Anfører Simon Kjær kan tangere og slå landskamprekorden i oktobers EM-kvalifikationskampe.
Landstræner Kasper Hjulmand har udtaget truppen til Herrelandsholdets to vigtige EM-kvalifikationskampe mod Kasakhstan i Parken 14. oktober og mod San Marino på udebane tre dage senere, 17. oktober.
I forhold til truppen fra september er Phillip Billing fra Bournemouth og Robert Skov fra Hoffenheim tilbage på Herrelandsholdet, og ellers er det værd at lægge mærke til, at anfører Simon Kjær kan tangere og potentielt slå Peter Schmeichels landskamprekord.
Simon Kjær har spillet 128 landskampe og er dermed kun en enkelt kamp fra Peter Schmeichels 129 kampe.
Truppen samles på mandag i Helsingør, hvor der vil træning hver dag frem mod lørdagens kamp mod Kasakhstan. Mandag formiddag flyver truppen til San Marino.
Lundrim Hetemi spillede ungdomsfodbold i Fredericia inden, at turen i en ung alder gik til Vejle Boldklub. Nu er han tilbage i FC Fredericia for en stund på et lejeophold.
De første fodboldstøvler kom på i Madsby Enge, da Hetemi startede til fodbold. Med tiden blev hans talent opdaget af Vejle Boldklub, som han drog videre til, men da han ikke havde udsigt til meget spilletid i efteråret, blev han udlejet for resten af 2023 til FC Fredericia.
– Jeg har været her før, så det er lidt specielt at være tilbage, og det med at skifte klub efter at have været i Vejle i så mange år er specielt. Det var forfriskende at prøve noget nyt, siger Hetemi og fortsætter:
– Jeg har været længe i Vejle, så det var specielt at skifte omklædningsrummet ud. Det er et dansk omklædningsrum og ikke engelsk som i Vejle, som jeg var vant til der.
Med det hentyder Lundrim Hetemi til, at der er mange nationaliteter i Vejles trup, og at engelsk derfor er sproget, som tales. Modsat står det til i FC Fredericia, hvor der kun er danske spillere.
– Jeg er blevet taget godt imod, folk er åbne på og udenfor banen. Jeg er blevet smidt ind i det hele og spiller masser af fodbold, siger Hetemi.
Grunden til, at Lundrim Hetemi valgte FC Fredericia var ikke kun grundet rødderne. En anden væsentlig faktor er spillestilen.
– Spillet passer mig godt, og det var det vigtigste, da jeg ville hen, hvor det passer godt til mig, da man spiller langs jorden, fortæller Lundrim Hetemi.
Med et smil på læben ser han tilbage på FC Fredericias sejr på 3-2 på udebane i Oddset Pokalen mod AaB.
– Det var sindssygt. Vi var under pres i anden halvleg. Vi svarede igen to gange, og det gav selvtillid, da vi ikke bare tog derop og hev en 1-0 hjem. Det giver meget i selvforståelsen, at vi gjorde det på den måde med, at vi kom tilbage igen efter de udlignede to gange, siger Lundrim Hetemi.
AaB-kampen er noget, som FC Fredericia kan bygge videre på.
– Vi skal bare tage det som i de sidste par kampe. Vi skal tage fat i bolden og vise vi er et godt hold, slutter Hetemi.
Lundrim Hetemis lejeaftale gælder foreløbigt frem til den 31. december 2023.
De senest lancerede iPhone 15 og iPhone 15 Pro har en softwarefejl, der kan få enhederne til at overophede, rapporterer det amerikanske erhvervsmagasin Forbes.
Kun en uge efter de to modeller blev sat til salg, har Apple bekræftet, at nogle brugere kan opleve, at telefonerne føles varmere end forventet.
Men det stopper ikke her. Der er også identificeret en specifik fejl i iOS 17, som har indvirkning på overophedningen af nogle iPhone 15-enheder. Heldigvis har Apple allerede adresseret problemet og forventer at rulle en løsning ud i den kommende softwareopdatering, iOS 17.1.
Der er også rapporteret om, at opdateringer i populære tredjepartsapps, som Instagram og Uber, kan lægge yderligere belastning på de nye iPhones, hvilket bidrager til overophedningsproblemet. Apple er i dialog med appudviklere for at sikre en smidig oplevelse for brugerne.
