Karina Lorentzen glæder sig over forbud mod bundtrawl i Lillebælt: »Det burde være sket for længe siden«

0

POLITIK. Det politiske arbejde for at beskytte havmiljøet i Lillebælt har nået en længe ventet milepæl. Med en bred aftale i Folketinget er det nu besluttet, at fiskeri med bundslæbende redskaber – også kendt som bundtrawl – fremover bliver forbudt i hele Bælthavet, herunder også hele Lillebælt. Aftalen trådte i kraft 2. juli og har været et centralt ønske for SF’s Karina Lorentzen Dehnhardt, som i flere år har haft netop Lillebælt som mærkesag.

»Vi har længe været vidne til, at Lillebælt har det svært. Og jeg har presset på – både i forhold til indsatser mod iltsvind og stop for bundtrawl som ødelægger bunden. Derfor er det en stor glæde, at hele Lillebælt omfattes af et forbud mod bundtrawl, selvom det burde være sket for længe siden og det faktisk har været aftalt af flere omgange. Så det er et vigtigt skridt i retning af et sundere hav, selvom det kun er et element,« siger hun.

Karina Lorentzen peger på, at bundtrawl ikke bare fjerner fisk, men ødelægger de økosystemer, som skal danne grundlag for et bæredygtigt havmiljø. Derfor har SF i flere forhandlinger skubbet på for et samlet opgør med netop den fiskeriform. I tidligere aftaler har dele af Lillebælt været nævnt, men ifølge hende er det først med denne aftale, at hele området nu får den beskyttelse, det reelt har brug for.

Forbuddet omfatter i alt 18.700 kvadratkilometer hav – et areal svarende til næsten en femtedel af Danmarks samlede havområde – og dækker hele Bælthavet fra grænsen til Tyskland og nordpå gennem Lillebælt, videre op til en linje mellem Ebeltoft og Isefjord. Dermed bliver forbuddet blandt de største enkeltstående marine beskyttelsestiltag i dansk havhistorie. Aftalen er indgået med opbakning fra blandt andet SF, Enhedslisten, Konservative, Radikale Venstre, Liberal Alliance og Alternativet og vil blive implementeret i tæt samarbejde med EU. Inden for to år skal forbuddet også gælde udenlandske fiskere med rettigheder i området.

Lillebælt har i årevis været blandt de mest sårbare havområder i Danmark. Den smalle stræknings placering og lavvandede natur gør den særligt følsom over for miljøpåvirkninger, og mange års fiskeri med bundtrawl har sat sine spor. Havbunden er flere steder nedbrudt og biologisk ensformig, og det rige dyreliv, som engang kendetegnede bæltet, er blevet mærkbart fattigere. Blandt andet er antallet af marsvin – en ikonisk art i området – blevet mere end halveret på bare syv år.

Med forbuddet mod bundtrawl bliver der nu givet ro til havbunden og dens økosystemer. Håbet er, at naturen får mulighed for at genskabe en varieret bundfauna og dermed give grobund for større fiskebestande og flere leveområder for truede arter. Bælthavet er samtidig udpeget til at blive Danmarks første marine naturnationalpark, og det skaber ifølge flere eksperter et unikt udgangspunkt for reel genopretning – hvis den nødvendige politiske vilje og opfølgning følger med.

Karina Lorentzen ser aftalen som en afgørende sejr, men også som et enkelt skridt i en større indsats. Hun gør det klart, at forbuddet mod bundtrawl ikke kan stå alene, hvis man for alvor skal sikre et sundt havmiljø.

»Jeg vil ikke gisne om, hvad det betyder for udviklingen på sigt, for meget afhænger af, hvordan fx også vi lykkes med bekæmpelsen af iltsvind. Men jeg glæder mig over, at der også er en handlingsplan for bevarelsen af ålen med, for den er stærkt presset, og det burde have været et forbud mod at fiske den,« siger hun.

