Kulturarven trues – 26 brande årligt i fredede bygninger

0

KRIMI. Danmarks kulturarv lider hvert år betydelige tab på grund af brande. Siden 2016 er der i gennemsnit blevet registreret 26 brande årligt i fredede bygninger, viser nye tal fra Danske Beredskaber.

En af de mest markante hændelser fandt sted den 16. april 2024, da en voldsom brand ramte Børsen i København – en af landets vigtigste historiske bygninger, grundlagt i 1619 under Christian IV. Trods en massiv indsats fra Hovedstadens Beredskab, hvor 350 beredskabsfolk deltog, lykkedes det kun at redde 45 procent af bygningen. Dog blev 99 procent af de historiske genstande bevaret.

Men ifølge Bjarne Nigaard, sekretariatschef hos Danske Beredskaber, har situationen ikke forbedret sig siden branden i Børsen:

»Skulle en lignende brand opstå i dag, er hverken bygningerne eller beredskabet bedre rustet, end vi var sidste år. Vi står klar til at handle hurtigt, men vi mangler stadig en klar strategi og de nødvendige ressourcer,« siger han.

En tværministeriel arbejdsgruppe blev nedsat efter branden for at undersøge brandsikkerheden i landets fredede bygninger. Men gruppens arbejde har ifølge Bjarne Nigaard endnu ikke ført til konkrete resultater, og han savner, at eksperter og fagfolk på området inddrages mere aktivt.

»Vi er langt bagefter vores nordiske naboer, som har dedikerede ressourcer og målrettede initiativer for at beskytte deres kulturarv. Vi bør lade os inspirere af dem,« siger Bjarne Nigaard.

Han håber nu, at arbejdsgruppen snart vil præsentere konkrete løsninger og inddrage viden fra blandt andet Foreningen Historiske Huse og kommunernes erfarne brandsikringsspecialister, så Danmark bedre kan beskytte sin kulturarv mod fremtidige brande.

Fakta:

  • Der findes 4.132 adresser med fredede bygninger i Danmark.
  • Fra 2016 til 2024 blev der registreret 237 brande i fredede bygninger.

Peter Kofod går efter regionen

0

POLITIK. Når vælgerne til november skal sammensætte det nye regionsråd i Region Syddanmark, vil et velkendt navn stå øverst på Dansk Folkepartis liste.

Peter Kofod er nemlig blevet valgt som spidskandidat, og det er en opgave, han går til med både stolthed og alvor.

»Det var en fantastisk oplevelse at mærke den opbakning, vi har i Dansk Folkeparti til den her opgave. Det gør mig både taknemmelig og ydmyg. Det rører mig hver gang, nogen har tillid nok til én til at opstille – det betyder noget,« siger Peter Kofod.

En af Kofods store mærkesager er kampen mod unødvendigt bureaukrati – særligt i sundhedsvæsenet. Han frygter, at den nye sundhedsreform kan fjerne fokus fra kerneopgaven og skabe et system, som fjerner sig fra borgerne.

»Bureaukratiet er vokset voldsomt i de senere år, og det er gået ud over ressourcerne til den egentlige opgave – sundhed. Jeg er bange for, at den nye sundhedsreform bliver en bureaukratireform, og det vil jeg gerne være med til at forhindre. En af de bedste måder at gøre det på er at gå ind i arbejdet selv. Vi står uden for reformaftalen, og det betyder, vi kan sige tingene klart og ærligt,« forklarer han.

Peter Kofod erkender, at regionspolitik kan være et emne, som mange vælgere ikke har tæt inde på livet i hverdagen – men netop derfor mener han, det er vigtigt at tale det op.

»Det er ikke det, TV Avisen handler om til daglig, og derfor er der en særlig opgave i at forklare folk, hvad regionerne egentlig laver. Det handler om sundhed, nærhed og velfærd, og vi har en stærk kandidatliste, som nu skal lægge en god plan frem mod valget.«

Selvom der fra visse politiske sider tidligere har været diskussion om regionernes fremtid, ser Peter Kofod ingen tegn på, at de bliver nedlagt foreløbigt.

»Der er ikke noget, der tyder på, at regionerne er på vej væk. Et stort flertal ønsker noget andet, så vi tager udfordringen op derfra.«

Han understreger, at Dansk Folkeparti ønsker at være en klar stemme for borgerne i debatten om fremtidens sundhedsvæsen.

»Vi skal sikre, at sundhedsvæsenet ikke rykker længere væk fra danskerne, og vi skal undgå beslutninger, der ikke giver mening i virkeligheden. Jeg frygter, at vi ser en bureaukratisk knopskydning ude i regionerne, og hvis det sker, kommer vi til at råbe op.«

Peter Kofod beskriver sig selv som nationalkonservativ og hælder mod en borgerlig konstituering, men han understreger, at valget af samarbejdspartnere ikke er besluttet endnu.