Til trods for overophedningsrapporterne ønsker Apple at berolige forbrugerne. Selskabet påpeger, at iPhones er udstyret med indbygget beskyttelse mod overophedning. Skulle en iPhone nå en kritisk temperatur, vil dens interne komponenter automatisk træde i funktion for at regulere temperaturen og beskytte enheden.
Det er ikke alle ejere af de nyeste iPhone-modeller, der har rapporteret om overophedningsproblemer. Apple forsikrer samtidig, at der ikke er nogen sikkerhedsrisiko eller fare for enhedens langsigtede ydeevne som følge af denne fejl.
Vejret i Danmark tager en våd drejning. Natten til tirsdag forventes et område med kraftig regn, som udvikler sig på grænsen mellem meget varm luft fra Centraleuropa og den køligere luft fra De Britiske Øer, at trække ind over landet fra sydvest.
Ifølge DMI kan der flere steder i Danmark falde mellem 20 og 40 mm regn. Men der er godt nyt til de, der frygter for et vedvarende regnvejr, da det allerede tirsdag aften forventes, at regnområdet hovedsageligt har passeret landet.
Som en reaktion på vejrsituationen har DMI udsendt et varsel for kraftig regn. Dette varsel omfatter store dele af Jylland, Fyn og nogle dele af Sjælland.
FC Fredericias Adam Jakobsen havde inden sejren mod Næstved ikke scoret i syv kampe, hvis man medregner pokalkampe. Med to mål i sejren på 4-1 fik han brudt den negative stime.
FC Fredericia endte med at vinde overbevisende mod Næstved, men holdet sprudlede ikke fra start til slut. FC Fredericia leverede ikke den bedste første halvleg og var heldige med at gå til pause foran 1-0.
– Det blev en svær kamp, i hvert fald i første halvleg. Vi kom foran, og det gjorde, at vi fik plads til at tænke frem mod opgaven i anden halvleg, siger Jakobsen. Angriberen prikkede selv bolden i mål til 2-0 få minutter inde i anden halvleg. Det var en forløsning for ham.
– Det var virkelig dejligt. Jeg har gået et stykke tid uden at være direkte involveret i mål, fortæller Adam Jakobsen.
Foruden målet til 2-0 scorede han også til 3-1 og leverede assisten til 4-1, da Nicklas Røjkjær scorede kampens sidste mål.
– I de andre kampe har jeg ikke været så meget på bolden, så det var dejligt at have leveret lidt i dag, siger Adam Jakobsen.
Selvom cifrene siger 4-1, var det ikke uden sved på panden, at FC Fredericia vandt. De var i knibe undervejs, særligt i første halvleg.
– Næstved kom til en del chancer, og jeg ved ikke, om det var fordi vi var ufokuserede, men det er virkelig noget, vi skal kigge på. Vi har en svær kamp mod Sønderjyske, så vi skal blive bedre til at forsvare os, forklarer Adam Jakobsen.
Kampen mod Sønderjyske er den direkte kamp om andenpladsen inden en landsholdspause. Vinder FC Fredericia, er holdet på en overraskende andenplads.
– Jeg glæder mig virkelig meget. Nu tog vi tre point nede hos dem sidst. Det var en svær kamp dernede, selvom vi var en mand i overtal i lang tid. Vi kæmpede en del med det, men vi fik fightet den hjem. Jeg glæder mig virkelig meget og håber, vi kan drille dem, siger Adam Jakobsen og slutter:
– En sejr mod dem vil betyde meget, da vi så kan gå til pause med en god smag i munden.
Med de to mål og den ene assist mod Næstved er Adam Jakobsen nu oppe på fem mål og fire assists i 11 kampe i denne sæsons NordicBet Liga.
Vejle Boldklub fik et mål annulleret for offside efter VAR i overtiden mod FC Nordsjælland. Bare et par minutter forinden havde FCN brændt et straffespark. Kampen endte derfor, som den startede: 0-0.
Vejle har haft en svær start på Superligaen, som de er vendt tilbage til i denne sæson efter en enkelt sæson i NordicBet Ligaen. Den eneste sejr kom på udebane mod OB, men før dagens kamp var det blevet til et uafgjort resultat mod Lyngby og ellers kun nederlag, hvilket giver en samlet sum af fire point.
Ud fra sværhedsgraden af modstanderne og formen hos FC Nordsjælland, var det ikke forventet, at Vejle skulle få point fra denne kamp. FC Nordsjælland var dog ikke i deres bedste form, selvom de inden kampen lå på andenpladsen i tabellen.
