19 C
Copenhagen
tirsdag 9. september 2025

Google Maps kommer med stor opgradering

0

Google Maps i Danmark får i dag en stor opgradering, der giver både bilister, turister og københavnere flere og bedre muligheder for at udforske og navigere i verden ved hjælp af kunstig intelligens.

Hver dag giver Google Maps rutevejledninger til mere end 20 milliarder kilometer. Og med AI er tjenesten gennem de seneste år blevet udvidet med flere smarte funktioner som eksempelvis brændstofbesparende ruter. I dag lancerer Google endnu en stribe AI-drevne nyheder i Maps, der skal gøre det lettere at orientere sig og få overblik – uanset om man sidder i bilen på vej til et møde, leder efter et sted i nærheden at oplade sin elbil eller bevæger sig rundt i byen som turist eller en lokal på jagt efter skjulte perler.

I København kan lokale beboere og turister fremover blot løfte telefonen, klikke på Lens-ikonet i Maps og pege telefonen i retning af fx en flot bygning eller en livlig gade, når de vil undersøge nabolaget. For eksempel kan Maps informere dig om, at der rundt om hjørnet ligger et åbent supermarked, busstoppested eller populær kaffebar. Den nye, mere visuelle måde at orientere sig på i byen er muliggjort af integrationen af Google Lens i 53 nye byer i Maps, herunder altså København.

Google har også opdateret Maps med mere virkelighedstro og præcise afbildninger af bygninger og veje, der gør det lettere at orientere sig hurtigt og sikkert, når man sidder bag rattet. Samtidig opgraderes den visuelle vejledning i forbindelse med avancerede forgreninger af vejbaner og til- og frakørsler på motorvejen, så du undgår pludseligt at skulle krydse flere baner for at nå en afkørsel.

Derudover bliver information om fartbegrænsninger nu også tilgængelig i Maps i 20 nye lande, heriblandt Danmark.

Endelig får elbilister lettere ved at komme rundt i landet og planlægge smart gennem mere detaljeret og opdateret information. Som noget nyt giver Maps blandt andet elbilister indsigt i, om en specifik lader er kompatibel med bilen, hvornår laderen sidst blev brugt og med hvilken hastighed, den lader.

– Google Maps er meget mere end at komme fra A til B. Det skal også give både information og inspiration. Og Maps skal gøre det let, sikkert og sjovt at færdes nye steder – uanset transportform. Vi arbejder hele tiden på at gøre oplevelsen for brugerne mere levende, og heldigvis åbner udviklingen inden for AI nogle helt nye muligheder, både nu og på den lidt længere bane, siger Jesper Vangkilde, kommunikationschef for Google i Danmark.

Opdateringerne ruller ud på danske telefoner over de kommende uger.

Flere nyheder på vej

I dag lancerer Maps også flere andre funktioner, som kommer til Danmark på et senere tidspunkt. En af dem er den såkaldte ‘Immersive View for routes’, som gør det muligt at se sin rute i 3D og få adgang til detaljeret information om trafik- og vejrforhold. Funktionen åbner i syv europæiske storbyer (Paris, London, Amsterdam, Barcelona, Dublin, Venedig og Firenze).

Dukkerne er tilbage: Fredericia Musicalteater præsenterer musicalen AVENUE Q

0

Den 23. februar præsenterer Fredericia Musicalteater den stærkt satiriske musical AVENUE Q. Forestillingen AVENUE Q har spillet verden over, og nu er det instruktør Lars Mølsteds opgave at give dukkerne fra Avenue Q liv i Fredericia. Forestillingen spiller i perioden 23. februar – 16. marts 2024.

Den 23. februar 2024 indtager publikumssuccesen AVENUE Q de skrå brædder hos Fredericia Musicalteater. Forestillingen er en stærkt satirisk musical, der kombinerer teater med dukketeater. Musicalen AVENUE Q har allerede haft sin sejrsgang verden rundt, hvor forestillingen har taget både anmeldere og publikum med storm. I Fredericia Musicalteaters opsætning af AVENUE Q debuterer musicalstjernen Lars Mølsted som instruktør, ligesom AVENUE Q også var hans debut på scenen, da den første gang blev sat op på teateret i 2011. Når dukkerne vækkes til live på scenen i Fredericia, venter der dem flere udfordringer, som trækker tråde til livets store spørgsmål om grænser og identitet.