Især iltsvind – som blandt andet skyldes udledning af næringsstoffer fra landbrug og spildevand – er ifølge SF-politikeren en af de helt store barrierer for reel fremgang. Hun understreger derfor behovet for sammenhængende løsninger, hvor man ikke kun fokuserer på fiskeriformer, men også på det samlede økologiske tryk, havmiljøet udsættes for.

Med en aftale, der lægger op til markante ændringer i havbrugspraksis har forligspartierne også haft blikket rettet mod de fiskere, der bliver direkte berørt. Et centralt element i aftalen er derfor en række tiltag, der skal gøre det muligt for fiskeribranchen at tilpasse sig de nye rammer. Der afsættes midler til at understøtte fiskere, som i dag er afhængige af bundtrawl, i overgangen til mere skånsomme og miljøvenlige metoder. Målet er, at ingen skal stå alene med de økonomiske konsekvenser af det nødvendige kursskifte.

Men i forhandlingslokalet blev det også besluttet at udskyde en planlagt CO₂-afgift på fiskeri. Et punkt, der for SF vakte skuffelse, da afgiften længe har været et bærende ønske i partiets klima- og miljøpolitik.

»I SF er vi selvfølgelig ærgerlige over, at C02-afgiften udskydes, men til gengæld er der kommet andet gode initiativer inde i aftalen. Og selvfølgelig skal fiskerne også have hjælp til omstilling,« siger Karina Lorentzen.

Hun understreger, at netop den sociale og økonomiske ansvarlighed over for fiskeriet er en vigtig forudsætning for, at aftalen kan bære bredt – også politisk og i praksis. Omlægningen skal ikke kun fungere på papiret, men kunne mærkes i havnebyer og kystsamfund, hvor fiskeriet stadig spiller en rolle.

Derfor lægger SF vægt på, at forbuddet mod bundtrawl ikke må blive en isoleret indsats. Det skal følges op af bredere reformer og investeringer i naturgenopretning og bæredygtig forvaltning af havet – både i Lillebælt og i resten af landet.

Karina Lorentzen gør det klart, at hun ser den nye aftale som et startskud – ikke et punktum. Ifølge hende markerer forbuddet mod bundtrawl det første nødvendige skridt i en langt større bevægelse hen imod et mere balanceret og fremtidssikret havmiljø.

Togbusser indsat mellem Fredericia og Vejle efter sporskiftefejl

0

TRAFIK. Torsdag eftermiddag opstod der en sporskiftefejl i Fredericia, som lige nu giver udfordringer i togtrafikken mellem Fredericia og Vejle. Det oplyser DSB på det sociale medie X.

Fejlen har medført, at regionaltogene, som normalt kører mellem Fredericia og Vejle med stop ved stationerne i Brejning og Børkop, er aflyst. For at hjælpe de strandede passagerer videre har DSB indsat togbusser, der midlertidigt erstatter regionaltogene på strækningen.

InterCity- og Lyntogene er dog ikke direkte påvirket af aflysninger, men passagererne skal forvente mindre forsinkelser på strækningen, mens fejlen udbedres.

DSB har endnu ikke meldt ud, hvornår togdriften forventes at være tilbage til det normale. Rejsende opfordres derfor til at holde sig orienteret via DSB’s trafikinformation på selskabets hjemmeside.

Sporskiftefejl opstår typisk, når teknikken ved sporskifterne svigter, hvilket betyder, at togene ikke sikkert kan ledes fra ét spor til et andet. Det er især problematisk ved travle stationer som Fredericia, hvor der dagligt passerer mange hundrede passagerer.

Situationen har allerede betydet ventetid for nogle rejsende, der må tage højde for ekstra rejsetid og omlægning af deres ruter. DSB arbejder i øjeblikket på for at få fejlen rettet hurtigst muligt.

COOP og 365discount betaler bøder på i alt 400.000 kroner

0

BUSINESS. 365discount A/S og COOP Danmark A/S har begge vedtaget bøder på 200.000 kroner for at have haft tobaksvarer og tobakssurrogater synligt placeret i flere af deres butikker. Forbrugerombudsmanden har otte gange konstateret, at butikkerne SuperBrugsen og 365discount har overtrådt udstillingsforbuddet ved ikke at dække produkterne til.