»Vi peger på et borgerligt parti, men det er ikke noget, vi har talt meget om endnu. Det er også noget, kandidaterne skal have indflydelse på. Men ja, jeg betragter mig selv som nationalkonservativ, så vi hælder klart i den retning.«

EventC står bag Mikkel Hansens foredragsturné: »Vi er stolte over at være med«

0

EVENTS. Det fredericianske eventbureau EventC har tidligere stået bag populære foredrag med blandt andre Nikolaj Jacobsen. Nu tager de næste skridt – og det er et stort ét. Sammen med Time Out Management sender EventC Mikkel Hansen på turné med foredraget “Mikkel”, der i efteråret 2025 besøger 13 byer i hele landet. For direktør Ulrich Nicolaisen er det ikke bare en ære – men også et bevidst valg om at udvide bureauets profil.

»Det startede med, at vi har lavet mange foredrag med Nikolaj Jacobsen, og via det samarbejde opstod dialogen med Mikkel. Han ønskede selv at lave foredrag efter at have været ude med Niklas Landin,« fortæller Ulrich Nicolaisen og fortsætter:

»Nu er vi klar med 13 foredrag, og det er noget, vi er utrolig stolte over at være en del af.«

EventC har fra begyndelsen været involveret i planlægningen, og turnéplanen er sammensat med både storbyer og byer med stærkt foreningsliv – som Grindsted, Mors, Fredericia og Svendborg.

»Mikkel ønsker at komme ud i hele landet – ikke kun til de store arenaer, men også der, hvor håndboldforeningerne lever og ånder. Det handler for ham om at give noget tilbage til sporten. Det er vi glade for at kunne understøtte.«

Foredraget “Mikkel” kommer til at give et personligt indblik i stjernens liv – både på og udenfor banen. Det bliver første gang, han i egne ord fortæller om bagsiden af medaljen, presset som nationalikon og tiden med skader i PSG og Aalborg.

For EventC er samarbejdet med Mikkel Hansen også en del af en strategisk udvikling.

»Det giver os muligheden for at lave noget nyt og mere målrettet mod erhvervslivet og de større byer. Det er både spændende og vigtigt for os som virksomhed,« siger Ulrich Nicolaisen og tilføjer, at aftalen også åbner døre for nye formater og målgrupper.

Turnéen besøger blandt andet Odense, Aarhus, Fredericia, Herning og Helsingør. I Fredericia afholdes foredraget i Fredericia Musicalteater til november.

Billetsalget til alle 13 foredrag er åbnet via www.MikkelHansenTour.dk.

Eksperter: Livmoderhalskræft kan være historie om 10-15 år

0

SUNDHED. Livmoderhalskræft kan blive den første kræftform, som bliver helt udryddet i Danmark. Det konkluderer eksperter fra Kræftens Bekæmpelse i en ny statusartikel, der netop er offentliggjort i Ugeskrift for Læger.

Eksperterne bag undersøgelsen vurderer, at allerede inden år 2040 kan sygdommen være så sjælden i Danmark, at den reelt er elimineret som kræftform. Hvis dette sker, bliver det første gang nogensinde, at en kræftform helt forsvinder herhjemme.

– Det er jo fuldstændig enestående, at vi kan stå her i dag og sige, at vi kan udrydde en kræfttype inden for en relativ kort tidshorisont, siger Janne Bigaard, overlæge og projektchef i Kræftens Bekæmpelse.

I 1960’erne var livmoderhalskræft den tredje hyppigste kræftform for kvinder, men i dag er den nummer 13.

Danmark tæt på WHO-mål

Verdenssundhedsorganisationen WHO har defineret, at livmoderhalskræft betragtes som elimineret, når færre end fire kvinder per 100.000 rammes om året. Danmark nærmer sig allerede nu dette mål.

– Danmark kan være blandt de første lande i Europa, der eliminerer livmoderhalskræft, understreger Janne Bigaard.

Hun peger samtidig på den høje tilslutning til HPV-vaccinationen, hvor hele 89 procent af alle 12-årige piger og drenge allerede får den første ud af de to HPV-vaccinationer. Her er Danmark blot ét procentpoint fra målet på 90 procent.

Screeningen halter en smule efter

Til gengæld ser eksperterne udfordringer i at få flere kvinder til at deltage i screeningsprogrammet. Her er målet, at mindst 70 procent skal deltage regelmæssigt, men lige nu ligger deltagelsen på omkring 60 procent.

