SPORT. På Rådhuspladsen i Fredericia blev der mandag middag sat punktum for længere tids planlægning, da Fredericia Kommune præsenterede sin nye cykelsatsning. Med rådhusets klassiske facade som baggrund var politikere, lokale aktører, repræsentanter fra Danmarks Cykel Union og en håndfuld cykelentusiaster mødt frem for at høre nærmere om kommunens cykelplaner for de kommende år.

På pladsen stod cykler opstillet i alle afskygninger – lige fra slanke racercykler samt de mere robuste elcykler til praktiske ladcykler og Demensfællesskabet Lillebælts særlige duocykler. Og lidt tilbagetrukket, som en påmindelse om, at cykelsportens elite snart ruller gennem byen, holdt også Danmarks Cykel Unions officielle ledsagerbil klar.

Anledningen var lanceringen af et nyt samarbejde mellem Fredericia Kommune og Danmarks Cykel Union. Fra 2026 og frem til 2029 bliver Fredericia vært for Danmarks største og mest populære cykelløb, PostNord Danmark Rundt, hele tre gange. Det traditionsrige etapeløb er kendt og elsket over hele landet, og løbsansvarlig Jesper Tikiøb tøvede heller ikke med at kalde det en idræts- og kulturinstitution i danskernes bevidsthed.

»PostNord Danmark Rundt er nærmest blevet en idræts- og kulturinstitution i danskernes bevidsthed. Vi kommer rundt i hele landet, og derfor er vi også rigtig glade for at komme tilbage til Fredericia. Forestil dig at sætte en passer ned i byen og dreje rundt – vi kan komme ind fra alle sider og vinkler. Vi kan starte her, vi kan slutte her, eller vi kan placere en etape midt inde i byen. Alt kan lade sig gøre,« sagde Tikiøb med henvisning til, at Fredericia sidst var en del af løbets rute helt tilbage i 2002 og 2004.

Dengang, i 2004, var det den populære tysker Jens Voigt med det velkendte brede grin og den karakteristiske, offensive kørestil, der vandt den 11,7 kilometer lange enkeltstart gennem Fredericias gader. Nu er tiderne nye, rytterne andre, men håbet er stadig, at det cykelglade publikum igen vil flokkes i stort tal, når nogle af verdens bedste ryttere suser gennem byen.

Rådhuspladsen bød i dag på cykler i alle former og farver.

At netop Fredericia er valgt som central by for samarbejdet skyldes ikke mindst, at kommunen ifølge formand for Danmarks Cykel Union, Morten Anderson, har formået at opfylde samtlige vigtige kriterier, som unionen kigger på, når der skal vælges samarbejdspartner. Logistikken er i top med byens centrale beliggenhed i landet, det lokale engagement hos både borgere og frivillige er tydeligt, og der ligger samtidig en langsigtet vision, der strækker sig langt videre end bare afviklingen af enkeltstående cykelløb.

»Når vi indgår langsigtede aftaler, kigger vi især på tre ting. For det første handler det om logistik, og her er Fredericias centrale placering i Danmarks smørhul en stor fordel. For det andet ser vi på engagementet i det lokale foreningsliv. Er der opbakning fra borgerne, de frivillige og fra politisk hold. Og endelig vurderer vi, om der ligger en vision bag aftalen, som rækker ud over at afholde en enkelt etape af vores store løb. Alle disse tre kriterier går op i en højere enhed i Fredericia, som på alle måder er en visionær cykelkommune,« understregede Anderson med tilfredshed i stemmen.

Tanken om en bredere vision blev hurtigt grebet af formanden for Fredericia Kommunes Kultur- og Idrætsudvalg, Peder Tind, som understregede, at cykelsatsningen handler om langt mere end kun at tiltrække elitefeltets farverige trøjer til byen. For Tind handler det i lige så høj grad om at gøre cyklen til en fast og naturlig del af fredericianernes hverdag.

Med projektet Fredericia Cykler er ambitionen nemlig klar – flere fredericianere skal vælge cyklen, uanset om det gælder turen til arbejde, weekendens familieudflugter eller en spontan opdagelsesrejse gennem byens mange muligheder.

»Vi vil gerne være med til at sætte endnu mere fokus på foreningslivet og på den daglige cykling i vores by. Hvordan får vi flere fredericianere op på cyklen – til arbejdet, med familien eller ud til de steder, vi godt kan lide at besøge her i Fredericia? Hvordan kan vi få flere til at bevæge sig endnu mere rundt på cyklen i Fredericia? Vi taler altså her om et projekt, der ikke kun handler om eliten, men som også handler om bredden og om vores hverdag,« sagde Peder Tind og pointerede samtidig, at kommunen har afsat fire millioner kroner til formålet.

Selvom en del af budgettet naturligvis er øremærket til at arrangere de store cykelløb, er det politiske sigte mindst lige så meget, at fredericianerne skal kunne mærke satsningen i hverdagen, både i det lokale foreningsliv og på gader og stræder i Fredericia.

To flotte racercykler var blandt rekvisitterne ved dagens pressemøde på Rådhuspladsen i Fredericia.

Samspillet mellem elite og bredde, mellem cykelsport og hverdagens pedalarbejde, blev også fremhævet af Susanne Eilersen, formand for kommunens Bosætnings- og Turismeudvalg. Ifølge hende rummer Fredericias nye rolle som cykelby store muligheder for at placere byen på både det nationale og internationale landkort.

»Den opmærksomhed, vi får med sådan et stort event, giver os helt unikke muligheder for at vise vores by frem. Vi har fantastisk natur lige uden for døren, og vi vil også gerne præsentere byen stolt for både nationale og internationale gæster – fortælle dem om livet inden for voldene, om byens spændende historie og alle de muligheder, der findes her. Outdoor-turismen vokser enormt for tiden, og det passer perfekt ind i vores satsning. Folk tager deres cykler med, oplever naturen, overnatter i vores sheltere og får en helt særlig oplevelse,« sagde Susanne Eilersen.

Borgmester Christian Bro rundede pressemødet af med at fremhæve kommunens omfattende investeringer i cykelprojekter gennem det seneste årti, hvor der samlet er blevet brugt millioner af kroner. Pengene er blandt andet gået til etablering af kilometervis af nye cykelstier og flere mindre initiativer med formålet at gøre cykling til en mere naturlig del af hverdagen i Fredericia.

»Vi har gennem de sidste ti år investeret omkring 147 millioner kroner i cykelprojekter – lige fra kilometervis af cykelstier til en række andre initiativer. Jo flere der hopper op på cyklen, jo bedre er det for både miljøet og hverdagen i Fredericia,« sagde borgmesteren og understregede samtidig cyklingens vigtige rolle i kommunens miljø- og klimaarbejde.

Bro benyttede desuden lejligheden til at rose kommunens administration og forvaltning, som ifølge ham har leveret en stor indsats for at få aftalen med Danmarks Cykel Union på plads.

»Den politiske beslutning træffer vi politikere, men det sker altid på baggrund af et grundigt og godt arbejde fra vores forvaltning og samarbejdspartnere,« lød det afslutningsvis fra borgmesteren.

Ud over at PostNord Danmark Rundt lægger vejen forbi Fredericia tre gange i løbet af de kommende år, indebærer den nye cykelaftale også, at Fredericia i 2027 skal være vært for DM i landevejscykling for unge.