I foråret afsluttede jeg min anmeldelse af Murder Ballad med, at jeg glædede mig til, Fredericia Musicalteater ville flyve endnu højere op mod de ambitiøse kunstneriske højder. Det skal jeg da lige love for gik i opfyldelse, da jeg på Fredericia Teater fredag den 21. oktober sammen med et spændt, forventningsfuldt premierepublikum landede i Gander.

9/11 2001

USA blev ramt af terrorangreb, og hele luftrummet i Nordamerika blev lukket ned. Som en del af Operation Yellow Ribbon måtte 38 fly med næsten 7000 passager derfor lande i Gander, en by, som pludselig voksede med 2/3. Gander ligger i den nordøstlige del af øen Newfoundland, hvis lufthavn engang var en af verdens største, da transatlantiske fly optankede her. – I øvrigt sank Titanic jo i 1912 ud for netop Newfoundland!

Uvisheden

Alt efter ens alder er store verdenshistoriske øjeblikke printet i ens bevidsthed: Cubakrisen, Kennedymordet, Berlinmurens fald, Corona-epidemien og nu krigen i Ukraine med de følger, den har/vil få. Men hvem husker ikke dagen 9/11 2001? Personlig kan jeg lave en lang beskrivelse af, hvad min familie og jeg lavede, og hvordan vi reagerede. Og den værste følelse var vel: uvisheden! Frygt og uvished er tærende. Som at vente på en undersøgelse eller diagnose.

Denne følelse havde alle – især flypassagererne – i Gander i disse dage.

Come From Away. Fredericia Musicalteater. Foto: Rumle Skafte

Medmenneskelighed

Musicalen Come From Away er en positiv historie fra 9/11. Nogle kalder dette lidt nedsættende en amerikansk feelgood-forestilling. Nå, og hvad så. Jeg har da set mange feelgoodfilm, som sagde mig noget, som havde et væsentligt indhold. Denne virkelige historie er fuld af medmenneskelighed på en tragisk baggrund. Beboerne i Gander og de omkringliggende samfund meldte sig frivilligt til at huse, fodre og underholde de strandede rejsende. Selv dyrene blev der taget sig af. Næstekærlighed kan vi da bruge til noget!

Forestillingen

Min forventning uden på forhånd at kende til musicalen var, at der kom billeder fra Ground Zero i New York og så videre. Men nej, heldigvis! Her var ikke en masse flimmer og effektfuld påtaget staffage. I en velvalgt enkel scenografi – og med det rette valg med en drejescene, som virkelig gjorde sig i bus- og flyscener – blev fokus rettet mod en vedkommende historie og de virkelige skæbner. Her ligger hovedvægten mere på teater. Ikke dans, som f.eks. i Fame, ikke selve musikken, som i Rock You, ikke scenografi/kostymer, som i Lion King. Her er der mere ligevægt, mere vægt på indhold, substans og vedkommenhed.  Derfor er Come From Away så fremragende og kommer med i min top 5 af musicals.

Come From Away. Fredericia Musicalteater. Foto: Rumle Skafte

Holdet

Så snart tæppet gik op var hele ensemblet med. Ufatteligt, hvor hurtigt man fik styr på de mange karakterer (90)!) uden lange tilløb og beskrivelser. Genialt. De utroligt komplicerede personskift, tempi, kostumeskift  og bevægelser på scenen (koreografi) blev udført med en lethed og præcision, man skule tro var løgn. Mine sanser var konstant opvakte. Jeg måtte panorere fra højre til venstre, i kulissen, hos publikum, men mistede aldrig tråden. Og så musikken og sangen!!!

Lyd, musik og sang

Med en fremragende lyd og det rigtige lydniveau; en musikledsagelse, som var kakao for trommehinderne og uundgåelige rytmiske rystelser i fødderne, lagde op til og grundlagde, at ensemblet kunne synge så flyvende himmelsk. Skønt, at der flere gange undervejrs netop er denne pompøse flerstemmige rene vokal. Man bliver fyldt med fryd!

Humor

Tag ikke fejl. En handling byggende på en alvorlig baggrund er nødvendigvis udelukkende tristesse. Tværtimod.

Jeg lo talrige gange. Kvikke bemærkninger og morsomheder uden at være platte. Men. Jeg måtte også tørre tårer af min kind. Som da jeg første gang så filmen Gøgereden. Samtidig med at jeg grinede, var indholdet jo dybt alvorligt. Her i Come From Away indlevede jeg mig i personerne, blev en del af dem. Jeg gennemgik en renselse – katasis.

Fik et forløsende mentalt løft.

Mon ikke at de strandede, da de endelig lettede igen fra Gander, sang: ”Fly On The Wings Of Love”?

Come From Away. Fredericia Musicalteater. Foto: Rumle Skafte

Fællesskabet

Symptomatisk for denne vidunderligt nærværende forestilling var fremkaldelsen. Fremkaldelsen var ikke enkeltvis, parvis – dem med de ”store” roller –  og så resten… Nej, her er en holdpræstation, ligeværdighed, samhørighed, fællesskab. Forløsende. Og så kom musikerne også på scenen og lavede en fest. Med den folkrockinspirede musik, som i værtshusscenen i slutningen af første akt – igen reference  til Titanicfilmen, hvor Jack og Rose før katastrofen havde en kærlig livgivende dans.

Priser

Come From Away har fået talrige priser i USA og England, så mon dog Fredericia Musicalteater kan da undgå nogle herhjemme.

Jeg vil godt medvirke med min kæreste slavewhisky til en pris…!

6 stjerner

Trods en fare for at blive udskældt for at være lokalpatriot udløser jeg helt sikkert 6 stjerner. Det er givetvis velbegrundet! Jeg har ikke flere stjerner, så næste rejse må ud mod fjerne gallakser (Starwars?). Mon også kærligheden findes der?

Alle involverede – fra instruktøren, Thomas Agerholm, til folk i garderoben – kan alle hver især stille sig op på et bord og udråbe: ”I’m King of the World.”  

Jeg behøver ikke at flyve til New York eller London; tage bilen eller toget til København. Nej, jeg kan gå eller cykle ind til centrum i min by og opleve:

Gander – The City for Everyone – i Fredericia – Byen for alle.