Handling

AVENUE Q er historien om Princeton, der frisk og nyudklækket fra universitet ankommer til New York med store drømme og en sparsom bankkonto. Han bliver tvunget til at slå sig ned på Avenue Q, da det er det eneste sted, han har råd til at bo. Her opdager Princeton, at hans naboer består af en broget flok af karakterer, der er både finurlige og charmerende. I fællesskab kæmper Princeton og hans nye venner med helt reelle problemer som arbejdsløshed, kærlighed og selve formålet med livet – alt sammen med en kæk distance og et smil på læben.

Holdet bag AVENUE Q

AVENUE Q er instrueret af Lars Mølsted, som dermed får sin instruktørdebut. Lars Mølsted er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole – Musicalakademiet Fredericia i 2010, og var i perioden 2011-2020 en fast del af skuespillerensemblet ved Fredericia Teater. Lars Mølsted har været med i store musicalopsætninger som Klokkeren fra Notre Dame (2017), Come From Away (2022) og senest den aktuelle forestilling Charles Tante på Fredericia Musicalteater.

På det kreative hold bag AVENUE Q har Lars Mølsted selskab af manuskriptforfatteren Jeff Whitty, scenograf Nevena Prodanovic og koreograf Heidi Scheiby. Derudover står Robert Lopez og Jeff Marx for musikken til forestillingen.

497 liv sparet – danskerne sænker farten

0

Farten på vejene er på 10 år faldet, og det har givet en markant reduktion i antallet af dræbte i fartulykker. Særligt en landsdel er dog stadig plaget af høj fart og mange fartulykker.

Danskerne har barberet toppen af farten, så flere overholder hastighedsgrænsen, og det har stor betydning for antallet af dræbte på vejene. Andelen af dødsulykker i trafikken, hvor for høj fart havde en afgørende rolle, er nemlig halveret i løbet af de sidste 10 år.

Der er grund til at glæde sig over udviklingen, for det er mange liv, der er sparet. Faktisk svarer den positive udvikling til, at vi har reduceret antallet af dræbte i fartulykker med 497 mennesker i perioden 2011 til 2021. Den udvikling takker Rådet for Sikker Trafik danskerne for i ny kampagne.

– Hver eneste ulykke er en for mange, men udviklingen viser, at det har stor betydning, når vi alle sammen ændrer vores vaner en smule og kører den tilladte hastighed. Det er virkelig mange menneskeliv, vi har fået lov til at beholde, hvilket er værd at markere, selvom vi ikke er i mål endnu, siger Mathias Hjorth Frederiksen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik.

I 2011 var der for høj fart involveret i 60 procent af dødsulykkerne i trafikken, mens der i 2021 var for høj fart involveret i 31 procent af ulykkerne.

Alt efter hvilken landsdel, man bor i, er der stor forskel på hvor hurtigt, der bliver kørt. Der bliver nemlig stadig trykket hårdere på speederen i Jylland end i resten af landet. På de jyske landeveje, hvor hastighedsgrænsen er 80 km/t, kører næsten dobbelt så mange 90 km/t eller mere sammenlignet med bilister på landeveje på øerne. I 2022 kørte 17,9 procent af trafikanterne over 90 km/t på de jyske landeveje, mens det på Sjælland og Øerne var 9,9 procent.

Ulykkesbilledet passer skræmmende godt med den statistik, for der sker næsten dobbelt så mange fartrelaterede dødsulykker på jyske veje, som der gør på øerne.

– For høj hastighed kan være forskellen på en slem forskrækkelse og en alvorlig ulykke. Vi registrerer hver eneste dag for mange bilister, der kører alt for hurtigt, og der er en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne. Selv en lille hastighedsoverskridelse har stor betydning for bremselængden, siger Christian Berthelsen, politiassistent Rigspolitiets Koncernkommunikation.

Landevejene har flest liv på samvittigheden
Særligt i de fartrelaterede dødsulykker skiller landevejene sig ud. 57 procent af de fartrelaterede dødsulykker fra 2017 til 2021 skete på Danmarks landeveje på trods af, at der køres markant flere kilometer på landets motorveje.