Ifølge Janne Bigaard er det vigtigt, at myndighederne griber ind, hvis tallene ikke forbedres:

– Hvis det skal lykkes at udrydde livmoderhalskræft, kræver det, at myndighederne holder øje med udviklingen og sætter ind, hvor tilslutningen til vaccination og screening er for lav. Vi ved f.eks., at der er sociale og etniske forskelle i, hvem der tager imod tilbuddene, forklarer Janne Bigaard.

Nye metoder skal løfte deltagelsen

Et af de tiltag, som eksperterne tror kan gøre en stor forskel, er hjemmeprøver. Med en hjemmeprøve kan kvinder selv tage en virusprøve hjemme i private rammer og sende den afsted med posten til et laboratorium.

Forsøg har allerede vist, at flere kvinder, som normalt ikke benytter sig af screeningsundersøgelsen hos lægen, faktisk benytter sig af tilbuddet om at tage prøven hjemme.

Hvis endnu flere kvinder tager imod dette tilbud, kan Danmark rykke endnu tættere på målet om at ingen kvinder i Danmark skal blive syge eller dø af livmoderhalskræft, afslutter Kræftens Bekæmpelse.

28-årig dømt for indbrudsforsøg i Vejle – udvises af Danmark i seks år

0

KRIMI. En 28-årig mand er mandag ved Retten i Kolding blevet idømt 40 dages ubetinget fængsel for forsøg på indbrud i en privat bolig på Grydevangen i Vejle. Det oplyser Sydøstjyllands Politi på det sociale medie X.

Den dømte, som er rumænsk statsborger, blev samtidig udvist af Danmark og har fået et indrejseforbud gældende i seks år. Straffen blev afsagt som en straksdom.

Manden blev tidligere på dagen fremstillet i grundlovsforhør, hvor politiet anmodede om dørlukning. Det fremgik, at han var sigtet for at have forsøgt at skaffe sig adgang til en privat bolig i Vejle, og der var på forhånd lagt op til en hurtig afgørelse i sagen.

Sydøstjyllands Politi har ikke oplyst nærmere detaljer om indbrudsforsøget, men sagen blev behandlet hurtigt, og dommen faldt samme dag som anholdelsen.

Nu kan danskerne stemme om, hvad der er særligt dansk

0

KULTUR. Kulturminister Jakob Engel-Schmidt har nu sat gang i afstemningen om, hvad der skal repræsentere Danmark på UNESCOs liste over immateriel kulturarv. Sammen med kulturikonerne Ghita Nørby og Søren Ryge har ministeren udvalgt 20 bud ud af næsten 10.000 forslag indsendt af danskerne.

De 20 bud, der nu kan stemmes på, spænder bredt fra hygge, smørrebrød og håndbold til kolonihaver, pølsevogne og højskoler. Forslagene er valgt med hjælp fra Det Kongelige Biblioteks vicedirektør Søren Bitsch Christensen.

Danskerne kan afgive deres stemme på folkehøringen.dk frem til den 14. maj. De fem forslag med flest stemmer vil blive optaget på Danmarks nationale fortegnelse over levende kultur. Optagelsen er første skridt mod en ansøgning om at få dansk kulturarv anerkendt på UNESCOs prestigefyldte liste over immateriel kulturarv.

»Danmark er fyldt med fantastisk levende kulturarv, traditioner og håndværk. Derfor har det også været svært at få listen ned på 20 bud, men nu er det op til danskerne at bestemme vinderne. Alle 20 bud burde næsten stryge direkte ind på UNESCOs liste, men jeg har kun én stemme. Jeg vil ikke røbe mine favoritter, men hvor enestående ville det ikke være, at håndbolden, som samler så mange danskere i hallerne, kunne blive anerkendt som en dansk opfindelse? Eller hvis alle vores pølsevogne med et flot skilt kunne vise alle med en ristet i hånden, at det, du spiser, er dansk kulturarv og ikke ligegyldig fastfood? Eller højskolerne, efterskolerne eller noget helt tredje. Heldigvis er det ikke mig, der bestemmer – det gør danskerne. Jeg glæder mig helt ekstremt til at følge afstemningen,« siger Kulturminister Jakob Engel-Schmidt.

Her er de 20 forslag:

  • Andelsbevægelsen
  • Bournonville-ballet
  • Cykelkultur
  • Dannebrog og dets flagtraditioner
  • Efterskoler
  • Foreningsliv
  • Forsamlingshuskultur
  • Fællessang
  • H.C. Andersens eventyr
  • Hygge
  • Højskoler
  • Håndbold
  • Kolonihaver
  • Pølsevogne
  • Revy
  • Røgerier
  • Sankthans
  • Smørrebrød
  • Tillidssamfundet
  • Wienerbrød

Hvad er immateriel kulturarv?

