8.9 C
Copenhagen
mandag 20. oktober 2025

Politisk flertal bakker op om krav om ID-kort på store byggepladser

0

POLITIK. Et bredt politisk flertal på Christiansborg er blevet enige om at indføre krav om ID-kort på større bygge- og anlægsprojekter i Danmark. Initiativet skal styrke indsatsen mod social dumping og gøre det lettere for myndighederne at kontrollere, at arbejdet foregår på lovlig vis.

Aftalen er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) samt SF, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet. Partierne står samlet om ønsket om at sikre ordnede løn- og arbejdsvilkår på danske byggepladser.

Ifølge Beskæftigelsesministeriet vil ID-kortet fungere som en form for dokumentation for, at medarbejdere på de store byggeprojekter arbejder under lovlige forhold. Tiltaget skal samtidig give myndighederne et effektivt redskab til at føre kontrol med, hvem der befinder sig på byggepladserne.

Ud over ID-kortet indeholder aftalen også skærpede regler for arbejdsgivere, der ikke lever op til deres pligter i forhold til arbejdsmiljøet. Virksomheder med 35 eller flere ansatte kan fremover se frem til højere bøder, hvis de undlader at anmelde arbejdsulykker eller ikke udarbejder en plan for sikkerhed og sundhed på byggepladsen.

Med beskæftigelsesminister Kaare Dybvad Bek i spidsen fremhæver regeringen, at aftalen er et markant skridt i kampen for at beskytte det danske arbejdsmarked mod snyd og unfair konkurrence. Samtidig understreger partierne, at udenlandsk arbejdskraft fortsat spiller en vigtig rolle – men at arbejdet skal ske på ordentlige vilkår.

Flere partier, herunder SF og Enhedslisten, har længe presset på for at få ID-kortet indført, mens Dansk Folkeparti fremhæver forslaget som et vigtigt værn mod social dumping og illegal arbejdskraft.

Aftalen skal nu omsættes til konkret lovgivning, som forventes at træde i kraft i løbet af 2026.

Althea Reinhardt ude af landsholdstruppen til EHF Euro Cup

0

SPORT. Odense Håndbolds målvogter Althea Reinhardt må melde afbud til den kommende landsholdssamling på grund af en skade. Hun erstattes af Amalie Milling, der overtager pladsen i truppen forud for Danmarks to kampe i EHF Euro Cup mod Tjekkiet og Tyrkiet.

Dermed bliver det uden den rutinerede Odense-keeper, når Danmark samles på mandag. Amalie Milling deltager i hele samlingen og bliver en del af holdet, der spiller mod Tjekkiet i Nykøbing Falster og Tyrkiet i Ankara.

Udskiftningen ændrer ikke på planerne for Anna Kristensen, som fortsat ikke rejser med til Tyrkiet. Som allerede planlagt bliver hun erstattet af Anne Christine Bossen, der sammen med Amalie Milling udgør målmandsteamet til udekampen i Ankara.

Udover Reinhardt har også Cecilie Bjerre meldt afbud til samlingen. Hun skulle kun have deltaget i mandagens træning, og der bliver ikke indkaldt en erstatning.

Danmark møder Tjekkiet onsdag den 15. oktober klokken 20.00 i Nykøbing Falster. Derefter venter Tyrkiet søndag den 19. oktober, hvor kampen spilles i Ankara. Begge opgør vises på TV 2’s kanaler og platforme.

SF presser på for togstop i Gadbjerg – nu skal ministeren genvurdere sagen

0

POLITIK. SF vil have genåbnet sagen om et muligt togstop i Gadbjerg. Det sker, efter det i starten af september blev meldt ud, at jernbanestrækningen mellem Struer og Vejle skal elektrificeres.

Partiet ser elektrificeringen som en ny mulighed for at få genvurderet behovet for et stop i den mindre by mellem Give og Jelling – og har derfor rejst sagen i Folketinget.

SF’s landdistriktsordfører Karina Lorentzen har på vegne af borgerne i Gadbjerg og byrådsmedlem Britta Bitsch (SF) fra Vejle Kommune stillet et skriftligt spørgsmål til transportministeren om sagen.

