16.6 C
Copenhagen
søndag 7. september 2025

Udebanefans strandet i Fredericia: »Vi så kun nakker og flagstænger«

0

SPORT. Fredag aften skulle have været den store Superliga-premiere for FC Fredericia og hele fodboldbyen omkring Monjasa Park. Sommerferien var blevet brugt på at bygge to nye endetribuner, og man var klar til at vise fodbold-Danmark, at Fredericia hører til i landets bedste række. Men det var ikke Superliga-niveau, som udeholdets fans mødte i Fredericia. Det skriver flere fans til AVISEN. FC Fredericia ønsker på nuværende tidspunkt ikke at kommentere kritikken. Direktøren forklarer, at man afventer en evaluering.

Alt tegnede lyst. Solen skinnede, boderne grillede stadionpølser på store grill, fadølshanerne arbejdede på højtryk, og kontrollørerne tog venligt imod.

Men på trods af en ellers vellykket kulisse begyndte aftenen allerede før kampstart at vise revner. Tre gange blev strømmen på stadion kortvarigt afbrudt, og stadionlyset og musikken stoppede med et. Lyset kom igen hver gang. Små ting måske, men dog nok til at minde de mange tusinde tilskuere om, at Monjasa Park stadig er under opbygning og måske endnu ikke helt klar til Superliga-rammerne, selvom elektriker Ove Hansen fik løste problemerne, og TV2 kunne sende live fra Fredericia.

Det var dog først og fremmest gæsterne fra København, der mærkede problemerne denne aften. FCK’s fans ankom talstærkt og med højt humør efter den lange tur tværs gennem landet. Men forventningen blev hurtigt forvandlet til frustration. Mens en stor del af udebaneafsnittet var en klassisk ståtribune, måtte flere hundrede fans tage plads på et fladt plateau bag tribunen – et område, hvor udsynet til banen reelt var lig nul.

AVISEN har efter kampen modtaget et væld af mails fra vrede FCK-fans, der beskriver oplevelsen som kaotisk og skuffende.

»Jeg kunne kun skimte hjørneflaget, når jeg stod på tæer. Resten af kampen så jeg i nakken på folk foran mig,« lyder det fra en ung københavnerfan.

En anden skriver, at oplevelsen føltes som spild af penge:

»Vi har betalt fuld pris, men fik ingenting tilbage. Noget eller nogen må tage ansvar for det her.«

Situationen blev ikke bedre undervejs i kampen, da stadionspeakeren opfordrede udebanefansene til at rykke endnu tættere sammen på tribunen. Fansene stod allerede tæt som sild i en tønde, mens de bagerste forsøgte desperat at få øje på banen henover de andre fans. I øvrigt fortæller både fredericianske og københavnske fans, at man i fanafsnittet slet ikke kan høre speakeren.

»Det var absurd. Vi stod helt klemt sammen, og alligevel blev vi bedt om at presse os endnu tættere sammen. De bagerste kunne intet se eller høre, og vi forsøgte virkelig at få FC Fredericia i tale, men det hjalp ikke,« skriver en fan.

Hos FC Fredericia har direktør Stig Petersen efterfølgende modtaget en række spørgsmål fra Fredericia AVISEN om episoden:

Hvordan vurderer I selv afviklingen af kampen mod F.C. København, set i lyset af kritikken fra FCK-fans?

Er det korrekt, at away-tribunen blev oversolgt? Hvis ja, hvordan kunne dette ske?

Hvornår blev I klar over, at der var problemer med udsynet fra det flade plateau bag tribunen?

Har FC Fredericia på forhånd testet udsynet fra alle sektioner af tribunen?

Hvad agter klubben at gøre for at imødekomme fansenes krav om kompensation?

Har I haft kontakt til F.C. København efter kampen, og hvordan ser dialogen ud mellem klubberne lige nu?

Hvilke læringer tager klubben med sig fra denne situation i forhold til kommende Superliga-kampe?

Har klubben allerede iværksat konkrete tiltag for at sikre, at lignende episoder ikke gentager sig?

Hvad siger I til kritikken om, at klubben “skal lære af denne fejl”?

Hvornår forventer klubben at kunne melde ud med en officiel løsning eller eventuel kompensation til de berørte fans?

Kan klubben garantere, at fansene vil få en bedre oplevelse på away-afsnittet ved næste hjemmekamp mod en større klub?