UNESCOs liste over immateriel kulturarv indeholder eksempler på levende traditioner, færdigheder og skikke, der videregives fra generation til generation. Det kan være madkultur, håndværk eller ceremonier. Formålet med listen er at bevare og videreføre den kultur, mennesker udøver i hverdagen, og som er en vigtig del af vores fælles identitet.

Han kunne ikke holde ud at sidde stille – Flemming fyldte bilen og kørte mod krigen

0

MENNESKER. En tidlig morgen i slutningen af marts pakkede Flemming Vesterlund fra Trelde bilen, som han havde gjort så mange gange før. Men denne gang var indholdet anderledes. I stedet for den sædvanlige bagage til en familieferie eller en arbejdsrelateret tur, blev bilen fyldt med hjertestartere, brandslukkere, medicinsk udstyr, kanyler, bleer og støttestrømper – hjælp, der potentielt kunne redde liv. Kursen var sat mod Ukraine, og formålet med rejsen var klart: at hjælpe en befolkning og et land, der hver dag kæmper en barsk kamp mod den russiske invasion.

Flemming er 51 år, selvstændig ingeniør og bosiddende i et helt almindeligt parcelhus med sin kone og datter. Livet i Trelde udenfor Fredericia er trygt og stabilt, milevidt fra den virkelighed, der dagligt toner frem i nyhederne fra Kyiv, Kharkiv og Mariupol. Men tanken om ikke at gøre noget blev efterhånden uudholdelig. Jo mere han læste, så og hørte, jo stærkere blev følelsen af, at han måtte handle.

»Jeg kunne ikke holde ud ikke at gøre noget. Det lyder måske højtravende, men verden forandrer sig lige nu. Den frie verden bliver truet fra øst og nu også fra vest efter et valg i USA. Jeg følte mig simpelthen nødt til at gøre noget,« siger Flemming Vesterlund med en alvor i stemmen, mens han reflekterer over den beslutning, der sendte ham på en over tusind kilometer lang køretur tværs gennem Europa med kurs mod en krigszone.

Flemming derhjemme foran sin pakkede bil, fyldt med hjertestartere, brandslukkere og medicinsk udstyr. Alt sammen på vej til Ukraine. Foto: Privatfoto

Beslutningen kom ikke let. I månederne inden havde Flemming mærket en stigende uro ved at følge nyhederne fra frontlinjen i Ukraine. Han havde forsøgt at slukke for fjernsynet, lukke øjnene for billederne af ødelagte byer og civile i smerte, men det hjalp ikke. Han vidste, at verden befandt sig ved en korsvej, og at historien netop nu blev skrevet. Han ville ikke sidde tilbage med følelsen af passivitet, når han om nogle år skulle forklare sig selv og måske sin datter, hvad han gjorde, da Europas frihed blev truet på ny.

»Jeg vidste, at hvis jeg ikke gjorde noget nu, ville jeg ikke kunne se mig selv i øjnene om fem eller ti år. Derfor følte jeg mig nødt til at gøre et eller andet,« fortæller Flemming.

Med dén tanke pakkede han bilen, tog afsked med familien og satte sig bag rattet.

En bil, der kan redde liv

Rejsen gik mod Kyiv i en konvoj af 12 biler, der roligt og målrettet skar sig gennem Europa mod øst. Det var ikke en helt almindelig bilkolonne. Hver eneste af bilerne var doneret gennem den danske forening Biler til Ukraine, som siden krigens begyndelse har sendt knap 600 køretøjer afsted mod den ukrainske frontlinje. Bag hver enkelt bil ligger en historie om danskere, der har doneret penge, materiel og tid. Bilerne fyldes til bristepunktet med livsvigtigt udstyr, som Flemmings, og leveres til lokale frivillige organisationer i Ukraine, som viderefordeler dem til militæret.

For Flemming blev alvoren for alvor tydelig, da han krydsede grænsen fra det trygge Polen ind i det krigsramte Ukraine. En oplevelse, han sent vil glemme.

»Det var først, da vi krydsede grænsen fra Polen til Ukraine, at det virkelig gik op for mig, at jeg aldrig før havde været i et land med krig. Det var en følelse af uvished,« fortæller Flemming.

Han beskriver grænseovergangen som en næsten surrealistisk oplevelse. Følelsen af at bevæge sig fra Europas sikre zone til en krigshærget virkelighed, hvor luftalarmer, checkpoints og militære afspærringer er en fast del af hverdagen, satte sine spor. Men uvisheden blev hurtigt afløst af en anderledes, og måske endnu stærkere følelse, nemlig taknemmelighed.

