Bilhuset Linderoth fejrer i 2023, 20 års jubilæum, virksomhedens grundlægger, Bjarke Linderoth, startede i 2003 og siden 2017 har Ermin Balešić også siddet med bag roret. Siden sommeren 2018, har adressen været Stiftsvej 31 i Vejle, hvor de to kompagnoner slog dørene op til deres nye showroom.

Virksomheden har oplevet nogle turbulente tider, med faktorer som Corona, krig og udsving i Tesla-priserne. Linderoth har dog været i stand til at tilpasse sig og overvinde disse udfordringer. Under nedlukningen var Linderoth, ligesom mange andre virksomheder, tvunget til at lukke døren for kunderne. De var dog i stand til at fortsætte driften via fjerntransaktioner, og da restriktionerne blev ophævet, steg efterspørgslen efter biler voldsomt.

– Vi måtte ikke have kunder i butikken, vi skulle mødes med med dem på en eller anden parkeringsplads og handle. Pludselig lukker alting op igen, vi må få kunder ind og alle de her folk, der lige pludselig sad hjemme og arbejdede eller havde fri eller whatever de havde oceaner af tid, det gjorde, at efterspørgslen på biler den eksploderede, fortæller Ermin Balešić.

Derudover eksploderede prisen på brugte biler på grund af det begrænsede udbud, der skyldtes den manglende mulighed for at få chips til nye biler. Ermin har ikke oplevet noget lignende i sine 17 år i branchen.

– Man kunne ikke få mikrochips til nye biler, det døjer man stadigvæk med i dag, det gjorde at udbuddet af brugte biler var meget begrænset. Som med alt andet udbud og efterspørgsel, så eksploderede prisen på biler. Jeg har været i branchen siden 2006 og jeg har aldrig oplevet noget lignende, siger Ermin.

Det går op og ned i bilbranchen

På det seneste har krigen i Ukraine fået energipriserne til at stige kraftigt, hvilket igen har påvirket Linderoths aktiviteter. Virksomheden fortsætter dog med at holde ud og tilpasser sig de skiftende forhold.

– Prisnedsættelserne på Tesla blev vi også ramt af. For at skære det ud i pap, mange har spurgt os: “Jamen kan I ikke få jeres tab dækket, men det kan vi ikke, vi er en selvstændig forretning. De varer vi køber, som holder her i showroomet dem har vi afregnet, de er købt betalt, risikoen er hundrede procent vores. I januar sælger vi tre Teslaer, som giver os en lussing på cirka 330.000kr tilsammen. Det kunne mærkes i sådan en lille forretning som vores. Men det er jo chancen i branchen, jeg skal ikke sidde her og græde, der er ikke nogen, der skal have ondt af os, det er den chance, man tager, når man arbejder med det, vi gør, uddyber Ermin.

Linderoth fokusere på kvalitet og deres kunders behov. I dag har de otte ansatte, selvom virksomheden måske er lille sammenlignet med andre, men vækstprocenten har været betydelig. Ermin understreger dog, at vækst i kvantitet ikke bør være det primære mål, men derimod vækst i kvalitet.

Vi skal leve af det her både om 10 og 20 år

Fokus ligger på salg og leasing af tyske bilmærker som Audi, BMW, Mercedes, Porsche, foruden elbiler som Tesla og Skoda. Linderoth forsøger ikke at være alt for alle mennesker, i stedet vil de hellere koncentrere sig om det, de er bedst til, nemlig at sælge biler af høj kvalitet.

– Det er en langsigtet forretning og for os er det vigtigt netop at kigge langsigtet, se fremad, fokusere på, at vi gerne skal kunne leve af det her både om 10 og 20 år. Tabene skal bare realiseres og så videre op på hesten. Når det er sagt, så kunne vi mærke sidste uge i februar, første uge i marts, at her er der rigtig gode takter. Om det er det gode vejr, når solen skinner, der giver folk lyst til at købe biler, kan jeg ikke sige, men den første uge i marts har vi solgt otte biler, det er flot for vores størrelse forretninger. Vi sælger cirka 300 biler om året, blandet mellem køb og leasing, fortæller Ermin.

Anders Buch, Værkstedschef tv. og Casper Hansen, Mekaniker. Foto. AVISEN

De bedste til det, de er gode til

Det er medarbejderne, der gør forskellen, når det gælder om at give en fremragende kundeoplevelse. Bilhuset rangerer nummer et i alle bilforhandlerkategorier på Trustpilot, hvilket er en betydelig præstation.

– Det tager lige så lang tid at levere fremragende kundeservice som det gør, at levere en dårlig kundeoplevelse, så hvorfor ikke levere en god oplevelse? Vores engagement og hårde arbejde gennem årene har betalt sig i form af tilfredse kunder, og det har vi planer om at det skal fortsætte med i fremtiden, siger Ermin.

En for hurtig ekspansion kan gå ud over deres evne til at levere det samme niveau af kundeservice, som de er kendt for.

– Der er tit folk, der spørger os om vi ikke skal have en afdeling på Sjælland eller oppe nord på? Jamen, det skal vi ikke. Vi skal ikke være større. Vi skal være endnu bedre til det, vi er bedst til. Vi ligger nummer ét på samtlige bilforhandler kategorier på trustpilot, det har vi brugt seks år på. Set udefra, kan det godt ligne en overnight succes, men det er det ikke, det er hårdt arbejde og dedikation og nogle gode medarbejdere, som arbejder for kundernes tilfredshed, udtaler Ermin Balešić og slutter:

– Noget vi fortsat kan blive bedre til, er at finde de rigtige biler til de rigtige priser. Lige nu, der ved vi ikke, hvad fremtiden bringer, der er så mange impulser derude. Er elbilen den rigtige? Er dieselbilen? På et tidspunkt, der solgte vi 80 procent elbiler og 20 procent fossile. I forbindelse med energiudfordringerne, der har bøtten været vendt på hovedet. Så det er simpelthen utrolig svært at se, hvad der hitter og hvad skal vi skal have på lager, det må vi kæmpe med dagligt.

Linderoth har fokus på kvalitetsservice og engagement, i at give en fremragende kundeoplevelse, det har hidtil været nøglen til succes, en nøgle de tror på også vil give dem succes i fremtiden. Ved at forblive tro mod deres værdier og ikke gå på kompromis med deres serviceniveau, forsøger de at skille sig ud i en yderst konkurrencepræget branche. Om fremtiden for bilbranchen ser grøn ud, kæmper de som mange andre bilforhandlere med at finde ud af, men de er klar til at tilpasse sig, hvad end den bringer.