Vil klubben ændre procedurerne for billetsalg eller adgangskontrol som følge af denne episode?

Direktør for Stig Pedersen i FC Fredericia skriver til AVISEN.

– Vi evaluerer kampen i næste uge. Inden da har vi ingen kommentarer, ud over at vi selvfølgelig kigger på de henvendelser og tilbagemeldinger vi har fået, skriver Stig Pedersen.

Fredagens begivenheder på Monjasa Park efterlader et billede af to virkeligheder: En festdag for FC Fredericia med stadionrekord og imponerende nye tribuner, men også en dag hvor udebanefans rejste hjem med en bitter smag i munden. Betonfundamenterne er endnu ikke færdigstøbte, strømforsyningen ikke helt på plads, og logistisk knirker det stadig på den nye tribune.

Våde juli-dage sender skadeanmeldelser i vejret

0

VEJRET. Regn, skybrud og oversvømmelser. Juli måned har været en ualmindelig våd affære, og hos GF Forsikring har sommerens heftige regnvejr også sat sine spor.

Forsikringsselskabet har modtaget over dobbelt så mange skadeanmeldelser på grund af regnvejret sammenlignet med samme måned sidste år. Skadestallet er nået op på 1013, hvilket er mere end en fordobling fra sidste års 502 skader.

»Juli har været en heftig regnmåned, hvor vi har haft markant flere skader end året før. Skaderne er spredt over hele landet, men særligt i bæltet fra Sydvestjylland over Fyn og øerne til Syd- og Vestsjælland har vi oplevet rigtig mange skader her i juli,« siger skadechef hos GF Forsikring, Christian Stubkjær.

Det massive regnvejr har især ramt villa- og sommerhusområder, hvor overfladevand flere steder har oversvømmet haver, kældre og veje.

Der er dog også godt nyt i al regnvejret. De skader, som GF Forsikring har modtaget, har været mindre voldsomme end tidligere. Ifølge skadechefen skyldes det især, at danskerne er blevet bedre til at håndtere vandmasserne og begrænse skaderne i tide.

»Mange af skaderne skyldes de store regnmængder, hvor vandet ikke har kunnet finde vej væk fra bygningen. Her har vores medlemmer været rigtig gode til at begrænse skaderne i at udvikle sig,« siger Christian Stubkjær.

Han tør dog endnu ikke gætte på, om sommeren 2025 vil ende med at slå tidligere rekorder:

»Traditionelt er august også en regnfuld måned, så vi ser tiden an. Men vi kan konstatere, at danskerne i den grad er blevet vant til vandet,« slutter han.

Vejle Boldklub ydmygede OB: En aften, Nørreskoven sent glemmer

0

SPORT. Nogle gange føles en fodboldkamp som en lang roman. Den starter stille og roligt, bygger op, lægger spor ud, inden plottet pludselig eksploderer. Andre gange er historien skrevet allerede efter de første kapitler. Da Vejle fredag aften mødte OB på hjemmebane i Nørreskoven, var der aldrig tvivl om fortællingens retning. Det blev en fortælling om overlegenhed, om ydmygelse – og om håb i en fodboldby, der længes efter mere end overlevelse.

Nørreskoven havde gjort sig klar. Solen hang tungt på vej ned bag træerne, himlen farvet i en smuk orange-rød nuance. Fodboldromantikere vil genkende følelsen: duften af vådt græs, den summende forventning, de små samtaler på tribunen om håb, frygt og alt derimellem. De 90 minutter, der ventede forude, kunne indeholde alt eller ingenting. Denne aften blev det alt. I hvert fald for Vejle.

Tidligt tegnede sig konturerne af kampen

OB virkede ellers klar. De stribede trøjer fyldte godt op på midtbanen. På papiret var gæsterne måske endda svage favoritter, men papir er taknemmeligt, fodbold sjældent forudsigeligt. Efter blot 15 minutter skiftede stemningen brat fra afventende til eksplosiv. Vejle fandt et hul, en mulighed, en åbning. Andrew Hjulsager, en spiller, der ofte har flakket lidt rundt, men som nu virkede fuldstændig afklaret med sin rolle, tog bolden til sig, kiggede kort op og placerede bolden i det fjerneste hjørne af målet. OB’s målmand måtte opgivende kaste sig forgæves.

