Destination Trekantområdet har valgt at sætte markedsføringskampagnerne i Italien og Frankrig på pause efter Ryanairs beslutning om at lukke sin base i Billund og aflyse alle flyvninger fra den 1. april.
Ifølge direktøren for Destination Trekantområdet, Martin Perregaard-Bitsch, blev det nødvendigt at revidere turismeindsatsen, da Ryanair tidligere fløj direkte til Billund fra netop Italien og Frankrig. I et interview med DR forklarer Perregaard-Bitsch, at det ikke giver mening at fortsætte markedsføringen i disse lande, før situationen er afklaret.
– Vi havde nogle aktiviteter planlagt især i Italien og Frankrig, som var nogle af de ruter, Ryanair fløj på. Det har jeg lige sat på pause, til vi finder ud af, om ruterne kommer op igen, og hvad vi eventuelt skal gøre ved det, udtaler Perregaard-Bitsch til DR.
Som en alternativ strategi vil Destination Trekantområdet overveje at flytte reklameindsatserne til nye markeder. En mulighed kunne være at fokusere mere på Spanien, som et resultat af den nye rute fra Billund til Barcelona, som Vueling åbner til juni.
– Så kan det være, at vi vil flytte nogle af pengene fra Italien til Spanien, hvor Barcelona-ruten nu kommer op at køre igen, siger Perregaard-Bitsch.
På trods af de ændrede rejsemønstre og tilpasninger i markedsføringen, er der ikke nogen større bekymring for en langsigtet negativ indvirkning på turismen i Trekantområdet. Perregaard-Bitsch påpeger, at 90 procent af turisterne, der besøger området, kommer fra nærliggende lande som Tyskland, Holland og Skandinavien.