter i morgen, i overmorgen og alle de dage, der følger efter, afslutter han.
BUSINESS. Selected Car Group har netop afsluttet et regnskabsår præget af strategiske ændringer, der har resulteret i en omsætning på 2,9 milliarder kroner og et resultat før skat på 21,3 millioner kroner, trods et udfordrende marked præget af høje renter og en accelereret elektrificering af bilbranchen.
Selskabet har gennemført en omfattende transformation med nye forretningsområder, nye finansieringsmuligheder og en tydelig international ekspansion. Målet er klart: at styrke positionen som en af Danmarks førende aktører inden for premium- og sportssegmentet.
CEO Jens Christian Tangbæk udtaler:
»2024/2025 har været transformationens år for Selected Car Group. Vi har navigeret i et udfordrende marked og alligevel formået at levere et solidt resultat. Det vidner om styrken i vores organisation og den passion, der driver os.«
Nye forretningsområder sikrer vækst
Som led i strategien Gearing Up Together har Selected Car Group lanceret flere nye initiativer, herunder Premium Leasing, der målretter sig mod forhandlerpartnerskaber, og A-Leasing Vans, som henvender sig til erhvervssegmentet. Begge initiativer skaber nye vækstmuligheder for koncernen.
Selected Car Group har også arbejdet målrettet på at digitalisere forretningsprocesser for at frigive tid til kundepleje og rådgivning:
»Vi har skabt en mere strømlinet og digital organisation. Vores mål er klart: Vi vil forblive førende i Danmark inden for premium- og sportssegmentet og samtidig udvikle vores produktportefølje i takt med markedets behov,« forklarer Jens Christian Tangbæk.
Fremtidssikret finansiering med Jyske Finans
Et afgørende element i årets strategiske ændringer er en ny finansieringsaftale med Jyske Finans. CFO Dennis Vestergaard Hansen fremhæver, at aftalen er vigtig for virksomhedens fremtidige vækst:
»Med den nye finansieringsstruktur frigiver vi værdifuld kapacitet til at skalere forretningen, indgå endnu flere leasingaftaler og åbne døren til nye markeder. Samarbejdet med Jyske Finans er en afgørende brik i vores strategi, og det sikrer, at Selected Car Group fortsat vil være en markant aktør på det danske bilmarked.«
International ekspansion med showroom i Düsseldorf
Selected Car Group har desuden åbnet sit første internationale showroom i Classic Remise, Düsseldorf, der skal fungere som et brohoved til det europæiske marked.
»Showroomet i Düsseldorf er et vigtigt skridt mod en international kundebase. Det er ikke kun en investering i en lokation, men en investering i fremtiden,« siger Jens Christian Tangbæk.
Ambitioner for fremtiden
Selected Car Group går det nye regnskabsår i møde med fortsat fokus på vækst, innovation og øget kundeværdi:
»Vi ryster ikke på hånden. Vores investeringer i organisationen, nye forretningsområder og international tilstedeværelse er frø, vi har sået, som vil give afkast på den lange bane,« afslutter Jens Christian Tangbæk.
KRIMI. Et syrisk ægtepar er ved Retten i Kolding blevet idømt fængselsstraffe, efter at de sidste år bortførte deres to tvangsanbragte børn fra et opholdssted ved Vejle og tog dem med ud af landet.
Bortførelsen fandt sted den 15. februar 2024, da den 38-årige mor hentede sine børn på opholdsstedet til et aftalt, men uovervåget samvær. I stedet for at aflevere børnene tilbage, tog hun sammen med den 40-årige far børnene med sig til Tyskland.
På tidspunktet for bortførelsen var børnene syv og elleve år gamle.
Familien opholdt sig herefter i Tyskland, hvor den 38-årige mor blev tilbageholdt af tysk politi den 30. april 2024.
Tirsdag faldt der så dom i sagen. Den 40-årige far fik otte måneders fængsel, mens moren blev idømt seks måneders fængsel. Begge fik samtidig en advarsel om udvisning af Danmark.
En tredje person, en 41-årig syrisk mand, blev også dømt for at have hjulpet med bortførelsen ved at låne sin bil til ægteparret. Han fik 30 dages fængsel samt en advarsel om udvisning.
Siv Lund Mygind, anklager ved Sydøstjyllands Politi, er tilfreds med rettens afgørelse.
»Jeg er meget tilfreds med, at retten har været enig med anklagemyndigheden i, at ægteparret var skyldig i sagens forhold og blev idømt en fængselsstraf for at have bortført børnene og ført dem ud af landet,« siger hun.
DØGNRAPPORT. Onsdag middag fik Sydøstjyllands Politi en anmeldelse om en slingrende bilist på Lillebæltsbroen. 31 minutter senere kunne patruljen fra Patruljecenter Syd standse...
POLITIK. Regeringen vil stramme markedsføringsloven og forbyde reklamer for usunde føde- og drikkevarer rettet mod børn under 15 år. Men et forbud skal fungere...
BUSINESS. EU’s konkurrencemyndigheder har slået hårdt ned på Google. Efter mere end et årti med ulovlige metoder på onlinereklamemarkedet er techgiganten blevet idømt en...
REGIONEN. Næsten 6.700 syddanskere tog imod invitationen, da Region Syddanmark søndag den 7. september åbnede dørene til sygehuse, ambulancestationer og sociale institutioner.
De besøgende fik...