Tribunerne rejste sig, brølet rungede over Nørreskoven. Hjulsagers jubel fortalte alt: Vejle havde ikke blot taget føringen, de havde tændt en gnist, der skulle blive til et sandt bål i anden halvleg.

OB forsøgte at finde tilbage i kampen, prøvede at fastholde bolden og skabe små åbninger. Men den aften var Vejles forsvar som støbt i beton – uigennemtrængeligt og brutalt effektivt. Og mens OB kæmpede forgæves, fik Vejle igen skabt plads til mere. Otte minutter senere slog Mikkel Duelund til første gang. Han snød forsvarerne med sin hurtighed, placerede sig rigtigt og afsluttede iskoldt. 2-0 efter 23 minutter. Et resultat, der stod sig til pausen, men Vejle virkede allerede dér som vindere.

Anden halvleg – den totale ydmygelse

Anden halvleg startede præcis, hvor første slap: Vejle ventede tålmodigt, lod OB spille rundt uden effekt, og slog så nådesløst til, når chancen opstod. I det 57. minut var Duelund igen på spil. Denne gang endnu mere elegant. En bold sendt i dybden, perfekt timing og et lille chip over målmanden. 3-0, og ydmygelsen lå tungt i luften.

OB-spillerne gik frustreret rundt. Deres kropssprog fortalte alt om magtesløshed. Hvor var idéerne? Hvor var svarene? Ingen steder. Og da Christian Gammelgaard kort efter gjorde det til 4-0 efter oplæg af aftenens absolutte hovedrolleindehaver, Hjulsager, var det næsten en slags nådesstød.

Gammelgaard løb ud til fansene, armene strakt ud, badet i lys fra projektørerne. Fansene svarede med ekstase. Sådan en aften sker sjældent, og når den gør, er det om at mærke den i hver eneste celle.

OB – en kamp til glemmebogen

For OB var kampen en kollektiv nedsmeltning. Trods boldbesiddelse på godt 60 procent skabte fynboerne aldrig for alvor en farlig situation. Tre skud på mål – intet mere. Så lidt udbytte af så megen boldbesiddelse fortæller alt. Vejle havde set kampen i øjnene og mødt OB med præcis den medicin, fynboerne ikke kunne tåle: tålmodighed og hurtige kontraangreb.

Måske var det frustration, der til sidst fik OB’s Adam Sørensen til at sparke bolden væk i ren irritation og modtage kampens eneste gule kort. Symbolikken var til at tage og føle på: En aften, hvor intet gik OB’s vej.

Vejle med blikket rettet opad

Da dommerens sidste fløjt lød, eksploderede Nørreskoven igen. Fansene klappede og jublede, spillerne krammede hinanden som var det en afgørende finale. På papiret var det blot tredje spillerunde, men i praksis var det en melding til hele Superligaen: Vejle vil mere. Vejle vil opad.

Mikkel Duelund, dobbelt målscorer, var lykkelig efter kampen, men også rolig og ydmyg:

»Det er en af de aftener, hvor alting lykkes. Men det er også en aften, hvor vi sender et vigtigt signal. Vi vil ikke bare overleve i ligaen. Vi kan og vil være med blandt de bedste.«

Andrew Hjulsager, aftenens spiller med mål og assist, supplerede:

»Vi viste, at når vi spiller disciplineret og effektivt, så kan vi slå alle. I dag var fantastisk, men vi må også holde begge ben på jorden og huske, at vi stadig har meget arbejde foran os.«

Arbejdet venter mandag morgen, men først skulle der fejres lidt i Nørreskoven. En ydmygelse af OB, en kollektiv sejr og en aften, som Vejle sent glemmer. For OB venter en selvransagelse. Hvordan kunne det gå så galt? Hvorfor virkede de så magtesløse?

Fodbold kan være nådesløst, men det er også dét, der gør spillet smukt. På denne varme august-aften i Vejle fik fodboldens poesi frit løb. OB blev ofrene – Vejle blev poeterne.

Sterling-show da Kolding kom tilbage på sporet

0

SPORT. Fredag aften er der noget ganske særligt over et stadion, hvor hjemmeholdet ikke bare spiller godt, men også spiller sig tilbage efter et hårdt slag ugen forinden. Denne aften var det Kolding IF, der genfandt melodien efter det bitre nederlag mod AC Horsens. På Autocentralen Park blev HB Køge sendt hjem med deres første sæsonnederlag i Betinia Ligaen efter en fortjent 3-1-sejr til hjemmeholdet.