I Superligaen havde FC Nordsjælland ikke vundet siden den 27. august på hjemmebane mod FC Midtjylland. Før mødet med VB var det blevet til tre uafgjorte kampe i træk. Det skal dog nævnes, at den ene kamp var mod FC København, mens de øvrige var imod Lyngby og Hvidovre.
Senest måtte FC Nordsjælland også ud i en straffesparkskonkurrence mod Kolding i Oddset Pokalen for at komme videre. Dette vidnede om et hold, hvor tingene ikke kørte optimalt. Den tendens fortsatte mod Vejle, hvor nordsjællænderne havde svært ved at bryde igennem forsvaret orkestreret af VB-træner Ivan Prelec.
Ikke at FCN manglede chancer. Både Jeppe Tverskov, Marcus Ingvartsen og Mohamed Diomande var farlige i første halvleg, men bolden ville ikke i mål. Stillingen ved pausen var derfor 0-0.
I anden halvleg fik Tverskov endnu en mulighed. I det 68. minut modtog han bolden i Vejles felt og sendte den mod mål, men Nathan Trott i VB-målet parerede skuddet over mål.
Med få minutter tilbage fik FC Nordsjælland en gylden chance, da Ingvartsen fik tilkæmpet sig et straffespark. Han udplacerede Trott, men bolden ramte stolpen.
I overtiden fik Vejle bolden i nettet ved den indskiftede German Onughka. Dog blev målet annulleret for offside. Kampen sluttede 0-0. Resultatet betyder, at FC Nordsjælland falder ned til tredjepladsen i Superligaen, mens Vejle fastholder deres 11. plads. Inden OB’s kamp mod Lyngby er Vejle tre point bag fynboerne, der ligger på tiendepladsen.
Det er kort tid siden, at A.P Møller – Mærsk annoncerede, at verdens første metanoldrevne containerskib, Laura Mærsk, sættes ind med fast anløb til Fredericia Havn. Det glæder rektor Jens Færgemand Mikkelsen fra Fredericia. Hans maskinmestre spiller nemlig en centrale rolle.
– A. P. Møller – Mærsk har en målsætning om at nå netto-nul drivhusgasudledninger i 2040, og vi er glade for at samarbejde med Fredericia Havn. Vores partnere hjælper os med at nå vores ambitiøse grønne mål, og med at sikre vores kunder en dør-til-dør service, der hjælper dem med at reducere klimaaftrykket i deres værdikæder. Ingen kan løse opgaven alene, og vi har brug for gode partnere for at den grønne omstilling af skibsfarten kan lykkes i tide, sagde Birna Odefors, Nordic Managing Director hos A.P. Møller – Mærsk den 15. september i et interview i forbindelse med nyheden. I Fredericia er man klar til denne nye verden, men man gør det hele, imens det sker.
– Det er nok en revolution fra den verden, vi er vant til at leve i. Vi har talt dieselmotorer i årtier. Power-to-X er en helt ny teknologi, vi skal til at lære. Vi skal have større viden, så vi kan videreformidle det til eleverne. Det får betydning, når nogle sender bud efter metanol. Power-to-X bruger teknologi fra vindmøller eller solceller, som man laver om til brint. Tilføjer vi CO2, så bliver det til metanol, hvor det ligner meget dieselolie eller benzin, men det er grønt. Så vi skal bruge fossile brændsler, forklarer Jens Færgemand Mikkelsen.
Det er ikke bare skibe, der vil få gavn af den nye grønne teknologi, også den helt tunge trafik; lastbiltrafikken og flytrafikken, imødeser et helt nyt univers.
– Hvis vi havde batterierne til skibene, så var det naturligvis lettere at lade fra vindmølle og over i et skib, men batterierne findes ikke så store, hvorfor vi bruger power-to-x-teknologien. Hvor vi laver elektrolyse af strøm, som bliver til brint, vi kan lagre, så tilføjer vi metanol, hvorefter vi kan bruge det i skibene. Det bliver ikke kun skibstrafikken, der kommer til at bruge metanol. Det bliver også lastbilerne og flytrafikken. Vi forestiller os ikke, at vi stopper med at flyve og tage på ferie. Så denne teknologi er helt revolutionerende for den grønne omstilling.
De studerende på skolen har derfor travlt med at tilegne sig den nye viden, men det er ikke kun dem, det er underviserne, der skal være på.
