Den familieejede designvirksomhed fortsætter væksten i 2021 med en realiseret stigning i bruttoresultatet på 96 procent samt et resultat før skat på DKK 38,3 mio. mod DKK 16,8 mio. året før – begge er nye rekorder.

Fredericia Furniture har oplevet vækst på alle markeder og særligt i Danmark har man oplevet en stor efterspørgsel.

– Vi har haft et meget tilfredsstillende år med vækst på samtlige af vores markeder. Især har efterspørgslen på vores hjemmemarked været ekstraordinært højt blandt andet som følge af stigende efterspørgsel i kølvandet på Covid-19. Vores kollektioner har generelt været efterspurgte af både arkitekter og private forbrugere. Med opkøbet af Erik Jørgensen Møbelfabrik i oktober 2020, har vi samtidig formået hurtigt at skabe synergi på tværs af mange funktioner, og har således kunnet lægge fundamentet for en mere profitabel og robust virksomhed, siger CEO Kaja Møller.

CEO for Fredericia Furniture, Kaja Møller.

En ny og stærkere platform

I 2021 har Fredericia Furniture sammenlagt både Erik Jørgensen og Fredericia-kollektionerne, salgsstyrkerne, markedsføringen samt hjemmesider, og dermed skabt en stærk platform med et attraktivt sortiment af velkendte designklassikere samt nye kollektioner. Nu tilbydes et samlet og markant skandinavisk premium koncept til indretninger både på kontraktmarkedet samt til private kunder.

Produktionen i Svendborg er nu fuldt integreret og der har i løbet af året været foretaget en gennemgribende opgradering af lokationen med blandt andet en ny afdeling til produktion af Ox Chair samt nye udendørsarealer.

For at udnytte det stærke kendskab og image omkring Erik Jørgensen forsætter det som et selvstændigt sub-brand med de velkendte sofaer af høj kvalitet primært rettet mod de skandinaviske markeder. Med dette specifikke fokus forventes det at kunne øge markedsandelen væsentligt indenfor segmentet.

Fremtidsplaner

Målet er at fortsætte den internationale ekspansion både i Norden, Europa, Asien og USA. Virksomheden forventer dog fortsat at skulle manøvrere med usikre forsyningskæder, samt fluktuationer i købsmønstre, blandt andet som en konsekvens af ændrede økonomiske forudsætninger og generelle prisstigninger.

– Med henblik på langsigtet og profitabel vækst fortsætter vi implementeringen af “Strategy 2025” med øgede investeringer i salg, marketing, digitalisering og bæredygtighed som de vigtigste områder, slutter Kaja Møller.