Tobaksvarer og tobakssurrogater må ifølge tobaksreklameloven ikke vises frem eller være synlige i fysiske butikker. Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at butikkerne overholder udstillingsforbuddet, men har flere gange konstateret, at butikker ikke efterlever reglerne.

I otte tilfælde – fire gange i fire forskellige 365discount-butikker og fire gange i tre forskellige SuperBrugsen-butikker – har Forbrugerombudsmanden konstateret, at tobaksvarer ikke var skjult for kunderne, eksempelvis bag et forhæng eller en låge. Det udløser nu bøder på 200.000 kroner til hver af de to virksomheder. Begge virksomheder har erkendt overtrædelserne og valgt at betale bøderne, så sagen dermed afgøres uden retssag.

Årsagen til, at sagen kan afgøres uden retssag, er, at Forbrugerombudsmanden per 1. januar 2025 har fået beføjelse til at udstede administrative bøder for overtrædelse af udstillingsforbuddet. Det er første gang, Forbrugerombudsmanden anvender denne mulighed i praksis på tobaksreklameområdet.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtaler:

»Ifølge tobaksreklameloven må virksomheder ikke fremvise eller på nogen måde reklamere for tobaksvarer eller tobakssurrogater. Det forbud skal naturligvis tages alvorligt, og derfor skal butikkerne sørge for at dække varerne til, så ingen – særligt ikke børn og unge – bliver fristet af dem.«

Lovgivningen på området:

Udstillingsforbuddet følger af tobaksreklamelovens § 5 a og bekendtgørelse nr. 570 af 11. februar 2021 om forbud mod synlig anbringelse og fremvisning af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter § 2.

Det er forbudt at vise de tobaksvarer, som en butik sælger, medmindre man har en fysisk butik, der er specialiseret i salg af piber, pibetobak og cigarer. Butikker, der ikke er specialiserede i disse varer, må kun vise tobaksprodukter efter direkte anmodning fra kunden. Forhandlere skal dermed sikre, at tobaksvarerne effektivt gemmes væk, f.eks. under disken, bag et forhæng eller bag en låge.

Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at udstillingsforbuddet overholdes og har pr. 1. januar 2025 fået beføjelse til at udstede administrative bødeforelæg, jf. tobaksreklamelovens § 7 a. Det betyder, at Forbrugerombudsmanden kan afgøre sager uden retssag, såfremt virksomhederne erkender sig skyldige og indvilliger i at betale bøden til statskassen inden for en nærmere angivet frist.

Dødsfald Vejle uge 26

0

Charly Elmose
1939 – 2025

Leni Beltrão Sørensen
1964 – 2025

Indkomster stiger på tværs af Trekantområdet – minister glæder sig

0

ØKONOMI. Indkomsterne i Trekantområdet vokser støt, og borgerne i Fredericia, Middelfart, Vejle og Kolding har fået flere penge mellem hænderne det seneste år. Det viser en ny opgørening fra Danmarks Statistik, som glæder skatteminister Rasmus Stoklund.

Tallene afslører, at den gennemsnitlige A-indkomst, som primært består af løn, pensionsudbetalinger og skattepligtige indkomstoverførsler, i gennemsnit steg med 4,83 procent på landsplan fra 2023 til 2024. I Trekantområdet oplever kommunerne dog lidt forskellige stigningstakter.

Vejle ligger bedst til i området med en stigning på 4,62 procent, hvilket svarer til 15.783 kr. mere per borger i gennemsnit. Det betyder, at borgerne i Vejle Kommune nu i gennemsnit tjener ca. 357.700 kr. årligt.

Lige efter følger Fredericia Kommune, hvor borgerne oplevede en stigning på 4,61 procent, svarende til godt 15.000 kr. ekstra. Den gennemsnitlige årlige indkomst er her knap 342.000 kr.