I Kolding går tingene sjældent stille for sig, og denne kamp var ingen undtagelse. Det hele begyndte allerede efter seks minutter, hvor HB Køges forsvar opførte sig som søvngængere. Det takkede Koldings måljæger, Sterling Yateke, hurtigt og kontant ja til. En iskold udnyttelse af en fejl gav hjemmeholdet føringen, og det virkede som et tidligt forvarsel om, hvilken retning kampen ville tage.

HB Køge, der ellers havde vundet deres første to ligakampe, virkede overraskede over intensiteten fra hjemmeholdet. De fik aldrig rigtig sat sig på kampen i første halvleg, hvor Kolding på energisk vis blev ved med at søge fremad. Efter 33 minutter dukkede Yateke op igen, denne gang assisteret af Christian Vestergaard. Den hurtige angriber gjorde, hvad han gør bedst, og bragte hjemmeholdet yderligere i front. 2-0 stod der på tavlen, mens et forventningsfuldt publikum begyndte at tro på, at nederlaget i Horsens var en enlig svipser.

Blot få minutter senere blev hjemmeholdet ramt af en streg i regningen, da Yateke måtte udgå med en skade. Han overlod scenen til holdkammeraterne, som heldigvis var klar til at tage over. Især Jakob Vadstrup greb chancen lige før pausefløjtet, da han effektivt og elegant sendte bolden i nettet efter fornemt forarbejde fra Albert Nørager. 3-0 ved pausen – og kampen virkede lukket.

Men fodbold er aldrig kun fest, det er også drama og bekymring. HB Køge viste efter pausen, at de bestemt ikke havde tænkt sig bare at rejse hjem uden at give lidt modstand. Blot seks minutter inde i anden halvleg reducerede de ved Muamer Mudi, og kampen fik igen en puls.

Køge forsøgte ihærdigt at presse yderligere på, men Kolding formåede at stå imod. Flere taktiske udskiftninger og gule kort blev uddelt til begge sider, men intet kunne ændre på kampens udfald. Kolding IF spillede klogt og roligt, og de holdt fast i føringen helt til slutfløjt.

På en aften, hvor hjemmeholdet havde bolden 61 procent af tiden, skabte flest chancer og viste mest vilje, var resultatet både retfærdigt og tiltrængt. HB Køge, der havde spillet ekstra minutter i Oddset Pokalen mod Hvidovre, måtte rejse hjem med sæsonens første liganederlag. Kolding fik omvendt vist, at de kan rejse sig hurtigt efter modgang.

Denne fredag aften viste Kolding IF igen, at man kan snuble, men rejse sig endnu stærkere. En vigtig sejr, der giver holdet ro og selvtillid til de kommende udfordringer i Betinia Ligaen.

Kolding IF – HB Køge 3-1 (3-0)
Dato: Fredag den 1. august 2025
Sted: Autocentralen Park, Kolding

Målscorere:

  • 1-0: Sterling Yateke (6. min)
  • 2-0: Sterling Yateke, assist Christian Vestergaard (33. min)
  • 3-0: Jakob Vadstrup, assist Albert Nørager (45. min)
  • 3-1: Muamer Mudi, assist Gökcan Culhaci (51. min)

Kort:

Kolding IF:

  • Villads Westh ⚠️ (14. min)
  • Isak Tånnander ⚠️ (35. min)
  • Jakob Vadstrup ⚠️ (54. min)
  • Niels Morberg ⚠️ (90.+1 min)

HB Køge:

  • Marcus Westergren ⚠️ (13. min)

Udskiftninger

Kolding IF:

  • 41. min: Sterling Yateke (skade) ud → Emmanuel Voufack ind
  • 59. min: Jakob Vadstrup ud → Nikola Nedic ind
  • 59. min: Isak Tånnander ud → Christoffer Palm ind
  • 83. min: Magnus Saaby ud → Frederik Møller ind
  • 83. min: Casper Jørgensen ud → Jóhann Bjarnason ind

HB Køge:

  • 76. min: Gökcan Culhaci ud → Basil Alkhoudari ind
  • 77. min: Mathias Jensen ud → Gustav Larsen ind
  • 77. min: Ibrahim Dorgu ud → Alexander Gothler ind
  • 87. min: Magnus Rasmussen ud → Mohammed Salah ind

Millionpulje skal få danskerne til at dele elbiler

0

TRAFIK. Drømmen om at dele bil med naboen eller kollegerne bliver nu lettere for endnu flere danskere. Vejdirektoratet åbner nemlig igen for ansøgninger til den populære el-delebilpulje, der skal fremme grøn mobilitet og gøre det nemmere at dele elbiler over hele landet.