»Det er dejligt, borgerne i Gadbjerg har sat sig for at kæmpe for deres by. Det er jo et første godt skridt. Og jeg kan godt forstå, de synes, det er skørt, at de hver dag kan se toget køre forbi uden at stoppe. Kollektiv trafik betyder noget for enhver by,« siger Karina Lorentzen, som for nylig har besøgt Gadbjerg sammen med Britta Bitsch.

Sammenligning med Sparkær

Borgergruppen i Gadbjerg har i sin henvendelse blandt andet peget på, at Sparkær ved Viborg har fået et nyt togstop – selv om passagergrundlaget ikke er større end i Gadbjerg.

Transportministerens svar til SF viser, at Sparkær-stoppet blev muligt, fordi et politisk flertal gav Viborg Kommune lov til selv at finansiere og anlægge stationen for egne midler.

Det får Britta Bitsch til at se håb for den sydøstjyske landsby.

»Det her viser, at det kan lade sig gøre. Viborg Kommune har betalt 12 millioner kroner for stationen i Sparkær. Hvis Vejle Kommune er villig til at gå ind i sagen, så tror jeg også, der kan være en vej for Gadbjerg. Jeg synes i hvert fald, det giver os en bane at spille på lokalt,« siger Britta Bitsch.

Dårligere busforbindelser

Hun peger på, at en station i Gadbjerg kan blive et vigtigt løft for området.

»Gadbjerg og oplandet har i mange år oplevet dårligere busforbindelser, og derfor er det oplagt at kigge på toget som løsning. Nu, hvor jernbanen elektrificeres, er det helt rimeligt at få opdateret vurderingen af et togstop her. Jeg håber, Vejle Kommune vil tage ansvar – som Viborg gjorde – og bidrage aktivt til en lokal løsning,« siger Britta Bitsch.

SF: Vejle Kommune må på banen

SF understreger, at lokal opbakning bliver afgørende, hvis projektet skal rykke sig.

»Nu har vi spurgt ministeren, om elektrificeringsaftalen ændrer på vurderingen af behovet. Men det næste bliver, at Vejle Kommune viser, at den vil være med. Ellers kører toget altså bare forbi – både bogstaveligt og politisk,« siger Karina Lorentzen.

SF’s officielle spørgsmål til transportministeren lyder:

“Ministeren bedes redegøre for, om den nye aftale om elektrificering af jernbanen Vejle–Struer påvirker synet på behovet for et togstop i Gadbjerg.”

Med svaret fra ministeren håber SF at få en ny drøftelse på banen – og måske et konkret skridt nærmere et togstop, der igen kan sætte Gadbjerg på landkortet.

Bro i modvind fra både højre og venstre under byrådsdebat

0

POLITIK. Byrådssalen i Fredericia lagde mandag aften ramme om en debat, hvor de politiske fronter stod skarpt trukket op. På den ene side Socialdemokratiets Christian Bro, der forsvarede partiets beslutning om ikke at stille eget budgetforslag. På den anden side Venstres Peder Tind og Enhedslistens Cecilie Roed Schultz, som begge udfordrede Bro på ansvar, prioriteringer og realisme.

Christian Bro forklarede, at Socialdemokratiet bevidst har valgt at stå uden for budgetforliget i et valgår. Ifølge ham handler det ikke om at fralægge sig ansvar, men om at være ærlig over for vælgerne.
»Der bliver spurgt meget til, hvorfor der bliver delt en leder fra Dagbladet på de sociale medier. Men det gør der jo, fordi den leder nærmest ord til andet var den rådgivning, vi fik af forvaltningen allerede sidste år: at opbygge en kassebeholdning på 300 millioner og sætte en pind i udgifterne. Vi har haft seks år til at bremse op – nu får det nye byråd fire år til at gøre det,« sagde Bro.

Han anerkendte samtidig, at forligspartierne har lavet et velfærdsbudget, men kaldte det »bygget på tro, håb og fornægtelse«.
»Jeg må bare sige, at at gå ind i en valgkamp med et budget, som grundlæggende bygger på tro, håb og fornægtelse – det har jeg det lidt stramt med. Det kommer vi ikke til fra Socialdemokratiet. Men vi roser jer gerne for et velfærdsbudget,« sagde han.

