Teleselskabet 3 har meddelt, at et af deres IT-servicefirmaer har været målet for et bekymrende hackerangreb. I en nylig offentliggjort pressemeddelelse afslører 3, at en portion af deres privatkunders data er blevet udsat.
Der er tale om, at i alt 6.625 kundenumre er blevet kompromitteret. Dataene involverer følsomme oplysninger såsom navn, adresse, telefonnummer, IP-adresse og CPR-nummer. Dette udgør en alvorlig overtrædelse af kundernes datasikkerhed, hvilket har kastet teleselskabet og deres IT-leverandør ud i en kritisk situation.
Peter Kirk Nielsen, kundedirektør i 3, deler i pressemeddelelsen sin dybe beklagelse over situationen.
– Det er med stor beklagelse over for vores kunder, at jeg må meddele, at 3’s underleverandør har orienteret os om, at udefrakommende uretmæssigt har tiltvunget sig adgang til vores kundedata via en adgang til et lokalt drev på én af leverandørens medarbejderes computer, udtaler han og tilføjer:
– Dette er et isoleret tilfælde, hvor en specifik datapakke er blevet kompromitteret. Uautoriserede parter har ikke haft adgang til 3’s overordnede netværk eller systemer.
Hackerangrebet skete for to uger siden, og de kompromitterede data dækker en tidsperiode, der strækker sig tre måneder tilbage. 3 gør det klart, at der ikke er tale om kompromitterede bankoplysninger, kreditkortinformation eller andre former for betalingsdata.
– Så snart vi blev bekendte med situationen, lukkede vi ned for fejlen og påbegyndte vores arbejde med at identificere årsagen. At beskytte vores kunder er vores første prioritet. Alle berørte kunder er blevet underrettet, og vi har oprettet en hotline, hvor kunder kan få svar på eventuelle spørgsmål og bekymringer, siger Nielsen.
3, sammen med deres IT-leverandør, har taget det nødvendige skridt ved at rapportere hændelsen til politiet, der nu er i gang med at efterforske sagen. Alle berørte kunder er blevet kontaktet som et skridt i 3’s løbende indsats for at opretholde transparens og tillid med deres kundebase.