Det høje antal dræbte i fartulykker på landeveje sker primært i soloulykker, hvor der ikke var andre trafikanter involveret. Det er altså ulykker, hvor den entydige årsag til ulykken var, at det gik for stærkt.

– Soloulykkerne med for høj fart taler deres tydelige sprog. Sæt farten ned, det redder nemlig liv. Heldigvis har mange danskere allerede sat farten ned, men vi skal have de sidste med, siger Mathias Hjorth Frederiksen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik.

De fleste elbiler købes af personer med høj indkomst, lang uddannelse og parcelhus

0

Salget af elbiler er steget kraftigt de seneste år. Blandt køberne er en overrepræsentation af familier i de højeste indkomstgrupper, med de længste uddannelser og som bor i parcelhus. Inden for de seneste 2½ år er 39 pct. af de nye elbiler købt eller leaset af de 10 pct. af familierne med de højeste indkomster.

Stadig flere anskaffer sig en elbil. Den 1. januar 2015 var der 2.900 elbiler i Danmark – tre et halvt år senere var tallet fordoblet til 6.100. Siden er der blevet kortere og kortere mellem fordoblingerne af antallet. I august 2023 var den samlede bestand af elbiler kommet op på 160.000, svarende til seks pct. af den samlede bestand af personbiler.

Ud af de ca. 160.000 elbiler står familierne for 84 pct., mens resten er købt eller leaset af erhvervsdrivende.

Udvikling i bestanden af elbiler i Danmark 2015-2023

null
Kilde: Særkørsel på baggrund af Bilregistret

Dem, der anskaffer sig en elbil, ligner ikke den gennemsnitlige dansker: Hvis man har et lønmodtagerjob på højeste niveau eller et toplederjob, en lang uddannelse, en høj indkomst og bor i et parcelhus – så har man en markant større sandsynlighed end andre personer i Danmark for at have købt en ny elbil det seneste to og et halvt år.

Af de 61.000 elbiler, der blev købt eller leaset de seneste 2½ år, blev 39 pct. anskaffet af de 10 pct. af familier i den højeste indkomstgruppe.

Indkøbene af fossile biler er i samme periode mere jævnt fordelt i forhold til familiernes indkomst – dog stadig med en vis overvægt i de højeste indkomstgrupper.

Andel af familier fordelt efter indkomstinterval, der har købt hhv. elbil og fossil bil,  1. jan. 2021 – 31. aug. 2023

null
Anm: Andelen i 1. decil omfatter familier med uoplyst indkomst. Kilde: Særkørsel på baggrund af Bilregistret

FAKTA / Indkomst: Befolkningen er her inddelt i 10 lige store grupper (deciler) efter størrelsen af familiens indkomst. De 10 pct. med lavest indkomst ligger i 1. decil og de højeste indkomster i 10. decil. Der er taget højde for antallet af medlemmer i den enkelte familie – en såkaldt ækvivalensvægtet indkomst – da det præciserer familiens forbrugsmuligheder.

Lønmodtagere på højeste niveau og topledere er overrepræsenteret

Ser man på elbilkøbernes status på arbejdsmarkedet – om man fx er arbejdsløs, selvstændig, lønmodtager osv. – tegnes et mønster med synlig overrepræsentation i to grupper, nemlig lønmodtagere på højeste niveau og topledere (se faktaboks)

Mens toplederne udgør 3 pct. af befolkningen, udgør de 10 pct. af elbilkøberne de seneste 2½ år. Og lønmodtagere på højeste niveau, som udgør 10 pct. af befolkningen, udgør 28 pct. af elbilkøberne.

Omvendt udgør familier uden for arbejdsstyrken, fx pensionister, 36 pct. af befolkningen, men kun 10 pct. af elbilkøberne.

Ny analyse: Babyboom er udeblevet og vuggestuer og børnehaver må forvente at lukke

0

Danmarks Statistik har siden 2016 konsekvent overvurderet, hvor mange børn danskerne får. Fortsætter fejlvurderingen frem til 2030 kan den offentlige kasse se frem til at skulle bruge godt 3 mia. kr. mindre på pasning og undervisning end forventet, viser en analyse fra SMVdanmark. Men det vil omvendt betyde lukning af daginstitutioner og skoler og affolkning af bestemte landsdele.