– Vores studerende skal i allerhøjeste grad omstille sig til den nye verden. I første omgang skal vi have alle vores undervisere til at omstille sig, og det skal gå stærkt, fordi teknologien udvikler sig hurtigt lige nu. Vi er også allerede i gang med at udvikle en diplomuddannelse i power-to-x, som vi vil udbyde allerede næste år, og det sker uden, at vi har vidensgrundlaget på plads endnu. Det er vores produktionsapparat, vores undervisere og deres viden, som vi kan videreformidle. Ved at udbyde denne kommende uddannelse, så tvinger vi os selv til at blive skarpere og bedre på det, så vi kan give viden videre. I næste bølge kommer så de studerende, der skal lære noget om teknologien, siger Mikkelsen.
Mærsk Line har en repræsentant i bestyrelsen hos Fredericia Maskinmesterskole, og det har klart været en fordel for de studerende og underviserne i denne kontekst.
– Ja, det gør vi. Vi er så heldige, at vi har en i bestyrelsen fra Mærsk, der har været med til at udvikle metanolskibene, så vi har en portion viden der. Det er helt afgørende for den grønne omstilling, at vi følger med, og også uddanner vores unge mennesker til den nye industri, siger han.
Men det er ikke kun den grønne omstilling den nye teknologi er god for, det er også uddannelse og det ry, som den har. Mange tror nemlig, at en maskinmester er på havet fra starten, men det er ikke helt rigtigt.
– Vi har traditionelt haft svært ved at tiltrække unge mennesker til uddannelsen, fordi mange tror, at man sejler, når man uddanner sig til maskinmester. Lige nu har vi et gyldent vindue til at sætte fokus på, hvad der er rigtigt. Nemlig, at man bidrager og lærer meget andet; blandt om drift og teknologi, blandt andet ved de store anlæg, der skal bygges. Ved den værdikæde fra vindmøllen, der producerer el til elektrolysen til brint til metanol, er der maskinmestre, der arbejder. Derfor er det også vigtigt for os, at vi får skabt den fortælling, at maskinmestrene i denne sammenhæng er nøglen, siger Jens Færgemand Mikkelsen og slutter:
– Det er helt afgørende for den grønne omstilling, at vi kan det, og der er virkelig mangel på teknikere, der kan finde ud af det her. Vi skal bare i gang, og vi er godt på vej.
Efter at have tilbragt otte år ved Jumbo-Visma, vil den slovenske Primoz Roglic ikke længere være en del af holdet fra det kommende år.
Primoz Roglic og Jonas Vingegaard vil ikke fortsætte som holdkammerater efter denne sæsons afslutning. Dette blev udtalt af den 33-årige Roglic i et interview med Cycling Pro Net umiddelbart inden Giro dell’Emilia cykelløbet startede.
En 18-årig ung mand blev fredag klokken 22.26 sigtet under ordensbekendtgørelsen, da han på Dæmningen i Vejle forsøgte at indlede slagsmål.
– Den unge mand kunne ikke opføre sig ordenligt, og forsøgte af flere omgange at indlede sig i slagsmål, fortæller vagtchef Jesper Knudsen fra Sydøstjyllands Politi.
Sydøstjyllands Politi modtog fredag eftermiddag klokken 16.50 en anmeldelse om et færdselsuheld på Østjyske Motorvej nær Vejle.
Den ene part, en 20-årig mand, foretog en opbremsning, da en 47-årig mand i en personbil ikke nåede at bremse op. Vagtchef Jesper Knudsen fra Sydøstjyllands Politi, kunne bekræfte at der kun var sket materielle skader på bilerne og ingen personskader.
KRIMI. Sydøstjyllands Politi måtte søndag eftermiddag rykke ud til den Østjyske Motorvej omkring Vejle, hvor en 48-årig rumænsk mand blev standset og sigtet for...
AVISEN oplever en stigende interesse for at indsende læserbreve, og derfor har redaktionen nu justeret sin læserbrevspolitik. Fremover skal indlæg være unikke og skrevet...
KRIMI. En rolig rutinekontrol udviklede sig til en sag om spirituskørsel, da Sydøstjyllands Politi natten til søndag standsede en bilist i Vejle.
Klokken var 01.28,...
KRIMI. Sydøstjyllands Politi modtog lørdag formiddag klokken 10.01 en anmeldelse om indbrud i et udhus på Kastanjehaven i Vejle.
Vagtchef Søren Lisberg fortæller, at der...