Hele 46,1 millioner kroner er klar i puljen, og der kan ansøges fra fredag den 1. august kl. 10.00.

Pengene fra el-delebilpuljen kan søges af både virksomheder, foreninger og partnerskaber mellem disse, som har ideer til at fremme el-delebiler. Det kan eksempelvis være nye ladestandere, særlige parkeringspladser, oprettelse af nye delebilsordninger eller udvikling af innovative digitale platforme.

De seneste to år har puljen støttet projekter forskellige steder i Danmark, og i år er der således mulighed for igen at få del i midlerne.

»El-delebiler kan være en løsning for familier, der kun har brug for bil indimellem, og som helst vil undgå at eje en selv – eller for familier, der allerede har én bil, men gerne vil slippe for at købe nummer to eller tre. Det gælder både i byerne og i mindre lokalsamfund. Derfor håber vi igen i år at få ansøgninger fra hele landet,« siger Mette Fynbo, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Puljen er en del af Infrastrukturplan 2035, hvor et af målene er at øge de grønne transportmuligheder i Danmark. Tidligere ansøgningsrunder i 2023 og 2024 viste stor interesse for ordningen, og derfor gennemføres endnu en ansøgningsrunde.

For at komme i betragtning skal projekterne være alment tilgængelige og vurderes at have et potentiale for at gøre en forskel lokalt. Med høje benzinpriser og øget fokus på klimavenlige transportformer ventes interessen igen at være betydelig.

Ansøgningsrunden åbner fredag den 1. august kl. 10.00 og lukker tirsdag den 30. september kl. 15.00.

Efter gårsdagens byger – nu kan der opstå flere langsomme byger over Østjylland

0

VEJRET. Danskerne har efterhånden vænnet sig til at have paraplyerne inden for rækkevidde. I går meldte DMI om risiko for skybrud, og selv om Fredericia slap forholdsvis let med nogle få regnbyger og enkelte tordenskrald, er der igen i dag risiko for regnbyger flere steder i Trekantområdet.

Det skyldes ifølge DMI, at et lavtryk ligger næsten stille over landet, og at luften samtidig er både fugtig og ustabil. Bygerne bevæger sig langsomt på grund af de rolige vindforhold, og derfor er der risiko for »kraftige regnskyl« med mellem 15 og 30 millimeter på under en halv time. DMI’s definition af skybrud er, at der skal falde mindst 15 millimeter regn på 30 minutter.

I dag har DMI udsendt varsel om lokale skybrud for Østjylland og Sjælland, som gælder frem til i aften. Samtidig advares der om risiko for lokale skybrud flere steder i landet, undtagen Bornholm og Sydvestjylland, også frem til i aften.

Over Nordsøen og senere også i Vest- og Sydvestjylland vil regnen blive mere vedvarende hen mod aftenen og natten. Her risikerer man lokalt op mod 30 millimeter regn på mellem 12 og 16 timer. DMI definerer kraftig regn som mere end 30 millimeter på under et døgn.

»Fra i aften og frem til søndag formiddag er der udsendt risiko for kraftig regn over Vest- og Sydvestjylland,« skriver vagthavende meteorolog hos DMI, Thor Hartz.

Han understreger, at byger og skybrud ofte rammer meget lokalt, så nedbørsmængderne kan variere markant selv inden for korte afstande.

Ifølge DMI vil der efter søndag formiddag fortsat være perioder med regn – især i den sydlige del af Danmark – men med lavere intensitet.

Her kan du læse DMI’s seneste prognose.

Efter sol kommer regn – og dyrere el

0

ENERGI. Efter flere måneder med lavere priser og masser af solskin, måtte danskerne i juli igen betale mere for strømmen.

Det viser en ny månedsopgørelse fra landets største energiselskab, Andel Energi.