30.000 børn mellem 0 og 7 år. Så mange kan der ”mangle” om syv år. ”Mangle” forstået sådan, at politikere og embedsfolk faktisk lige nu regner med dem, når de ser ud i fremtiden og planlægger offentlige budgetter og hvor mange pædagoger og lærere, de vurderer, der bliver brug for.

Men det er ikke sikkert, de børn vil være der. For gennem de seneste syv år har Danmarks Statistiks spåkugle vist forkert, når statistikerne beregnede, hvor mange børn, der ville komme. Danskernes fertilitet er nemlig langt under forventet. Statistikerne har regnet med, at danske kvinder i snit ville føde 1,9 børn over et livsforløb, men reelt er det nu kun 1,6 børn pr. kvinde.

Hvis det ikke ændrer sig i de kommende år, vil de mange færre børn give en solid besparelse på de offentlige budgetter på 3 mia. kr., fordi udgifterne til at passe børnene bliver lavere end ventet.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Besparelse fører til lukninger

– De 3 mia. kr. er jo en besparelse, der kunne bruges på fx skattelettelser, siger Thomas Grass, seniorøkonom i SMVdanmark. Men han ser flere udfordringer end fordele ved det lave fødselstal.

– Kommunerne må indstille sig på at lukke daginstitutioner i fremtiden. Og fortsætter tendensen med lavere fertilitet, kan vi se frem til endnu lavere udgiftsbehov, men også lukninger af grundskoler, gymnasier og erhvervsskoler. Desuden vil udviklingen give en kraftigere affolkning af bestemte landsdele, end vi hidtil har set, og det er tænkeligt, at det især er landområderne væk fra de store byer, der vil mærke dette, siger Thomas Gress.

Han forklarer, hvorfor folkene i Danmarks Statistik er blevet snydt. Det skyldes, at det dyk i fødselsraten der skete efter finanskrisen, ikke som forventet var midlertidigt. Men fødselsraten er ikke steget siden, tværtimod.

Arbejdsstyrken vil falde markant

Det bekymrer Thomas Gress.

– På længere sigt trues væksten, idet vi får en mindre arbejdsstyrke, og dermed bliver vi færre i den arbejdsdygtige alder set i forhold til, hvor mange flere ældre vi bliver. På det meget lange sigt, dvs. i 2080, kan vi ende med en beskæftigelse, der er ca. 159.000 personer lavere end i dag, siger han.

CO2-udledning fra nye danske biler rasler ned

0

Nye tal viser, at det går stærkt med at danske bilers CO2-udledning under kørsel, der på 5 år er knap halveret.

I 2019 var gennemsnitsudledningen for nye danske personbiler under kørsel på 136 gram CO2 pr kilometer. Dette tal er faldet til 77 gram CO2 pr kilometer i 2023. Der er tale om et betydeligt fald på 58 gram pr kilometer, hvilket næsten er en halvering på kun 5 år.

Danmark rundede i oktober 2022 en milepæl med 100.000 elbiler på de danske veje. Sidenhen har tallet passeret 169.000 elbiler ved udgangen af september. Elbiler har alene i år udgjort 32,9 procent af nybilsalget svarende til over 40.000 nye elbiler i Danmark i 2023. Elbilerne, der er nulemissionsbiler, spiller en helt central rolle i reduktionen af CO2 udledninger i Danmark. Samtidig med tilgangen af flere nulemissionsbiler, bliver de nye biler med forbrændingsmotorer stadig mere brændstofeffektive, hvilket også bidrager til, at CO2-udledning fra nye biler samlet set er lavere.

– De nye biler – og særligt elbilerne – er vitale for at reducere CO2-udledningen i Danmark. Bilproducenterne arbejder konstant på nye og effektive løsninger, og vi kan se på udledningstallene, at det virker. Vi er stolte over, at vores produkter er med til at nedbringe Danmarks CO2-udledning og er en stor del af løsningen på at nå Danmarks ambitiøse klimamålsætninger. Vi bør derfor se på at ændre de kommende afgiftsstigninger på elbiler i 2026 så udviklingen kan fortsætte og klimamålene kan opfyldes, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

Udledningstallene er opgjort efter EU’s Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) der bl.a. opgør udledningen fra biler under kørsel.