Allerede fra det øjeblik, hvor bilerne krydsede grænsen, blev Flemming og de øvrige chauffører mødt med en varme og en anerkendelse, som gjorde dybt indtryk. Et lille skilt placeret i forruden på bilerne med teksten ”For Forsvaret/Forenede styrker” blev hurtigt genkendt på tankstationer og små stop langs vejen, og det udløste store smil, anerkendende nik og spontane taksigelser fra lokale ukrainere.

»De ved godt, der ikke kommer turister i Ukraine lige nu. Når de ser udlændinge, så ved de, det er hjælp udefra,« fortæller han med en stille stolthed i stemmen.

Hele konvojen samlet foran en rasteplads nær den polske grænse. 12 biler doneret til Ukraine, klar til den sidste del af turen ind i krigsramte områder. Foto: Privatfoto

Da konvojen endelig nåede Kyiv, var tiden knap. Ukraines strenge spærretider betød, at chaufførerne havde travlt med at aflevere bilerne, inden det blev mørkt, og udgangsforbuddet satte ind. Her blev køretøjerne leveret direkte til en lokal organisation, hvor flere af bilerne straks skulle ombygges til ambulancer. Ambulancer af en ganske særlig slags, fordi de egentlige ambulancer ikke tør køre helt ud til frontlinjen – de er ganske enkelt for værdifulde og kostbare at miste.

Netop denne detalje ramte Flemming hårdt. Her stod han med en gammel, brugt kassebil fra Danmark, som pludselig havde en værdi, der oversteg enhver forestilling.

»Det er svært hjemmefra at forstå, at sådan en gammel kassebil kan få så stor betydning. Men det kan den. Man mærker det tydeligt, når man er der. Det er valget mellem at have noget, der kan transportere de sårede væk, eller ikke at have noget,« bemærker han.

Et mærkat fra organisationen Biler til Ukraine, sat på de danske køretøjer. Skiltet på bilruden gjorde det tydeligt, hvem de var, og udløste smil, tak og anerkendende nik hele vejen gennem Ukraine. Foto: Privatfoto

Han husker særligt én episode, hvor en anden frivillig organisation kom direkte fra frontlinjen for at hente en af bilerne. Køretøjet, de ankom i, havde 15-20 skudhuller i bagenden.

»Man får jo følelsen af, at det her, det bliver brugt, og det bliver brugt hårdt. De får måske en kort levetid, de her biler, men de redder liv,« fastslår Flemming med lidt alvor.

Kyiv: En by mellem sorg og stolthed

Når Flemming beskriver Kyiv, taler han om en hovedstad, der er splittet mellem to helt forskellige virkeligheder. På overfladen var byen fyldt med liv, men undervejs blev det også tydeligt, hvor dybt krigen har sat sine spor i den ukrainske hovedstad. Militære afspærringer blokerede gaderne, og lyden af luftalarmer blandede sig med storbyens normale summen af mennesker. Byen, der normalt ville byde gæster velkommen med åbne arme, stod nu som en anspændt skygge af sit tidligere jeg.

»Der var sådan to stemninger, der skinnede igennem byen. Der var en vis utryghed med alle de militære afspærringer, luftalarmerne og de konstante sikkerhedsscannere ved offentlige steder. Der var kontrol med, om man havde noget med, om man kunne være russer eller en, der støttede russerne. Der var også mange steder, hvor man ikke måtte tage billeder af bygninger, og flere områder var helt spærret af. Så der var helt klart en følelse af utryghed,« fortæller Flemming med en tydelig eftertænksomhed i stemmen.

Skilt i det centrale Kyiv med besked om, at foto- og videooptagelse er forbudt. Restriktionerne er indført af sikkerhedshensyn under krigen. Foto: Privatfoto

Men samtidig med den utryghed mærkede han også en utrolig stærk vilje blandt byens borgere – en stædig og ukuelig stolthed, som om ukrainernes kamp for deres egen frihed hang i luften over Kyiv. Det var tydeligt i monumenterne, i de mange ukrainske flag, og ikke mindst på de mindepladser, hvor billederne af krigens døde hang tæt side om side.

»Når man står foran væggene med billeder af tusindvis af døde ukrainere, så rører det en dybt. Det er krigens værste ansigt,« siger Flemming og tager en lille pause, mens han husker tilbage på synet af de mange portrætter af mennesker, hvis liv endte alt for tidligt.

Flemming Vesterlund besøgte mindevæggen her i Kyiv, hvor tusindvis af portrætter ærer de ukrainske soldater, der har mistet livet. Foto: Privatfoto

Han tænker også tilbage på følelsen af, at han stod midt i en hovedstad, der for få år siden var på kanten af at falde i fjendens hænder. De russiske tropper var tæt på Kyiv i 2022, og for Flemming stod det klart, hvor vigtig byen var for hele landets fremtid.