I Kolding steg borgernes gennemsnitlige A-indkomst med 4,41 procent – en forbedring på cirka 14.500 kr., hvilket placerer kommunen en smule under landsgennemsnittet på 4,83 procent. Den gennemsnitlige indkomst her er nu omkring 344.000 kr.

I Middelfart har man haft områdets laveste stigning. Her er indkomsten øget med 3,94 procent, svarende til ca. 13.300 kr. ekstra, og borgerne tjener i gennemsnit knap 351.000 kr. årligt.

Skatteminister Rasmus Stoklund glæder sig især over, at væksten ikke kun er koncentreret omkring hovedstaden og de store byer, men kan mærkes bredt i provinsen.

»Når man åbner de store aviser, kan man godt få et indtryk af, at det kun er i København eller de store byer, der er fremgang i økonomien. Men de nye tal her viser, at den bomstærke økonomi, vi har i Danmark, betyder, at stort set alle danskere har fået flere penge mellem hænderne, og at det ikke kun er i de store byer eller i Nordsjælland,« siger skatteministeren.

Han fremhæver, at både stærke overenskomster og regeringens seneste personskattereform, der har givet skattelettelser til 3,3 millioner danskere, spiller en væsentlig rolle i den positive udvikling.

»Det kommer alt sammen danskerne til gode, og jeg håber, at danskerne også kan mærke fremgangen i deres økonomi,« understreger Rasmus Stoklund.

Billund tilføjer 100.000 sæder med nye flyruter

0

REJSER. Efter Ryanairs exit tidligere på året frygtede mange rejsende i Jylland, at det både ville blive dyrere og vanskeligere at rejse fra Billund Lufthavn. Nu åbner lufthavnen tre nye helårsruter til London Gatwick, Gdańsk og Vilnius, og optimismen er vendt tilbage.

Det er Norwegian, der nu forbinder Billund med London Gatwick med op til seks ugentlige afgange, mens Wizz Air har åbnet ruter til både Gdańsk i Polen og Vilnius i Litauen med henholdsvis tre og to ugentlige afgange.

Lufthavnsdirektør Jan Hessellund glæder sig over de nye muligheder, som giver mere end 100.000 ekstra flysæder til regionen hen over sommeren.

»Vi har en række rutenyheder, som vi forventer vil sætte yderligere turbo på blandt andet inbound-trafikken. Bookingsystemerne viser allerede solid efterspørgsel fra både britiske, litauiske og polske rejsende,« siger han.

Bekymringerne efter Ryanairs exit handlede især om prisniveauet på rejser og muligheden for billige billetter. Men med netværksselskabernes vækst på 14 procent i første halvdel af 2025, og med næsten 80.000 flere passagerer end sidste år, ser det ud til, at både kapaciteten og konkurrencen fortsat sikrer rejsende gode muligheder.

»Efter Ryanairs exit har netværks- og charterselskaberne grebet mulighederne. De flyselskaber, der satser langsigtet på Vestdanmark, fylder kabinerne både ud og hjem. Det er godt for vestdanskerne, der skal ud i verden, og det er godt for blandt andet vores turistattraktioner, at rejsende kommer til og bidrager med liv og omsætning,« konstaterer Jan Hessellund.

I juni oplevede lufthavnen en passagervækst på næsten 10 procent i forhold til maj. Samtidig har populære destinationer som Barcelona, Alicante og Malaga fået ekstra afgange for at imødekomme efterspørgslen.

På trods af et fald på fragtsiden i juni, hvor der blev transporteret 12 procent mindre luftfragt sammenlignet med sidste år, fortsætter e-handel og eksport af laks med at være stærke vækstområder.

Billund Lufthavn forventer en kapacitetsforøgelse på yderligere 16 procent i efteråret, og med den kommende motorvej mellem Give og Billund vil lufthavnens position som centralt rejseknudepunkt blive yderligere styrket.

Minister slår fast – omstridte p-afgifter er ulovlige

0

POLITIK. Det er slut med at få parkeringsbøder dumpende ind ad brevsprækken, uden at man overhovedet var klar over, at man havde parkeret ulovligt. De såkaldte »usynlige p-afgifter«, som private p-selskaber har sendt ud i stort antal, har nemlig aldrig været lovlige.