Gennemsnitsprisen på elektricitet steg således for første gang siden februar. I juli lå prisen på omkring 59,7 øre per kilowatt-time uden skatter, afgifter og tariffer. Det er dog fortsat en smule under det årlige gennemsnit, som for de første syv måneder af 2025 har ligget på cirka 60,1 øre.

Forklaringen på stigningen skal især findes i juli måneds ustabile vejr, forklarer Josefine Walter, der er kommerciel direktør hos Andel Energi.

»Danske elkunder har i løbet af foråret og den tidlige sommer været begunstiget af rigtig meget solskin. Høj produktion af solenergi presser generelt priserne ned. Desværre har juli budt på både mindre sol og mindre vind end de foregående måneder. Derfor ser vi en måned, der er relativ dyr i betragtning af årstiden,« siger hun.

Store udsving i prisen

Den dyreste dag i juli blev allerede registreret den 1. juli, hvor gennemsnitsprisen nåede op på hele 103,2 øre per kilowatt-time. Omvendt var den billigste dag den 29. juli, hvor prisen lå på kun 30,1 øre per kilowatt-time. Samlet set svingede prisen med over 3,50 kroner mellem den dyreste og billigste time i løbet af måneden.

De store svingninger gør, at danskerne fortsat holder et vågent øje med elprisen. Hos Andel Energi følger over 300.000 danskere aktivt med i prisudviklingen via selskabets app, der viser elpriserne time for time samt prognoser en uge frem i tiden.

»Danskerne har generelt vænnet sig til, at elpriserne svinger hen over døgnet. Og vi kan se, at mange Andel Energi-kunder er fleksible og flytter deres forbrug til de billige timer. Det er smart, for selvom elprisen nogle gange kan være meget høj, så er det typisk kun i meget få timer ad gangen. Derfor kan der være ret nemme penge at spare ved at tilpasse sit elforbrug,« siger Josefine Walter.

Så selv om prisen steg i juli, er danskerne altså blevet dygtige til at manøvrere i elmarkedets prisudsving. Og ifølge Andel Energi tyder alt på, at det fortsætter sådan.

Politiet klar til fodboldaften: »Vi er på forkant med fejringer«

0

KRIMI. Når fodbolden ruller, følger politiet ekstra godt med. Sådan lyder meldingen fra vagtchef Torben Møller fra Sydøstjyllands Politi, der fredag aften har et ekstra skarpt blik på kredsens stadioner og tilstødende veje, når FC Fredericia, Vejle Boldklub og Kolding IF alle spiller hjemmekampe.

»I dag står det i fodboldens tegn. Fredericia tager imod FCK kl. 18, Kolding stiller mod Køge kl. 19, og Vejle spiller mod OB kl. 20,« fortæller vagtchef Torben Møller og fortsætter:

»Det betyder, at der er lidt mere trafik i kredsen, og derfor lidt flere patruljevogne og vores mandskabsvogne ude på gaderne. Det er simpelthen for at være på forkant med eventuelle fejringer og begivenheder.«

Politiet understreger samtidig, at der ikke er tale om en særlig alarmberedskab, men en ganske almindelig, præventiv indsats, der skal sikre ro og orden omkring fodboldkampene.

»Vi afventer selvfølgelig kampene i god ro og orden herfra,« lyder det afsluttende fra vagtchefen.

I Fredericia ventes en fyldt Monjasa Park til mødet mod de regerende mestre fra FCK, mens også Vejle Stadion og Autocentralen Park i Kolding forventes velbesøgte fredag aften.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis pressebriefing fredag eftermiddag klokken 17.00.


Borgmester afbrød ferien med klart budskab: »Vejle skal kunne klimasikres bedre«

0

POLITIK. Borgmester Jens Ejner Christensen (V) afbrød torsdag sin ferie for at bringe et vigtigt budskab frem i TV Avisen. Han ønsker bedre muligheder for, at kommunen kan investere i klimasikring.

Baggrunden er blandt andet det store regnvejr, der ramte Vejle for få uger siden. Her slap byen dog uden oversvømmelser, hvilket ifølge borgmesteren skyldes flere klimaforebyggende initiativer, som kommunen allerede har gennemført.

Jens Ejner Christensen fremhæver især ændringer og udvidelser af Omløbsåens løb, oprensning af åen samt etablering af sandfang som afgørende tiltag, der har hjulpet med at sikre byen mod oversvømmelser.