Cecilie Roed Schultz: “Det hænger jo ikke sammen”

Enhedslistens Cecilie Roed Schultz kvitterede med en skarp gennemgang af Socialdemokratiets udmeldinger – og de mange løfter, hun mente, partiet havde luftet uden at anvise finansiering.
»Som jeg hører det, vil Socialdemokratiet – ud over det, der allerede er afsat – sætte penge af til trafikregulering på Vesterringvej, annullere en gammel besparelse, give flere penge til de selvejende haller, endnu flere til Kringsminde og mange flere til teatret,« sagde hun.

Med en let ironisk tone fortsatte hun:
»Jeg kan huske, at vi talte om, at en ny teaterbygning ville koste omkring 600 millioner. Og så vil I oveni have 150 millioner mere i kassen. Jeg er virkelig ked af at tage jer sådan i skole, men hvis I lægger tallene sammen, så hænger det jo ikke sammen. Hvor vil Socialdemokratiet finde de penge? Vil I lave besparelser for at finde dem? Eller er det bare en gratis omgang?«

Peder Tind: “Man viser lederskab ved at fremlægge et budget”

Venstres gruppeformand, Peder Tind, tog debatten i en mere principiel retning. Han pegede på, at Socialdemokratiet burde have udnyttet chancen for at vise, hvad de ville med kommunen.
»Der er valg om halvanden måned. Og derfor vælger man ikke at stille et budgetforslag. Hvis man agerede sådan som leder for en kommune, så ville tingene jo falde fra hinanden,« sagde Tind og fortsatte:
»Det var nu, man skulle vise, hvad man ville for de næste fire år. Hvad man ville prioritere. For lige nu er der ikke rigtig nogen fredericianere, der ved, hvad Socialdemokratiet vil. Jeg synes, det er ærgerligt, at man bruger så meget krudt på at kritisere et budget, når man ikke engang selv stiller et.«

Han afsluttede sit indlæg med et sarkastisk forslag:
»Måske skulle vi pause mødet og se, om vi kunne finde et budget fra Socialdemokratiet, som vi kan stemme om. For så ved vi i det mindste, hvad de vil.«

Soldater, våbenskjolde og sjov historiejagt i efterårsferien

0

HISTORIE. Museum Fredericia er klar til at tage børn og familier med tilbage til 1849, når museet i efterårsferien åbner dørene til en uge fuld af kreative og historiske aktiviteter. Under ledelse af museumsinspektør Mikkel Kirkedahl Lysholm Nielsen bliver historien om Slaget ved Fredericia gjort levende – med pensler, farver og uniformer.

»Nede på Fredericia Bymuseum har vi aktiviteter, der tager udgangspunkt i slaget ved Fredericia. Man kan komme ned og give landssoldaten nye farver, male ham op og tage en lille udgave af ham med hjem,« fortæller Mikkel Kirkedahl Lysholm Nielsen.

Et våbenskjold til familien

I 1849 var alle officererne af adelsslægt – og den del af historien kan børnene også dykke ned i.
»Man kan lave sit eget adelige våbenskjold. Kigge på officerernes våbenskjold og så finde på sin egen families version. Og der var jo masser af soldater i byen dengang, så man kan også prøve at stå i benene på en soldat,« siger han.

Der er med andre ord lagt op til en efterårsferie, hvor børnene ikke bare ser historien – de bliver en del af den.

Når historien bliver til leg

For museumsinspektøren er det helt centralt, at historien formidles på en måde, der vækker børnenes nysgerrighed og skaber lyst til at lære mere.

»Børn kan godt lide at gå på opdagelse i historien, og de kan godt lide at blive aktiveret. Så de synes faktisk, det er rigtig sjovt. Og de har også mulighed for at få hele slaget ved Fredericia foldet ud i vores 40 meter lange gloriøse maleri,« fortæller han med et smil.

Og ja – en gang imellem iklæder han sig selv uniformen.
»Jeg har en gang imellem uniform på og er kommandør, så børnene får en fornemmelse af, hvordan det var at være soldat,« siger han.
»De synes, det er hårdt – men også sjovt bagefter.«

De vil gerne komme igen

Museum Fredericia oplever stor opbakning til børneaktiviteterne. Mange familier vender tilbage år efter år, og børnenes begejstring er til at mærke.