»Uden Kyiv var der måske ikke et Ukraine i dag. Det mærker man dernede,« siger Flemming.

Trods de barske realiteter omkring ham fandt Flemming dog en overraskende ro under opholdet. Han boede på øverste etage af et hotel, der netop var blevet genopbygget efter et missilangreb. Et sted, hvor krigens virkelighed bogstaveligt talt var rykket helt ind på værelserne. Alligevel oplevede han ikke en frygt, men derimod en uventet sindsro midt i det hele.

»Jeg håndterede det egentlig med sindsro. Heldigvis havde jeg aldrig prøvet det før, og jeg havde en forhåbning om, at der ikke ville ske noget,« forklarer han med rolig stemme.

Flemming foran en ukrainsk kampvogn malet i nationalflagets farver. Midt i Kyivs barske virkelighed fandt han en uventet ro. Foto: Privatfoto

Mens turen til Kyiv både gav Flemming en oplevelse af uvished og en overraskende sindsro midt i kaosset, tog han også en vigtig erkendelse med hjem til Danmark, og det var, at hjælpen rent faktisk nytter, og måske endda mere, end han selv havde forestillet sig.

»Personligt har jeg det meget bedre med at have hjulpet. Det gør virkelig en forskel, mere end jeg havde troet. Når man sidder derhjemme, kan man tvivle, men det her, det hjælper altså virkelig.«

Et opråb til handling: Det hjælper at hjælpe

Flemming håber, at hans historie kan inspirere flere til at tage stilling, og ikke mindst tage handling. Det behøver ikke nødvendigvis være store armbevægelser; et like, en kommentar eller et lille bidrag kan alt sammen være med til at gøre en forskel, understreger han. Men især konkrete donationer har stor betydning, fordi det er dem, der muliggør arbejdet.

»Biler til Ukraine fungerer udelukkende på donationer. Det er enkeltpersoner, der driver det hele. Den organisation, vi afleverede til, havde alene ønsker for en mindre del af Ukraine, og alligevel ønskede de sig over 300 biler. Vi leverede 12 biler den dag,« pointerer Flemming.

Den gamle kassebil, klar til afgang. Et simpelt køretøj i danske øjne, men i Ukraine kan det være forskellen på liv og død, forklarer Flemming. Foto: Privatfoto

Han nævner, hvordan biler, der for mange virksomheder bare står og venter på syn eller måske slet ikke længere har nogen værdi, kan gøre en afgørende forskel på frontlinjen i Ukraine.

»Hvis der sidder en læser eller et firma, der har en gammel dieselbil eller et 4×4-køretøj, som kan undværes, så må de meget gerne kontakte mig. En bil, der måske ikke har nogen værdi i Danmark længere, kan blive afgørende og redde liv dernede,« siger han med en klar appel i stemmen.

Han forstår godt, at mange måske sidder med en følelse af utryghed og usikkerhed omkring situationen i Ukraine, og at det kan virke nemmere blot at slukke for nyhederne. Men han opfordrer til det modsatte, nærmere bestemt, at forholde sig aktivt og gøre noget, selvom det måske virker småt.

»Jeg tror, mange føler sig utrygge og usikre på, hvad de kan gøre. Måske slukker man lidt for nyhederne. Men at hjælpe er faktisk dét, der hjælper på det,« siger Flemming og understreger, hvor vigtigt det er, at støtten ikke svigter.

Hvis man allerede har fulgt med i Flemmings rejse, har man måske bemærket passagen: “Ukraine glemmer ikke, hvem der stod fast i hjælpen.”

En mural, Flemming så i Kyiv. Foto: Privatfoto

Da vi spørger nærmere ind til netop dette, understreger han, at ukrainerne tydeligt husker dem, der støtter dem i deres kamp, og at betydningen af den støtte vil kunne mærkes længe efter krigen.

»Ukraine glemmer ikke, hvem der stod fast i hjælpen. Hvis EU ikke vakler, så vil Ukraine og Europa stå stærkere sammen bagefter,« konstaterer han med et lille smil over formuleringen.

Da snakken til sidst falder på, om Flemming selv kunne finde på at tage turen igen, er han ikke et sekund i tvivl. Reaktionerne og opbakningen fra folk omkring ham har kun styrket hans beslutning.

»De mange bidrag og kommentarer har inspireret mig til, at jeg helt sikkert tager derned igen,« siger han og tilføjer afsluttende med et lille glimt i øjet, at det gerne må være i en bil, som nogle har været med til at donere.

Sådan hjælper du:

Biler til Ukraine: MobilePay 669994

Kontakt også gerne Flemming Vesterlund via Facebook eller Messenger, hvis du eller din virksomhed ønsker at donere eller hjælpe med anskaffelsen af en 4×4 eller kassebil.

