Foto: Nørrebro Teater

Nørrebro Teater opsætter endnu engang den succesfulde, humoristiske og musikalske forestilling “Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag”. En teaterfortolkning af Morten Münsters bestsellerbog om menneskers adfærdsdesign. Instrueret af Anastasia Nørlund og komponeret af Markus Artved.

Forestillingen henvender sig til en bred gruppe af mennesker på tværs af alder, som alle har det til fælles at føle sig udfordret af de mange forventninger, vi stiller til os selv, og som arbejdsmarkedet forventer af os.

Endnu en hverdag

I en sal, der minder om en stor biografsal, summer det af begejstring, og der grines højlydt over de mange komiske og ikoniske øjeblikke. Vi bliver revet med ind i en absurd og genkendelig hverdag på det store, ambitiøse advokatbureau, hvor ledelsen har fundet firmaets nye mission. En udviklingsstrategi, der skal optimere og passionere medarbejdernes servicehjerter til at gøre en forskel i firmaet, og i fællesskab konstruerer
firmaets DNA til moderne kerneværdier.

Den eneste forhindring er dog, at så snart hverdagen rammer igen og kopimaskinen endnu en gang ikke virker, så er vi måske ikke så forandringsparate og helhedstænkende som vi var på strategidagen på Comwell.

Med ørehængende og velkomponeret musik samt en humoristisk og letsindig tilgang berører forestillingen hverdagsscenarier. Hverdagsscenarier der indebærer guilty pleasures, som vi alle falder i. Drømme, der holder os i gang på en grå hverdag. Lystens og kærlighedens dilemmaer. Kopimaskinen, der aldrig virker, når man skal bruge den, og sidst men ikke mindst, firmaets udviklingsstrategi, som ingen forstår, hvordan de skal efterstræbe.

Foto: Nørrebro Teater

Thailands solnedgang

Scenografen Julian Toldam Juhlin har formået at skabe en forunderlig verden. Dualiteten mellem firmaets grå, kedelige søjler og kasser og et levende billede af Thailands smukke solnedgang med en masse stillestående, flyvende fugle i papirklip fanger øjet. Vi bliver revet med ind i den unge piccolos drømmeverden om backpackerlivet, og vi drages af det sprudlende, varme og festlige scenebillede, der er belyst af Jim Falk Nielsen. Gennem hele forestillingen understøtter belysningen scenografien godt, og vi bliver betaget af det sceniske udtryk, som lyset er med til at give scenerne. Vi ser nogle markante karikerede karakterer som trods deres forskelligheder alligevel er meget ens. Fra forestillingens start til slut, mestrer skuespillerne en god komisk timing og spiller deres karakterer med en absurditet, der virker og fylder den store scene med deres tilstedeværelse.

What’s your purpose og WHY?

Det er de helt store spørgsmål i den nye udviklingsstrategi, som ledelsen har fået foræret på deres strategidag på Comwell, og som de ihærdigt ser skal revolutionere firmaet. Der forventes også at medarbejderne i lige så høj grad som lederne brænder for at opnå dette mål. Men det er nemmere sagt end gjort, når ledelsen ikke ved, hvad de laver eller hvordan de skal nå deres mål om at være et moderne, fritænkende og kundecentreret firma.

I deres kedelige og grå beklædning forsøger karaktererne hver især at knække koden i den nye strategi, samtidig med at de har deres egne personlige mål og udfordringer i hverdagen.

Vi ser nogle karakterer, som stræber efter at være den bedste udgave af sig selv, men fejler. Scenariet med den gode arbejdsgiver, der stræber efter at være den bedste på arbejdsmarkedet og privat, er næppe noget, vi ikke kender til. I en vinderkultur er der kun vindere, og det vil vi jo alle gerne være. Men saboterer vi os selv, når vi overvurderer os selv, og stræber efter at være den bedste version, fordi vi ikke er tilfredse med den, vi er? Det er det helt store spørgsmål, som forestillingen forsøger at svare på.

Har du brug for et lille pift af selvkærlighed til din fejlbarlige eksistens, så tag ind og se “Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag”. Forestillingen spiller på Nørrebro Teater til og med den 25. januar, og forestillingen turnerer rundt i Danmark efterfølgende. Yderligere information og bestilling af billetter kan findes på Nørrebro Teaters hjemmeside.

Foto: Nørrebro Teater

https://podcasts.apple.com/dk/podcast/adf%C3%A6rd/id1369571432

Medvirkende Karoline Brygmann, Niels Ellegaard, Gustav Dyekjær Giese, Magnus Haugaard
og Lila Nobel

Manuskript Baseret på Morten Münsters bog Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag

Instruktion og bearbejdelse Anastasia Nørlund

Instruktør ved genopsætning Joy-Maria Frederiksen

Scenografi Julian Toldam Juhlin

Lyddesign og komponist Markus Artved

Lys- og videodesign Jim Falk

Pressemeddelelse november 2023

Koreografi Christel Stjernebjerg og Amalie Stiz

Forlag Gyldendal Group Agency

Premiere: 23. november 2023 på Nørrebro Teater

Spilleperiode 23. november 2023 – 20. januar 2024 / Man – tor kl. 19.00 / Fre kl. 20.00 / Lør kl. 15.00

Billetter 110-395 kr. via www.nbt.dk / www.teaterbilletter.dk / 70 272 272

Sted Nørrebro Teater, Ravnsborggade 3, 2200 København