Det præciserer transportminister Thomas Danielsen nu i en klar melding, der glæder både bilister og FDM.

Ifølge ministeren er der ikke tale om nye regler, men om en præcisering af det, der hele tiden har været gældende – nemlig at private parkeringsselskaber kun må udstede p-afgifter ved at placere dem fysisk på bilen eller ved at give dem direkte til føreren.

»Vi er meget tilfredse med, at transportministeren ser på reglerne på samme måde som FDM og Forbrugerombudsmanden, og med præciseringen af reglerne på området har gjort det soleklart, at parkeringsselskaberne ikke bare kan sende en p-afgift afsted til intetanende bilister,« siger Dennis Lange, chefkonsulent i FDM.

De »usynlige« afgifter har især været brugt i parkeringsanlæg med automatisk nummerpladeaflæsning, hvor bilister ofte først flere uger efter parkeringen opdager, at de har fået en bøde. Dermed fratages bilisterne muligheden for at dokumentere fejl eller mangelfuld skiltning på stedet, forklarer FDM:

»Præciseringen er godt for bilisternes retssikkerhed. Nu får de mulighed for at tage billeder af mangelfuld skiltning eller dokumentere andre forhold i forbindelse med parkeringen. Det kan man gøre, når man kan se, at man har fået en fysisk p-afgift, men ikke hvis man modtager en ’usynlig p-afgift’ længe efter parkeringen,« understreger Dennis Lange.

FDM kritiserer samtidig, at private parkeringsselskaber i stigende grad har taget de usynlige bøder i brug for at spare på omkostningerne til p-vagter, hvilket i praksis har betydet, at mange bilister modtager uventede og ofte udokumenterbare afgifter.

»FDM er åbne over for moderne, digitale systemer – også på parkeringsområdet. Men det skal selvsagt være systemer, der ikke giver køb på bilisternes retssikkerhed, og som i øvrigt holder sig inden for de gældende regler. Man kan ikke se stort på disse forhold, blot fordi man som parkeringsselskab ønsker at maksimere sin indtjening ved at spare p-vagter væk,« siger Dennis Lange.

Hvis bilister fremover fortsat modtager usynlige parkeringsafgifter, har FDM et klart råd:

  • Klager skriftligt til selskabet og undlad at betale afgiften på forhånd.
  • Indbring sagen for Parkeringsklagenævnet, hvis selskabet ikke vil annullere bøden.

Transportministerens præcisering kommer efter længere tids kritik af parkeringsselskabernes praksis med de usynlige afgifter, en kritik, der er vokset kraftigt hen over de seneste måneder. 

Fiskerne slår alarm efter nyt forbud mod bundtrawl

0

MILJØ. En ny aftale om at forbyde al bundtrawlfiskeri i blandt andet Lillebælt og resten af Bælthavet samt store dele af Kattegat vækker nu stærk bekymring hos fiskerne. Det fremgår af en udmelding fra Danmarks Fiskeriforening, der mener, at aftalen vil få store konsekvenser for fiskeriet – især det kystnære.

Formanden for Danmarks Fiskeriforening, Svend-Erik Andersen, kalder beslutningen »dybt bekymrende« for lokale fiskere, som vil mærke konsekvenserne af forbuddet hårdt.

»Uanset, hvad man mener om trawlfiskeri, så er det rygraden i dansk fiskeri. Når man politisk forbyder fiskeri med bundslæbende redskaber, så har det store lokale konsekvenser. Den her aftale afvikler mulighederne for fiskeriet fra Bønnerup og Grenå. Og fiskeriet på Læsø og fra Gilleleje kommer under pres,« siger Svend-Erik Andersen.

Han roser dog regeringen for, at der er afsat penge til at afbøde de værste konsekvenser for især fiskerne på Læsø, men peger samtidig på, at mange mindre fiskere står tilbage uden fremtid.