Flemming Vesterlund er nu hjemme igen i Trelde – en oplevelse rigere og flere hundrede kilometer tættere på den virkelighed, han kun havde kendt fra nyhederne. I bagagen har han ikke bare oplevelser og erkendelser, men også en række billeder, der fortæller deres egen historie. Fotos: Privatfotos

Pas på kø i påsken: Her er dagene, du skal undgå på vejene

0

TRAFIK. Påsken står for døren, og traditionen tro betyder det både gækkebreve, chokoladeæg, familiehygge – og en god portion tålmodighed på vejene. Allerede fra fredag den 11. april vil danskerne i stort tal sætte kursen mod sommerhuse, familie og hyggelige sammenkomster, og derfor venter der flere dage med risiko for kødannelse og forlænget rejsetid.

Vejdirektoratet varsler, at især fredag den 11. april kan blive en udfordring for bilisterne, når ferietrafikken møder den normale myldretid om eftermiddagen. Allerede dagen efter – lørdag den 12. april – vil trafikken igen være tæt, særligt mellem klokken 10 og 14, når mange benytter weekenden til at komme hurtigt afsted.

Efter et par dage med relativt rolig trafik, starter anden bølge af påskeudflugter onsdag den 16. april og fortsætter skærtorsdag den 17. april. Her forventer Vejdirektoratet særlig stor trafik mod de populære sommerhusområder, især langs rute 11 ved den jyske vestkyst, rute 21 mod Sjællands Odde samt på Hillerødmotorvejens forlængelse (rute 16).

Pas på E45 og vejarbejder

Hvis turen går ad motorvej E45 mellem Vejle og Randers, skal du være ekstra opmærksom. Et stort vejarbejde med udvidelse af motorvejen betyder, at hastigheden er sat ned, og sporene er smallere end normalt. Dette kan skabe ekstra risiko for kø og forsinkelser.

Påsken er højsæson for ferietrafik. Grafik: Vejdirektoratet

Samtidig minder Vejdirektoratet om, at forårsvejret kan være særligt udfordrende. Lavtstående sol, pludselige regnbyger, kraftig vind eller risikoen for råvildt på vejene – især omkring skumringstid – kan give bilister ubehagelige overraskelser. Derfor opfordres man til at holde afstand, sætte ekstra tid af og holde øje med vejrforholdene, inden man sætter sig bag rattet.

Hjemturen bliver mere spredt

Når det gælder hjemrejsen fra påskeferien, vurderer Vejdirektoratet, at trafikken generelt vil blive fordelt på flere dage. Derfor ventes hjemturen at blive lettere og uden de store forsinkelser. Alligevel anbefaler Vejdirektoratet fortsat, at man tager højde for mulige trafikale udfordringer, holder god afstand og holder sig opdateret via Trafikinfo.dk eller P4 Trafik.

Gode råd fra Vejdirektoratet:

  • Undgå de mest trafikerede perioder, især fredag den 11. og onsdag den 16. april.
  • Planlæg ekstra tid til turen.
  • Tjek altid den aktuelle trafiksituation på Trafikinfo.dk.
  • Vær særligt opmærksom ved vejarbejder og områder med risiko for råvildt.
  • Medbring drikkevarer til eventuelle forsinkelser.
  • Tjek vejrudsigten inden du kører.
  • Hold dig løbende opdateret via radioens trafikinformationer.

Tusind unge opfindere klar til stort event i Vejle

0

EVENTS. Over tusind elever fra 6.-7. klasse kommer til Vejle, når Danmarks Entreprenørskabsfestival løber af stablen i DGI Huset den 13. november 2025. Festivalen, der arrangeres i samarbejde mellem Vejle Kommune og Fonden for Entreprenørskab, sætter spot på kreativitet, mod og evnen til at handle på gode idéer allerede i grundskolen.

Eleverne samles blandt andet om den landsdækkende opfinderkonkurrence Projekt Edison, hvor unge opfindere får chancen for at vise, hvad de kan.

Anne Schødts, innovationschef og chef for Spinderihallerne i Vejle Kommune, ser frem til at tage imod de mange unge deltagere. Hun fremhæver, at iværksætteri længe har været en vigtig del af kommunens identitet.

»I Vejle Kommune er iværksætteri og entreprenørskab en vigtig del af vores DNA. Vi har flere forskellige iværksættermiljøer, heriblandt et af Danmarks største i kommunens innovationshus Spinderihallerne. Her mødes elever og studerende med professionelle iværksættere i et kreativt miljø,« siger Anne Schødts og tilføjer, at det derfor føles helt naturligt, at netop Vejle er vært for at fejre elevernes præstationer i Projekt Edison.