»Der er faktisk mange af dem, der spørger, hvornår de må komme igen,« fortæller Mikkel Kirkedahl Lysholm Nielsen.

Med maling, fantasi og historiske fortællinger i børnehøjde sørger museet for, at Slaget ved Fredericia ikke bare forbliver en del af fortiden – men bliver et levende møde med historien for den næste generation.

Vej spærret i begge retninger efter uheld mellem lastbil og personbil

0

UHELD. Redning og politi er onsdag formiddag til stede på Bredstenvej i Vejle Kommune, hvor et færdselsuheld har fundet sted mellem en lastbil og en personbil.

Uheldet skete i området mellem Vejlevej og Kærbøllingshusevej, og ifølge Sydøstjyllands Politi er vejen i øjeblikket helt spærret i begge retninger.

»Det er endnu uvist, hvornår vejen kan åbnes igen, og vi opfordrer derfor trafikanter til at finde alternative veje,« oplyser politiet på det sociale medie X.

Politiet tilføjer, at der på nuværende tidspunkt ikke er yderligere oplysninger om uheldet eller eventuelle tilskadekomne.

SOSU-elever viser vejen: Fredericia samler unge rollemodeller under #StoltSOSU

0

POLITIK. Der var energi, grin og faglig stolthed i luften, da omkring 145 unge fra landets 14 SOSU-skoler i denne uge mødtes i Fredericia til en todages bootcamp under overskriften #StoltSOSU.

Her blev der udvekslet erfaringer, fortalt personlige historier og skabt nye fællesskaber på tværs af landet. Formålet var klart – at vise, at social- og sundhedsfagene rummer både dyb faglighed og menneskelig mening.

Arrangementet er en del af det nationale initiativ Ung i Velfærd, hvor unge under uddannelse til social- og sundhedshjælper eller -assistent uddannes som rollemodeller. De skal i det kommende år være ambassadører for faget og repræsentere deres skoler ved oplæg, uddannelsesmesser og besøg på folkeskoler.

Direktør for SOSU FVH, Jacob Bro, fortæller, at projektet udspringer af et mangeårigt arbejde for at løfte fagenes status gennem de unges egne stemmer.

»For fire år siden startede vi projektet Ung i Velfærd, hvor unge fra vores uddannelser fik til opgave at tale faget frem og vise, hvad de kan. Det blev en kæmpe succes. De mødte politikere, presse, forældre – ja, endda den daværende kronprins, der nu er konge – og de viste deres faglighed med stolthed og professionalisme. Det satte et vigtigt aftryk,« fortæller Jacob Bro.

Siden dengang har projektet fået nationalt format. I forbindelse med finansloven for 2024 besluttede Folketinget, at der hvert år skal uddannes nye rollemodeller på SOSU-skolerne som led i en national indsats for at tiltrække flere til velfærdsfagene.

»Det er de unge selv, der er de bedste til at fortælle historien om deres fag. De er troværdige, de er ægte, og de kan tale direkte til andre unge på en måde, som vi ikke kan som skole. Det er altid bedst at høre sangen fra sangeren selv,« siger Jacob Bro med et smil.

Han fortæller, at skolen i to dage har været forvandlet til et summende træningscenter for fremtidens faglige stemmer.

»Vi har 145 unge med her i år. De kommer fra hele landet, og de er fulde af energi. Det er umuligt ikke at blive smittet af deres engagement. De viser, at man kan være både stolt og ambitiøs, selvom man vælger en praktisk og menneskelig uddannelse,« siger han.

For deltagerne er det ikke kun en lærerig oplevelse – det er også en personlig rejse. En af dem er Felix Schmidt, der er i gang med uddannelsen til social- og sundhedsassistent og deltager som rollemodel for første gang.

»Det betyder rigtig meget for mig at være her. Vi deler vores historier og får et helt andet syn på både hinanden og på faget. Det er spændende at høre, hvorfor folk har valgt SOSU, og hvor mange forskellige veje der fører hertil,« siger han.