Hotel Vejlefjord vinder stor pris for andet år i træk

0
Hotel Vejlefjord. (Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen/Fredericia AVISEN)

Hotel Vejlefjord har for andet år i træk vundet Danish Travel Award for bedste hotel i Jylland. Succesen kan ifølge direktøren tilskrives medarbejderne, som har højnet gæstetilfredsheden med 10 procent på et år.

Hotel Vejlefjord er for andet år i træk kåret som Jyllands bedste hotel ved Danish Travel Award. Vinderen er fundet på baggrund af en brugerundersøgelse udført af analysefirmaet Epinion. Prisen vækker stor glæde hos Flemming Jakobsen, direktør hos Hotel Vejlefjord:

– Jeg er stolt af, at vi som enkeltstående hotel har formået at vinde prisen over store, kendte hotelkæder. Det er noget, vi har kæmpet for, og siden sidste års kåring har vi arbejdet intenst på at skabe endnu højere gæstetilfredshed, så det er fantastisk, at indsatsen har båret frugt, siger Flemming Jakobsen.

Det seneste år har hotellet øget fokus på kundeservicen markant og udført dobbelt så mange evalueringer af serviceniveauet. Det har fået gæstetilfredsheden til at stryge i vejret med 10 procent på et år.

Motivationsboost til personalet

På Hotel Vejlefjord lader man helt bevidst personalet definere flere af reglerne end ledelsen, og de 170 ansatte tager derfor også et større ejerskab, end man typisk ser på danske hoteller. Det har ifølge direktøren medført, at barren er blevet sat højt, og prisen som Jyllands bedste hotel har kun styrket personalets motivation.

– At have vundet prisen for anden gang giver en mærkbar energi i huset, og personalet er topmotiveret for at fortsætte i samme spor, siger Flemming Jakobsen, direktør for Hotel Vejlefjord.

Han fortæller, at personalet bruger evalueringer af gæstetilfredshed som redskab til at forbedre sig. En ambassadør fra hver personalegruppe gennemgår hver anden uge en række målepunkter for at spotte plads til forbedring – især med udgangspunkt i gæsternes respons.

Tager prisen igen næste år

Hotel Vejlefjord går målrettet efter at vinde prisen som Jyllands bedste hotel igen til næste år.

– Vi ønsker at kunne kalde os Jyllands bedste hotel tre år i træk. Derfor skal vi fastholde den høje gæstetilfredshed. Vi har søgt om tilladelse til udvidelse af både vores restaurant og spakapacitet, så vi kan fremtidssikre hotellet, siger Flemming Jakobsen.

Danish Travel Awards 2023 er arrangeret i samarbejde med Travelmedia Nordic og branchemedierne Check-in.dk, Standby.dk og Turisme24.dk.

Velfærdsteknologi skal skabe tryghed også for ansatte

0

Tryghed for såvel borgerne som ansatte og medindflydelse på indførsel af velfærdsteknologi er vigtigt for at indførsel kan lykkes i praksis, viser ny analyse.

Velfærdsteknologi skal have konkret positiv betydning for borgernes trivsel, og medarbejderne skal have medindflydelse på indførsel af velfærdsteknologi. Det er blandt de vigtigste forudsætninger for at indførsel af velfærdsteknologi i pleje- og sundhedssektoren kan lykkes. Det konkluderer en ny analyse, som er udført af Teknologisk institut og finansieret af Velliv Foreningen.

Analysen er baseret på dybdegående interviews med ledere og medarbejdere på ti­­­­­­­­­­­­­ danske plejecentre, samt en række eksperter. Her er undersøgt, hvordan forskellige typer af velfærdsteknologi som for eksempel loftlifte, senge med vendelagener og GPS-trackere påvirker det psykiske arbejdsmiljø for medarbejderne.