»Der er altså fuld smæk på sikringen af byen, og jeg vil gerne investere endnu mere i klimasikring«, udtaler Jens Ejner Christensen.

Men borgmesteren peger samtidig på et afgørende problem: Kommunen er underlagt et statsligt loft for, hvor mange penge der må bruges på sådanne investeringer.

»Det bør løsnes, hvis vi skal kunne gå skridtet videre i klimasikringen«, lyder hans opfordring.

»Tog til Europa med børn – eventyr eller ren stress?«

0

TOGREJSE. Mandag morgen, sidst i juli. Familien på fire er stået op før byen, der stadig sover sommerlænge. Forventningsfulde og en smule spændte. De har valgt toget til Berlin. Et eksperiment i togtrafik gennem Europa. To voksne, to børn på tre og otte år, en klapvogn, et par kufferter og tre tasker, heraf to små på børnenes rygge. Eventyret venter. Men eventyret har sine betingelser.

De træder ind på Fredericia Banegård lidt før klokken otte. På skærmene er det allerede tydeligt, at eventyret ikke bliver helt enkelt. Toget er forsinket. Det er klart – for nogle timer før kunne man læse, at der var problemer mellem Fredericia og Aarhus – og toget ankommer netop fra Aarhus mod Kolding. Ni minutters planlagt skiftetid, ifølge tog-appen, i Kolding er væk. Det giver uro blandt de ventende på perronen, men togpersonalet er rolige og klare i meldingen senere i toget, der triller ind på Kolding Station med for stor en forsinkelse: »Bliv bare siddende, der bliver arrangeret en løsning i Lunderskov.«

Løsningen viser sig at være et ekstraordinært stop, hvor man skal orientere sig hurtigt og sætte i fart. Turen ændres fra afslappet rejse til et kort øjeblik med høj puls. Familien og de øvrige rejsende skal hurtigt op ad trapperne til den modsatte perron. En medrejsende hjælper spontant med at løfte klapvognen. Tasker, kufferter og børn kommer med op. Fløjten lyder fra togpersonalet og alle råbes ind i togene. Dørene lukker næsten bag dem. En pendler siger stilfærdigt, at sådan er det tit.

Resten af turen mod syd gennem Tyskland foregår i mere rolige rammer. Man kan igen finde roen. Den milde monotoni, der kommer, når landskabet flyder sammen uden for vinduet, og verden bliver én lang linje gennem familie spiller kort, ser film, læser magasiner, nyheder og spiser snacks. Lyden af skinnerne synger med imens landskabet udenfor passerer stille forbi – marker, landsbyer, men også grimme solcelleparker, der skal give den ønskede grønne energi, men samtidig ødelægger det grønne udsyn. Præcis som man ser det langs Autobahn.

I Hamburg er det slut med roen. Familien og de øvrige medrejsende mod Berlin skal igen hurtigt skifte tog, denne gang fra Hamburg-Altona med S2-linjen mod Hamburg Hauptbahnhof. Flere undrer sig over, hvorfor toget tog ikke kan skifte direkte på hovedbanegården i Hamborg, men det kan det ikke, og det gør det ikke. Man skal igennem et skifte igen. Det er ikke en lang tur, men igen skal der løbes med tasker, børn og klapvogn, og når det sker tit, at elevatorer bare står med en rød knap, fordi de er i stykker, så bliver det mere bøvlet.

Togtrafik i Europa er effektiv, men det kræver også, at man selv er det. Man skal være på – hurtig og parat. Familien når toget, men roen kommer først tilbage, da de sidder i toget videre mod Berlin.

Der er i øvrigt grundig paskontrol både ned og hjem. Europa er forandret, grænserne er tydeligere, end de har været længe. Men personalet er venligt og effektivt, og det er politiet også, men husk passet!

Hjemturen fra Berlin byder igen på forsinkelser og kaos. Både elevatorer og rulletrapper på den enorme hovedbanegård er ude af drift, og der synes ikke at være fokus på at få dem fikset. I stedet må man gå 3 x 48 trin over tre etager med børn og oppakning for at nå helt ned til den nederste perron, hvor toget afgår længst væk. Derudover møder man også et syn af sørgelig socialrealisme med mange hjemløse, der forvirrede og ekstremt berusede har indtaget banegården og området omkring den. Det har ændret sig markant, siden familien sidst var i Berlin.

