Se, hvordan det gik for sig, da Vejdirektoratet rev en 900 tons tung bro ned over E45 Østjyske Motorvej hen over en nat. Arbejdet var minutiøst planlagt og tiltrak flere nysgerrige borgere.

Lørdag den 22. juni klokken 17.00 blev politi og hjemmeværn sendt i aktion.

Jyllands trafikale hovedpulsåre, E45, blev spærret, og trafikken omdirigeret, så der var plads til maskiner og mandskab. På blot 16 timer fik de revet en 900 tons tung bro ned, som løb på tværs af E45.

Det var den gamle bro, der førte Bredalvej over E45 mellem Vejle og Hedensted, der måtte lade livet til fordel for udvidelsen af motorvejen.

Se en facinerende video fra bronedrivningen (Video: Kingo Karlsen, redigeret af Vejdirektoratet)

Arbejdet med nedrivningen var planlagt minutiøst, og lige inden klokken slog 09.00 søndag formiddag, kunne motorvejen igen byde trafikanterne velkommen.

”Vi havde virkelig travlt, og tiden blev udnyttet fuldt ud. Først blev motorvejen sikret mod skader ved at udlægge store jernplader under broen, hvorefter seks store nedbrydningsmaskiner kørte i stilling. I løbet af de først tre timer havde de klippet størstedelen af brodækket ned. 600 kubikmeter beton blev knust og kørt væk, inden motorvejen blev genåbnet lige før afleveringstidspunktet,” siger projektchef i Vejdirektoratet John Kjærsgaard.

Holdet bestod foruden Vejdirektoratet af Arkil A/S, Kingo Karlsen og Safe Road.

God trafikafvikling med hjælp fra Hjemmeværnet

Vejdirektoratet havde stort fokus på at få trafikken til at glide på omkørselsruten under spærringen af motorvejen og havde derfor allieret sig med Hjemmeværnet.

De hjalp med at dirigere trafikken blandt andet ved afkørsel <58> Hedensted og sørgede for, at der ikke var nogle trafikanter, der kørte ned på motorvejen.

“Da motorvejen var afspærret på hele strækningen mellem afkørsel <58> Hedensted og <59> Hornstrup, udnyttede vi desuden muligheden for at få foretaget omfattende asfaltreparationer på strækningen. Arbejdet foregik uden, at det påvirkede bronedrivningen, som selvfølgeligt var det primære fokus,” siger John Kjærsgaard.

Arbejdet med at nedrive broen blev fulgt tæt af mange nysgerrige borgere fra lokalområdet, som benyttede anledningen til en aftengåtur med plads til at følge nedrivningen og de store maskiner på tæt hold.

Arbejdet med at skabe mere plads til trafikanterne kan nu fortsætte, indtil næste bro over E45 skal rives ned i 2025. Her venter en endnu større bro – og dermed en endnu større opgave for Vejdirektoratet, som nu vil gå tilbage og evaluere på weekendens arbejde.

null
Maskinerne åd broen stykke for stykke, indtil den 900 tons betonbro var forsvundet. Foto: Kingo Karlsen

Et 3. spor på E45

Vejdirektoratet udvider motorvej E45 mellem Kolding og Randers flere steder på en i alt 60 km lang strækning. Snart bliver det nemmere og hurtigere at komme frem.

Læs mere om udvidelsen af E45 og hold dig opdateret på de trafikale gener, mens der bygges på trafikinfo.dk