Felix Schmidt fra SOSU Fredericia deltog i årets #StoltSOSU-bootcamp, hvor 145 unge fra hele landet blev uddannet som rollemodeller. »Man bliver fyldt op af energi og glæde – det er fedt at møde så mange, der brænder for det samme,« siger han.

Felix forklarer, at arbejdet som rollemodel både handler om at inspirere andre og udvikle sig selv.

»Man lærer virkelig meget. Vi skal ikke kun ud og fortælle om vores uddannelse – vi skal også lære at stå foran en klasse, lytte, kommunikere og formidle. Det kan man bruge både her og senere i arbejdslivet. Samtidig er det fedt, når man oplever, at nogen man har fortalt om uddannelsen, pludselig starter som elev. Så ved man, at man har gjort en forskel,« fortæller han.

For ham er fællesskabet det, der gør oplevelsen helt særlig.

»Man finder ud af, at man ikke står alene. Vi har alle sammen valgt det her fag, fordi vi gerne vil gøre en forskel for andre mennesker. Det er fedt at møde så mange, der brænder for det samme. Man bliver fyldt op af energi og glæde,« siger han.

Under bootcampen deltog blandt andre tv-værten Sofie Linde og tidligere politiker Joachim B. Olsen, der begge holdt oplæg for de unge rollemodeller. De fortalte om mod, kommunikation og om at stå ved sig selv – temaer, som passer perfekt til SOSU-fagets virkelighed.

»Det var superinspirerende. Sofie Linde talte om at turde tage ordet og stå ved, hvem man er, og Joachim B. Olsen fortalte om at bruge sine styrker og finde sin egen stemme. De var begge rigtig gode til at møde os i øjenhøjde,« siger Felix Schmidt.

Dagen bød også på oplæg fra en dansk deltager, der netop har vundet bronze ved EuroSkills – en konkurrence for unge faglærte fra hele Europa.

»Han var et forbillede. Det var fedt at se, hvor langt man faktisk kan komme med faglighed og dedikation,« siger Felix.

For SOSU-skolerne er ambitionen klar. De vil vise, at faget rummer karrieremuligheder, faglig stolthed og menneskelig værdi – og at det kræver både kompetence og engagement at arbejde med mennesker.

»Vi har i mange år forsøgt at fortælle, hvor vigtige velfærdsfagene er. Men når det er de unge selv, der fortæller det, flytter det noget. Det her handler ikke kun om rekruttering. Det handler om at ændre status for et helt fagområde, så flere opdager, hvor meningsfuldt det faktisk er,« siger Jacob Bro.

Han fremhæver, at #StoltSOSU ikke blot handler om en kampagne, men om et mindset, der skal slå rod.

»De unge skal ud og være ambassadører for faget, men de skal også tage stoltheden med tilbage til deres kolleger og deres arbejdspladser. Det er den stolthed, der smitter – og som gør, at flere får lyst til at tage springet ind i velfærdsfagene,« siger han.

Når deltagerne rejser hjem, er de officielt uddannede rollemodeller. I løbet af efteråret skal de ud på uddannelsesmesser, folkeskoler og ungdomsuddannelser, hvor de skal møde nye elever og fortælle deres historier.

»Vi håber, at de bliver ved med at dele den begejstring og stolthed, vi mærker her. For det er det, der flytter noget. Det er det, der får unge til at vælge et fag, hvor man virkelig gør en forskel,« siger Jacob Bro.

Felix Schmidt er enig:

»Det er jo et arbejde, hvor man gør noget, der betyder noget for andre. Og det er det, jeg er stolt af. Det vil jeg gerne have flere til at opdage,« siger han.

Når man forlader skolen i Fredericia, hvor arrangementet har fundet sted, mærker man stadig summen fra de mange samtaler, grin og fællessang.

#StoltSOSU er mere end et hashtag – det er en bevægelse, hvor unge mennesker løfter hinanden, fortæller om deres fag med rank ryg og viser, at velfærden i Danmark står stærkest, når de unge selv tager ordet.