Inspiration til både elever og lærere

Entreprenørskabsfestivalen samler elever, lærere, iværksættere, rollemodeller, erhvervsliv og politikere med det fælles mål at styrke børns og unges evne til at tænke nyt og handle på deres idéer.

Festivalen består af to dele: en konkurrence for eleverne og en lærerkonference. Lærerkonferencen skal inspirere skoler og lærere til at gøre entreprenørskab til en naturlig del af undervisningen.

Christian Vintergaard, CEO hos Fonden for Entreprenørskab, ser festivalen som en unik mulighed for at sætte spot på elevernes evner til at tænke nyt og handle på idéerne. For ham handler entreprenørskab ikke blot om at starte virksomhed, men i lige så høj grad om at styrke børns mod og handlekraft.

»Vi er stolte over at kunne præsentere Danmarks Entreprenørskabsfestival i samarbejde med Vejle Kommune. Når vi samler elever, lærere, erhvervsliv og rollemodeller under ét tag, skaber vi ikke bare en festival – vi skaber et rum, hvor børn og unge opdager deres egne evner til at skabe og forandre verden omkring dem. Entreprenørskab handler om mere end at starte virksomhed – det handler om at turde handle på idéer og tage ansvar. Det er netop den handlekraft, vi fejrer og fremmer med Projekt Edison og festivalen,« siger Christian Vintergaard.

Entreprenørskabsfestivalen i Vejle er én af seks landsdækkende festivaler, der afvikles i Danmark, og målrettet grundskolesegmentet sammen med en tilsvarende festival i Holbæk.

Uheld gav lang kø på motorvejen ved Kolding: Politiet måtte tilkalde vejhjælp

0

TRAFIK. Afkørslen ved Esbjerg-udfletningen på den Sønderjyske Motorvej ved Kolding var fredag eftermiddag præget af tæt trafik og lange køer efter et uheld mellem to biler.

Det oplyser vagtchef Torben Wind fra Sydøstjyllands Politi ved en pressebriefing fredag eftermiddag.

Uheldet skete klokken 15.43, og skyldtes ifølge politiet den tætte trafik på stedet. De to biler kørte sammen i sydgående retning ved Esbjerg-udfletningen. Ingen personer kom til skade i forbindelse med sammenstødet.

»Jeg har intet på førerne af bilerne endnu, men alle var uskadt og kunne selv komme ud,« fortæller Torben Wind, som dog understreger, at bilerne stod placeret på en måde, der gav yderligere udfordringer:

»Desværre stod bilerne lidt uhensigtsmæssigt dernede, så vi skulle have noget vejhjælp dernede for at rydde op i krydset.«

Uheldet førte hurtigt til en del kø på motorvejen ved Kolding, hvilket især skyldtes tidspunktet på dagen, hvor mange bilister er på vej hjem på weekend. Ifølge Vejdirektoratet kunne bilisterne sågar forvente op til en times ekstra rejsetid på en af strækningerne.

Trafikken blev normaliseret sidst på eftermiddagen, efter bilerne blev fjernet fra vejbanen.

Skal du på ferie? Tjek passet i dag, siger politiet

0
REJSER. Sommeren er højsæson for rejser, men også for ubehagelige overraskelser ved gaten. Sydøstjyllands Politi minder derfor alle borgere om at få tjekket gyldigheden...

Dag 4: Lige ud, lige ud og så lige ud

0
DAGBOG. Dag 4 var en særlig dag – ikke blot fordi det var den sidste lange etape med lige godt 199 kilometer, men også...

Mere end 50 historiske træskibe anløber Middelfart midt under jazzfestival: »Det bliver et fantastisk...

0
EVENTS. Når sommeren lægger sin arm om Middelfart, og Lillebælt spejler himlen som et poleret sølvspejl, sker der noget ganske særligt nede omkring Gammel...

Melvin åbner op om frygt og psykisk efterspil efter operation

0
KENDTE. Komikeren Melvin Kakooza deler nu i en ærlig opdatering på Instagram, hvordan livet efter hans operation i 2021 stadig præges af frygt, tvivl...

Næsten hver dag er det ved at gå galt ved danske togskinner

0
TRAFIK. Det er tæt på at gå helt galt næsten hver eneste dag ved jernbaneoverskæringer rundt om i landet. Nye tal fra Trafikstyrelsen, som...

Heltecamp på Trelde Næs gav familier pause fra sygdommen – frivillige hjerter skabte solskinsdage

0
LOKALT. Sidste uge dannede Trelde Næs ved Fredericia rammerne om en særlig slags ferieoplevelse. Det handlede ikke bare om sand mellem tæerne, duften af...