Helhedsorienteret tilgang

– Det er vigtigt, at der bruges en helhedsorienteret tilgang, når der skal indføres velfærdsteknologi. Tryghed spiller en afgørende rolle for medarbejdernes psykiske arbejdsmiljø. Borgenes tryghed er samtidig en vigtig kilde til at skabe mening i de ansattes arbejde. Derfor skal velfærdsteknologi bidrage til at skabe tryghed for både borgere og medarbejdere, hvis det skal fremme det psykiske arbejdsmiljø, siger forretningsleder Emil Højbjerre Thomsen, Teknologisk Institut.

Manglen på arbejdskraft i omsorgsfagene er en udfordring, der kun ser ud til at blive værre i de kommende år. Ifølge Kommunernes Landsforening kan der mangle op mod 16.000 SOSU-hjælpere og -assistenter i 2030, hvis ikke der uddannes flere i de kommende år.

Betydeligt pres
Den danske plejesektor står derfor over for et betydeligt pres, der kun forventes at stige i fremtiden. Derfor er det afgørende at værne om de ansatte og sikre et godt arbejdsmiljø, hvor medarbejderne trives. Én af de tiltag, der kan mindske presset på de ansatte og hjælpe til at aflaste dem, er velfærdsteknologier, som har et stort potentiale i plejesektoren.

– Arbejdet med nye velfærdsteknologier kan både opleves som en byrde eller som en spændende faglig udfordring, afhængigt af øjnene, der ser. Implementering og drift af velfærdsteknologi er en vigtig ledelsesopgave, der kræver involvering af medarbejderne og med fordel kan tage højde for medarbejdernes forskellige forudsætninger for at arbejde med velfærdsteknologi, siger forretningsleder Emil Højbjerre Thomsen, Teknologisk Institut.

Rapporten indeholder også anbefalinger til ledere og arbejdsmiljørepræsentanter på plejecentre. Blandt rådene er, at der skal kommunikeres klart om formålet med indførelsen af ny velfærdsteknologi, så medarbejderne kan se meningen og motivationen. Desuden bør medarbejderne involveres tidligt i valget af ny teknologi, så de føler ejerskab og ansvar. Endelig er det vigtigt, at de enkelte teknologiske løsninger er testet grundigt, inden de tages i brug. Derved kan man undgå utryghed og frustrationer blandt de medarbejdere, som skal benytte velfærdsteknologi i dagligdagen.

Projektet er finansieret af Velliv Foreningen med 691.628 kr.

SDU-professor har udviklet AI-styret trafiksignal

0

I dag bliver trafiklys som regel indstillet til at skifte efter nogle faste tidsintervaller, men det kan gøres meget smartere med kunstig intelligens, der løbende kan forudsige trafikkens udvikling og tilpasse lysene derefter. Professor Sadok Ben Yahia fra Syddansk Universitet har udviklet et nyt system, der i en simuleret test giver bemærkelsesværdigt gode resultater.

Trafikpropper er ikke bare irriterende. De er også dårlige for både økonomien, sundheden, trafiksikkerheden, miljøet og klimaet.

Der er altså god grund til at arbejde på nye intelligente systemer til at styre trafiklys, så trafikken i byerne i højere grad glider, og trafikpropper så vidt muligt undgås.

Og det er lige netop, hvad professor i data science Sadok Ben Yahia fra Syddansk Universitet har gjort.

Han har udviklet et AI-system, kaldet EcoLight+, der løbende kan forudsige, hvordan trafikken udvikler sig og tilpasse trafiklysene efter det. I en simuleret test over tre måneder på et af de mest trafikerede vejkryds i Tallinn i Estland gav Sadok Ben Yahias system markante reduktioner af både CO2-udledning, støj og beregnet brændstofforbrug.

Som det fremgår af en artikel i tidsskriftet Knowledge and Information Systems, gav EcoLight+ en støjreduktion på 74,6%, det mindskede CO2-udledningen med 63,78% og reducerede brændstofforbruget med 69,61% sammenlignet med almindelige tidsindstillede trafiklys. Det klarede sig også bedre end andre intelligente trafikstyringsmodeller.

– Resultaterne er bemærkelsesværdige. De viser klart, at vores model var den bedste til at finde de optimale tidsinddelinger for trafiksignalerne i løbet af en dag, siger professor Sadok Ben Yahia.