Borgmester: Tredje Lillebæltsforbindelse skal sikre Danmarks sammenhængskraft

0

POLITIK. Debatten om en tredje forbindelse over Lillebælt er ikke længere et regionalt anliggende. Det er blevet et spørgsmål om Danmarks sammenhængskraft, om arbejdspladser, klima og om landets evne til at følge med tiden.

For borgmester i Middelfart og næstformand i Trekantområdet Danmark, Johannes Lundsfryd Jensen, handler det ikke kun om beton og asfalt, men om at bygge et Danmark, der hænger sammen.

»Trafikken over Lillebælt vokser år for år, og hvis ikke vi gør noget, så sander forbindelsen til. Det vil betyde lange køer og forsinkelser, der rammer både borgere og virksomheder,« siger han.

Allerede i dag passerer omkring 80.000 køretøjer den nye Lillebæltsbro i døgnet, og medregnes den gamle bro fra 1935 nærmer tallet sig 92.000. Prognoser viser, at presset vil stige markant frem mod 2040.

»Hvis vi ikke handler, vil Lillebælt sande til i trafik. Det betyder ventetider, forsinkelser og unødvendig CO₂-udledning. Når trafikken står stille, koster det både tid, penge og miljø. En tredje forbindelse vil skabe bedre fremkommelighed og mindre tomgangskørsel. Det er sund fornuft og grøn ansvarlighed på samme tid,« siger han.

Han peger på, at diskussionen alt for længe har handlet om kroner og kilometer. For ham handler den om mennesker. Om dem, der hver dag pendler mellem landsdelene for at passe arbejde eller uddannelse, og om de virksomheder, der er afhængige af, at transporten flyder frit.

»Det her handler ikke om komfort. Det handler om konkurrenceevne. Når forsinkelser bliver hverdag, rammer det væksten. Det går ud over vores arbejdspladser og vores klima,« siger Lundsfryd.

For nogle år siden blev sårbarheden tydelig. En lastbil brød i brand midt på den nye bro.

»Brændmændene fortalte mig, at hvis den lastbil var kørt bare 30 meter længere, kunne den have beskadiget bærekablerne. Så havde vi stået med en bro, der måtte tages ud af drift i måneder. Det scenarie tør jeg slet ikke tænke på. Vi taler ikke bare om Middelfart eller Trekantområdet, men om hele Danmark, der ville blive ramt,« siger han.

Han beskriver Lillebæltsbroerne som en livsnerve. Et punkt, hvor trafik, handel og arbejdsmarked mødes. Hvis forbindelsen bryder sammen, bryder rytmen i landet sammen.

Derfor er en tredje bro ikke blot en regional investering. Det er, som han kalder det, en forsikring for Danmark.

»Det handler om robusthed. Om at sikre, at Danmark ikke går i stå, hvis der sker noget uforudset. Vi kan ikke bare sætte en færge ind og håbe på det bedste,« siger han.

I Trekantområdet Danmark har kommunerne for længst samlet kræfterne. Sammen med erhvervslivet arbejder Lillebæltskomitéen for at få projektet realiseret.

»Komitéens opgave er at samle kommuner og virksomheder. Det her handler ikke kun om offentlig infrastruktur. Virksomhederne har en kæmpe interesse i, at deres varer kan komme frem, og at medarbejderne kan komme på arbejde. Når forbindelserne bliver bedre, styrker det hele Danmarks produktivitet,« siger Johannes Lundsfryd.

Han nævner transport- og logistikbranchen som en naturlig aktør, men også industrien, detailhandlen og uddannelsessektoren. For når transporten glider, flytter det mere end bare varer – det flytter mennesker.

Den nye forbindelse skal ifølge Lundsfryd ikke kun rumme biler og lastvogne. Den skal tænkes som en del af fremtidens grønne transport.

»Vi peger på en løsning, der løber parallelt med den nuværende bro, og den skal kunne rumme både vej og jernbane. Vi skal ikke bygge fortidens motorvej, men fremtidens transportforbindelse,« siger han.

Han ser det som et projekt, der forbinder de klassiske danske dyder om fremsyn og samarbejde med den moderne grønne dagsorden.

»En moderne forbindelse kan integrere grøn teknologi, både til elbiler og tog. Det er ikke modsætninger, det er forudsætninger for hinanden,« siger han.