»Der er stadig fiskere, der ender som tabere, og de fiskere, der rammes hårdest, skal have mulighed for at forlade erhvervet på en ordentlig måde,« lyder det fra formanden.

Danmarks Fiskeriforening anerkender ligeledes, at aftalen også indeholder lettelser for erhvervet. For eksempel er den omdiskuterede CO2-afgift på fiskeriet blevet udskudt til 2029. Når afgiften bliver indfaset, bliver halvdelen af pengene ført tilbage til erhvervet som omstillingsstøtte.

»Det er en lettelse, at der endelig er fundet en politisk løsning, hvor aftalepartierne erkender, at der ikke findes alternativer til det brændstof, vi bruger i dag, og som sikrer, at indtægterne fra afgiften føres tilbage til fiskerierhvervet,« siger han.

Han fremhæver imens, at fiskerierhvervet nu har brug for ro og stabile politiske rammer efter flere turbulente år med brexit, grøn skattereform og ændringer af fiskeriregler.

»Det er helt afgørende, at fiskeriet får ro. Det er ikke holdbart for nogen branche konstant at skulle frygte nye politiske beslutninger, som vender op og ned på vilkårene. Det gør det svært at tiltrække arbejdskraft og svært at gøre fiskeriet attraktivt for unge mennesker, og det skaber usikkerhed i forhold til finansiering. Nu skal der simpelthen ro på,« afslutter Svend-Erik Andersen.

Fiskeriforeningen deltager i det kommende fiskeripartnerskab, der skal føre aftalen ud i livet, men understreger, at det vil kræve en stor indsats at få det til at fungere i praksis.

Ny milepæl for Lillebælt: Bundtrawl bliver forbudt

0

POLITIK. Det danske hav står foran historiske ændringer, og Lillebælt spiller en central rolle. Fra nu af bliver hele Bælthavet, herunder Lillebælt, trawlfrit område, efter regeringen netop har indgået en bred politisk aftale med Liberal Alliance, SF, Enhedslisten, Konservative, Radikale Venstre og Alternativet.

Aftalen, som trådte i kraft den 2. juli, betyder, at i alt 18,7 procent af det danske havareal nu bliver beskyttet mod fiskeri med bundslæbende redskaber. Dette gælder hele Bælthavet fra Danmarks grænse i syd, op gennem Lillebælt og videre mod nord helt op til en linje fra Ebeltoft til og med Isefjord.

Lillebælt er et af de områder, der har været hårdt ramt af faldende biodiversitet og ødelagte havbundsområder som følge af bundtrawl, der har påvirket både marsvin og fiskebestande negativt. Antallet af marsvin i Bælthavet er eksempelvis mere end halveret over de seneste syv år.

Miljøminister Magnus Heunicke kalder aftalen et »kæmpe skridt« for havmiljøet:

»Det er på tide, at vi giver havbunden mere ro til at genoprette sig selv. Vores indre farvande er i dårlig tilstand, og der er brug for at sætte ind på alle fronter for at vende udviklingen. Fiskeri med bundslæbende redskaber har en negativ påvirkning på havbunden,« siger ministeren.

Særligt Lillebælt, som også får status som kommende marin naturnationalpark, forventes at opleve store positive effekter. Havbunden får ro til at komme sig, hvilket giver mulighed for en mere varieret bundfauna, større fiskebestande og forbedrede levevilkår for marsvin.

I alt omfatter aftalen cirka 19.600 kvadratkilometer hav, svarende til en tredjedel af det samlede trawlpåvirkede areal i Danmark. Forbuddet vil blive implementeret i samarbejde med EU, og det ventes at være fuldt gældende for både danske og udenlandske fiskere inden for de næste to år.

Regeringen vil i den kommende tid også indgå aftaler med andre lande, der har fiskerirettigheder i området, så Lillebælt fremover kan få den ro og beskyttelse, havområdet har behov for.