Toget mod Hamburg snegler sig af sted til trods for, at det afgår til tiden fra Berlin.

I Hamborg opstår der igen kaos, fordi toget kommer godt 12 minutter senere ind end planlagt. Igen skal der løbes og det foregår mellem mange mennesker, og ingen ved, hvor de skal løbe hen; unge danskere råber til familien for at høre om turen går mod Danmark, alle følger hinanden og til sidst nås forbindelsen kun lige akkurat. Denne gang er det et dansk IC3-tog, der skal bringe alle videre på rejsen mod Danmark. Toget er møgbeskidt, overfyldt og absolut ikke rart at sætte sig ind i. Derudover er der ingen informationer til de udenlandske rejsende om, hvad der skal ske, hvordan og hvornår. Forsinkelserne fortsætter på resten af turen.

Sent på aftenen nærmer toget sig Danmark, men nu er forsinkelsen så omfattende, at den sidste forbindelse mod Fredericia er tvivlsom. I tog-appen står der pludselig: Connection is no langer available. Please find an alterntive. Personalet meddeler, kort før Kolding, at der vil vente et regionaltog mod Fredericia. Men beskeden kommer så sent, og familien vil ikke tage chancen med små, trætte børn. De ender derfor med at blive hentet i bil fra Kolding til Fredericia.

Toget fungerer. Personalet gør alt for at løse udfordringerne. Medrejsende er hjælpsomme, smilende og rare. Det trækker klart op på rejsen.

Men den samlede pris på godt 4.000 kroner tur/retur for to voksne og to børn – heraf det ene barn på tre, som er gratis – er i overkanten, hvis man sammenligner med alternativet i egen elbil. Her ville turen koste omkring 700 kroner i strøm plus parkering. Man kan dog bestille togbilletter i meget god tid – som i måneder før, og få det billigere, men hvis toget skal have en chance i fremtiden for to voksne og to børn, så skal priserne langt længere ned. Det kan simpelthen bedre betale sig at sætte sig i bilen, og fortællingen om rejseformen som værende rolig og idyllisk matcher ikke virkeligheden.

Så kan man rejse gennem Europa med tog med børn på tre og otte år? Selvfølgelig kan man det. Alt løser sig undervejs. Men turen er ikke bare afslapning. Den kræver årvågenhed, fart i benene og evnen til at acceptere forsinkelser og ændringer. Den er både en oplevelse og en udfordring.

Måske er konklusionen egentlig meget enkel: Det er muligt – og endda fint – at tage toget gennem Europa med små børn. Men det er en rejseform, man skal vælge med åbne øjne og gode løbesko. Og så skal man glæde sig over, at medrejsende og personale er flinke mennesker, der hjælper, når det virkelig gælder.

Ung bilist endte i grøft – slap uskadt fra uheld

0
KRIMI. Søndag morgen klokken 08.58 blev Sydøstjyllands Politi kaldt ud til et færdselsuheld på Bøgvadvej ved Randbøl i Vejle Kommune. En 17-årig kvinde kom kørende...

Pia tog springet som 55-årig og fandt sit drømmejob i omsorgsfaget: »Jeg havde aldrig...

0
UDDANNELSE. Hun står dér med et smil, der rummer både lettelse og stolthed. 55 år gammel og med en rejse bag sig, som hun...

Svaner skabte trafik-kaos i Kolding – patrulje måtte træde til

0
DØGNRAPPORT. Trafikanter på Nordre Ringvej i Kolding fik sig tirsdag formiddag en usædvanlig oplevelse. Klokken 09.33 blev politiet kaldt ud til meldinger om kaos...

DMI varsler risiko for skybrud og torden i Jylland og på Vestfyn

0
VEJRET. Tirsdag den 2. september bliver en dag med risiko for voldsomt vejr flere steder i landet. DMI advarer om lokale skybrud, torden og...

Villads Westh solgt til Silkeborg IF

0
SPORT. Kolding IF må tage afsked med en af sine unge profiler. Den 21-årige midtbanespiller Villads Westh skifter med øjeblikkelig virkning til Silkeborg IF,...

Agon Mucolli på månedens hold i Superligaen

0
SPORT. FC Fredericia har fået sit navn skrevet ind på det fornemme månedens hold i Superligaen for juli og august. Det er TV 2...