Selvom arbejdet med analyser og forberedelser ligger i Trekantområdet, er beslutningen i sidste ende Folketingets.

»Vi kan ikke beslutte det selv. Det er et statsligt projekt. Men vi kan sørge for, at beslutningstagerne har de rigtige oplysninger og et solidt grundlag at træffe beslutninger ud fra. Vores opgave er at gøre det tydeligt, at en tredje forbindelse ikke bare er ønskværdig, men nødvendig,« siger Johannes Lundsfryd.

Han understreger, at projektet allerede er en del af den strategiske analyse, som Transportministeriet arbejder på. Her bliver flere mulige linjeføringer vurderet, men borgmesteren ser kun én realistisk løsning.

»Den forbindelse, vi foreslår, skal løbe parallelt med den nuværende bro. Det vil give mindst indgreb i naturen og den bedste sammenhæng til det eksisterende vej- og jernbanenet,« siger han.

Når han taler om fremtiden, trækker han linjer tilbage til de store danske projekter, der har defineret nationen.

»Da man byggede Storebæltsbroen, sagde mange, at den var for dyr. Det samme hørte vi om Femern-forbindelsen. I dag er der ingen, der stiller spørgsmålstegn ved, at det var de rigtige beslutninger. Sådan vil det også være med Lillebælt. Det er en investering i fremtiden,« siger han.

Hos Trekantområdet Danmark deler direktør Marianne Lundholt analysen. Hun beskriver arbejdet i Lillebæltskomitéen som en koordineret indsats for at samle hele regionen.

»Det handler om meget mere end beton og asfalt. Det handler om mobilitet, vækst og sammenhængskraft. Allerede i dag er trafikken tæt på kapacitetsgrænsen, og presset vil kun vokse. Hvis vi ikke handler, risikerer vi at skade både erhvervslivets konkurrenceevne og borgernes hverdag,« siger hun.

For hende handler det også om at skabe et Danmark, der hænger sammen på tværs af landsdele.

»Når vi sikrer gode forbindelser, styrker vi ikke bare transporten, men også arbejdsmarkedet, boligmarkedet og den regionale udvikling. En ny forbindelse vil være et symbol på et land, der tænker fremad,« siger hun.

For Johannes Lundsfryd handler alt i sidste ende om helhed. Når han ser ud over Lillebælt fra rådhuset i Middelfart, ser han ikke blot to broer. Han ser to kapitler i Danmarks historie og et tredje, der venter på at blive skrevet.

»Vi har altid bygget broer i Danmark. Det er sådan, vi binder landet sammen. Den tredje Lillebæltsforbindelse er det næste naturlige skridt. Ikke bare for os i Trekantområdet, men for hele Danmark,« siger han.

Han holder en kort pause, før han fortsætter.

»Vi har en forpligtelse til at tænke længere end til næste valg. En ny forbindelse vil stå i generationer. Det er beslutninger som denne, der definerer et land. Det handler ikke kun om at bygge en bro over vandet. Det handler om at bygge broer mellem mennesker, landsdele og fremtidens Danmark.«

Ung mand ramte elskab og trailer

0

KRIMI. Lørdag aften måtte Sydøstjyllands Politi rykke ud til et færdselsuheld på Kirkholmvej i Juelsminde. Klokken 21.27 kom meldingen om, at en personbil var kørt galt.

Vagtchef hos Sydøstjyllands Politi, Andreas Juul, fortæller: »Der er tale om en personbil, som har påkørt et elskab og en trailer. Det skulle være sket i forbindelse med, at man rammer et fartbump og mister herredømmet, og herefter rammer man elskabet og traileren.«

Føreren af bilen er en lokal 18-årig mand.

»Sagen er oprettet som tilskadekomst, men der er ikke tale om noget alvorligt,« siger Andreas Juul.

Politiet har ikke yderligere oplysninger om hændelsen, men konstaterer, at den unge mand slap heldigt fra uheldet, som kunne være endt langt værre.