– Men vi kan selvfølgelig ikke tillade os at være for entusiastiske allerede nu. Vi må hælde lidt vand i vinen, som franskmændene siger. Det var en simuleret test. Nu gælder det om at få installeret systemet i et rigtigt lyskryds og teste det ude i virkeligheden.

Trafikproppernes negative indvirkning

At trafikpropper øger brændstofforbruget og derved også CO2- og partikeludledningen, fordi bilerne er tændt i længere tid, og fordi de skal accelerere og decelerere langt oftere, giver næsten sig selv.

Men trafikpropperne har også betydning for økonomien, fordi folk spilder deres tid på at sidde fast i trafikken.

I nogle af verdens trafikalt mest overbelastede byer, f.eks. London, spilder hver enkelt bilist i gennemsnit 156 timer om året svarende til knap fire britiske arbejdsdage

Derudover går der også mange penge tabt på ekstra brændstof.

– Vi har lavet beregningen for vores test i Tallinn. I testperioden var den gennemsnitlige benzinpris 1,9 dollars. Det betyder, at man ville kunne spare 1.689 dollars i timen i brændstof, hvis man implementerede vores system. Det er mere end 14 millioner dollars årligt, siger Sadok Ben Yahia.

Trafiksikkerheden påvirkes, fordi bilisterne simpelthen bruger mere tid på vejene, end de ellers ville have gjort, og fordi de kan blive stressede, frustrerede og trætte af den ekstra rejsetid. Derved stiger risikoen for ulykker.

Og endelig er der støjgenerne.

– Jeg mener, at vi har al for lidt fokus på støj, når det kommer til trafikpropper. Vi ved, at støj fra trafik har alle mulige negative indvirkninger på vores psykiske og fysiske helbred, siger Sadok Ben Yahia

Data af højere kvalitet

Netop fordi trafikpropper har så mange negative konsekvenser, er der begyndt at komme flere og flere AI-systemer, som kan styre trafikken mere dynamisk end de traditionelle tidsindstillede lyskryds. De bliver typisk fodret med information fra f.eks. sensorer og kameraer på lyskurvene og GPS-data og træffer beslutninger på baggrund af det.

Professor Sadok Ben Yahias EcoLight+-system får ligeledes sin data fra sensorer, kameraer, GPS og også fra sensorer, der måler trafikstøjen. Herefter foregår der en såkaldt data fusion.

– Når vi får data fra flere forskellige kilder og lægger det sammen, får vi data af en højere kvalitet. Det betyder, at modellen kan komme med mere nøjagtige forudsigelser, hvilket igen fører til en mere optimal beslutningstagning i forhold til trafikstyringen, siger Sadok Ben Yahia.

– At vi kan få så gode resultater sammenlignet med andre systemer handler om det, man med et teknisk ord kalder for reinforcement learning. Vores model fungerer simpelthen bare godt.

Og at EcoLight+ blandt andet afhænger af måling af støj, betyder ikke, at den bliver mindre effektiv, hvis bilparken bliver udskiftet til elbiler, siger Sadok Ben Yahia. Det er alligevel mest dækstøj, de måler.

Lige nu arbejder professoren på at finde partnere til projektet, rejse finansiering til flere tests af systemet og implementere det i et fysisk lyskryds. Med de rette partnere regner han med at kunne have en prototype klar på seks måneder.

Vandsektoren byder første, nationale klimatilpasningsplan velkommen

0

Det er positivt, at regeringen nu tager fat på den vigtige samfundsopgave med at skærme danskerne mod oversvømmelser. Det er omkostningstunge løsninger, der skal investeres i. Men ødelæggelser har så store økonomiske konsekvenser for samfundet, at det er dyrere at undlade disse investeringer, understreger vandsektorens brancheorganisation, DANVA.

DANVA tager godt imod regeringens udspil til den første klimatilpasningsplan. Danskerne påvirkes af oversvømmelser på grund af nedbør, stormflod fra havet og for meget vand i jorden på ens grund. Spildevandselskaberne er en del af løsningen.