Voldsomt vejr onsdag kan koste dyrt – her er eksperternes bedste råd

0

VEJRET. Onsdag eftermiddag og aften risikerer store dele af landet at blive ramt af voldsomt vejr med skybrud, torden, hagl og kraftige vindstød. Det får nu forsikringsselskaberne Codan og Alm. Brand til at opfordre danskerne til at sikre deres hjem mod alvorlige skader.

»Med DMI’s melding om risiko for både skybrud og kraftige vindstød opfordrer vi vores kunder til at gå en ekstra runde om deres bolig. Vi ved af erfaring, at syv ud af ti skader kan undgås ved hjælp af enkle tiltag som f.eks. at rense tagrender og nedløbsrør og løfte uvurderlige ejendele mindst 30 cm op fra kældergulvet, så de ikke risikerer vandskade, hvis uheldet er ude,« siger Jan Graversgaard, direktør for Bygning og Løsøre hos Alm. Brand.

Vejrcocktailen er ekstra farlig efter en længere periode med tørke, da vandet ikke nemt siver ned i den tørre jord. Dermed er risikoen for oversvømmelser i boliger og kældre ekstra stor.

»Når jorden er meget tør, vil det megen vand ikke sive ned. Det kan føre til, at vandet samler sig på overfladen og finder vej ind i boliger og kældre,« siger Jan Graversgaard.

Forsikringsselskaberne har samlet en række konkrete råd til, hvordan du undgår skader under skybrud og kraftigt stormvejr:

  • Tjek, om tagsten ligger korrekt, og reparér revner eller utætheder i husets tag og mure.
  • Rens afløb, tagrender og nedløbsrør, så regnvandet kan komme væk.
  • Fjern blade og snavs fra brønde og kloakker.
  • Løft dine værdifulde ting mindst 30 centimeter op fra kældergulvet.
  • Placér aldrig uvurderlige ejendele i kælderen, hvis der er risiko for oversvømmelser.
  • Tag havemøbler, grill og krukker indenfor, eller stil dem i læ.
  • Fastgør trampoliner forsvarligt, eventuelt ved at vende dem på hovedet.
  • Luk alle vinduer og døre tæt.
  • Brug vandsikringstape ved døre og vinduer, så vand ikke kan trænge ind.

Forsikringsselskaberne sender i disse timer SMS-advarsler med konkrete råd til kunderne i de mest udsatte områder, så de når at tage deres forholdsregler, inden uvejret rammer.

De kraftige vejrfænomener ventes ifølge DMI at begynde sidst på eftermiddagen og fortsætte gennem aftenen.

Livet på landet hitter: Unge vil blive

0
SAMFUND. Langt størstedelen af de unge mellem 15 og 25 år, som bor i landdistrikterne, er glade for livet uden for byernes summen. Det...

Markant flere børn dyrker idræt i udsatte boligområder

0
IDRÆT. Idrætsforeningerne i udsatte boligområder oplever i disse år en stærk vækst i medlemstallet. Fra 2021 til 2024 er antallet af medlemmer i de...

Nu er prisloftet på overskudsvarme afskaffet: »En sejr for den grønne omstilling«

0
FJERNVARME. Fra den 1. juli 2025 er prisloftet på overskudsvarme ophævet. Det er en længe ventet beslutning, der bliver fejret af Dansk Fjernvarme og...

Syv kommuner står sammen om ambitiøs kommuneplan

0
TREKANTOMRÅDET. Kommunerne i Trekantområdet har taget endnu et vigtigt skridt mod en fælles fremtid. De syv kommuner i området – Vejle, Kolding, Fredericia, Haderslev,...

Promillen stiger med temperaturen – sommeren er årets farligste trafikperiode

0
KRIMI. Sommeren er en dejlig tid med grillfester, lange, lune aftener og rigelige mængder alkohol. Men sommerens festlige aktiviteter betyder også en betydelig stigning...

DGI Landsstævnet åbnet med et brag: Vejle centrum for idræt, fest og fællesskab

0
SPORT. Vejle summer af liv og energi, efter at Danmarks største idrætsfestival, DGI Landsstævnet 2025, torsdag blev åbnet med et spektakulært åbningsshow. Over 22.200...