DMI varsler stormende kuling, kraftig regn og forhøjet vandstand søndag

0

VEJRET. Søndag den 5. oktober bliver en blæsende og våd efterårsdag, når stormlavtrykket Amy passerer tæt forbi Danmark. DMI har tidligt søndag morgen udsendt varsler for stormende kuling, vindstød af stormstyrke, kraftig regn og forhøjet vandstand – især i det vestlige Danmark.

Lavtrykket, som ligger sydøst for Shetlandsøerne, bevæger sig mod sydøst og ventes at ramme Danmark i løbet af dagen. Ifølge DMI vil det bringe både kraftig vind og omfattende nedbør med sig.

»Vi forventer, at vinden tiltager fra vest og nordvest, og over Nordsøen kan der komme stormende kuling med vindstød af stormstyrke,« siger vagthavende meteorolog Henning Gisselø fra DMI.

Risiko for storm og kraftige byger

DMI’s varsel gælder den jyske vestkyst i tidsrummet mellem klokken 16 og 23 søndag aften. Her kan vinden tage kraftigt til, og kystområder må forvente udfordringer med både vind og havvand.

Samtidig trækker et udbredt regnvejr ind over landet fra vest. Regnen bliver ledsaget af kraftige byger, der lokalt kan give 20–40 millimeter nedbør frem til søndag aften.

»Der er udsendt risiko for kraftig regn på mellem 30 og 50 millimeter i løbet af 24 timer – især for Jylland. Det kan lokalt føre til vand på vejene og mindre oversvømmelser,« siger Gisselø.

Vinden presser havet ind

Den hårde vestenvind over Nordsøen vil samtidig presse vand ind mod Vadehavet og den jyske vestkyst. Søndag omkring middag ventes vandstanden i Vadehavet at stige til mellem 2,4 og 3,0 meter, mens den langs Vestkysten kan nå 1,9 til 2,4 meter.

Senere på dagen vil vinden også påvirke Limfjorden, hvor der i den vestlige del forventes vandstande mellem 1,3 og 1,5 meter fra søndag eftermiddag.

Myndighederne opfordrer beboere i de mest udsatte områder til at følge udviklingen og holde øje med DMI’s opdaterede varsler i løbet af dagen.

Efterårsvejr på fuld styrke

Stormlavtrykket Amy ventes gradvist at svækkes, når det bevæger sig væk mod sydøst, men søndagen vil fortsat byde på voldsomt vejr. Kombinationen af kraftig vind, kraftige regnbyger og forhøjet vandstand betyder, at både trafikanter og kystområder kan blive udfordrede.

»Vi holder øje med situationen og opdaterer ved behov,« lyder det fra DMI’s morgenmelding klokken 05.20.

Kvinde kørte direkte ind i en jordskråning

0
KRIMI. Søndag formiddag har Sydøstjyllands Politi haft travlt med både et indbrud i Børkop og et færdselsuheld i Vejle. Vagtchef Halfdan Kramer fortæller, at...

Flere anholdelser og en brand: Travl nat for politiet i Vejle og Kolding

0
KRIMI. Sydøstjyllands Politi har haft hænderne fulde i løbet af natten til lørdag, hvor flere personer måtte en tur med i patruljebilen. Vagtchef ved...

Mand sigtet for narkokørsel på motorvejen ved Vejle

0
KRIMI. En 25-årig mand blev fredag middag standset af Sydøstjyllands Politi på E45 Østjyske Motorvej i nordgående retning ved Vejle. Her viste en test,...

Yderligere seks kilometer udvidet motorvej åbner før tid

0
TRAFIK. Trafikanterne på E45 Østjyske Motorvej kan snart trække vejret lidt lettere. I begyndelsen af november åbner Vejdirektoratet den nordligste del af strækningen mellem...

Partier samler sig om bredt samarbejde i Region Syddanmark

0
POLITIK. Forud for konstitueringsforhandlingerne i Region Syddanmark har SF, Radikale Venstre og Enhedslisten valgt at gå sammen om et fælles udspil til den kommende...

Hotel Vejlefjord er kåret som Jyllands bedste hotel – og udvider spauniverset med nye...

0
BUSINESS. Hotel Vejlefjord kan igen kalde sig Jyllands bedste hotel. For tredje gang har hotellet modtaget prisen ved Danish Travel Award, hvor vinderen findes...