– Regeringens udspil er et godt skridt, hvor spildevandsselskaberne får bedre mulighed for at skærme danskerne mod oversvømmelser. Det skaber utryghed for mange, når den enkelte skal forsøge at gardere sig mod det vand, der kommer mere af på grund af klimaforandringerne. Men spildevandselskabernes mulighed for at lave kollektive løsninger, der hjælper borgerne med højtstående grundvand, er naturligvis under forudsætning af, at selskaberne får økonomiske rammer til at finansiere tiltagene,” siger direktør i DANVA, Carl-Emil Larsen.

Miljøminister, Magnus Heunicke, lancerede i dag sammen med repræsentanter fra DANVA, Lemvig Kommune og KL regeringens udspil til en første klimatilpasningsplan. Den har været længe ventet og skal ses som en del af en helhed, hvor dette udspil koncentrerer sig om stormflodsikring og højtstående grundvand.

Målet for klimatilpasningen er, at vi ikke har vand i vores kældre, huse og haver, at vand ikke oversvømmer vores virksomheder og produktionsapparat, og at den danske infrastruktur ikke ødelægges af vandmasserne.

– For meget vand de forkerte steder kan være dyrt for samfundet. Oprydningen efter oversvømmelsen af store dele af hovedstaden tilbage i 2011 efterlod en regning på mellem 6 og 7 mia. kr. Siden er der rundt i landet lavet beregninger for, hvad omkostningerne ved oversvømmelser – f.eks. en 100 års-hændelse, som dem, vi har været vidne til i weekenden, vil være. Her vil regningen være mange, mange milliarder, hvis vi ikke får klimatilpasset Danmark, siger Carl-Emil Larsen, og fortsætter:

– Det kan betale sig økonomisk for os alle sammen, at der nu sikres hjemmel til at lave kollektive løsninger, så danskerne ikke tvinges til at gå i gummistøvler i deres stuer.

DANVA og KL har i samarbejde udarbejdet en model til håndtering af højtstående grundvand, baseret på netop kollektive løsninger. Resultatet af arbejdet, hvor der er behandlet fire studier fra henholdsvis Sunds, Herlev, Odense og Aarhus, viser, at i alle fire tilfælde er der store samfundsøkonomiske gevinster ved kollektive løsninger.

Fakta:

De danske byer er presset af:

– vand fra oven
– stigende grundvand fra neden
– fyldte vandløb fra baglandet
– perioder med stormflod ude fra havet

Med regeringens seneste tiltag har vandselskaberne nu sammen med de kommunale myndigheder hjemmel og mulighed for at reducere oversvømmelser af vores byer ved hjælp af:

– at adskille spildevand og regnvand i kloaksystemerne
– at håndtere regnvand på overfladen
– at afhjælpe områder med højtstående grundvand
– at afskære vandløb opstrøms for byerne

Alle partier står bag budgetaftale i Region Syddanmark

0
POLITIK. Der var brede smil og håndtryk i regionshuset i Vejle, da Region Syddanmarks budget for 2026 faldt på plads tirsdag aften. Alle partier...

3.000 falske Labubu-dukker fanget i tolden

0
SKAT. De er populære blandt unge og ses overalt i modebilledet og på sociale medier. Labubu-dukken hænger ofte på en taske eller bruges som...

Rekordmange syddanskere til åbent hus på sygehuse og sociale institutioner

0
REGIONEN. Næsten 6.700 syddanskere tog imod invitationen, da Region Syddanmark søndag den 7. september åbnede dørene til sygehuse, ambulancestationer og sociale institutioner. De besøgende fik...

Læsere fangede blodmånen over hele landet

0
BLODMÅNE. Søndag aften stod himlen i rødt, da blodmånen viste sig. Over hele Danmark fulgte folk med, og AVISEN har modtaget en lang række...

Ung bilist endte i grøft – slap uskadt fra uheld

0
KRIMI. Søndag morgen klokken 08.58 blev Sydøstjyllands Politi kaldt ud til et færdselsuheld på Bøgvadvej ved Randbøl i Vejle Kommune. En 17-årig kvinde kom kørende...

Unge mænd taget med stoffer til gadefest i Vejle

0
KRIMI. Sydøstjyllands Politi havde en travl nat i Vejle, hvor flere unge mænd blev taget i besiddelse af euforiserende stoffer i forbindelse med gadefesten...