Landets største erhvervsorganisation ærgrer sig godt og grundigt over, at nyt medieforlig undlader at gøre op med “ulogiske” regler om nulmoms på en række medier.

– Reglerne om 0-moms er komplet ulogiske. Nogle skal punge ud, andre skal ikke. F.eks. kan nyhedsmedier, der i forvejen er omfattet af 0-moms udvikle digitale magasinudgivelser uden moms, mens andre udgiveres tilsvarende digitale publicistiske magasinudgivelser vil være omfattet af moms.

– Det holder jo ikke i et af verdens mest digitale samfund, siger branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, DI Digital, som er DI’s branchefællesskab for techvirksomheder.

Reglerne om 0-moms indebærer, at digitale udgivelser inden for f.eks. livsstil, kultur og podcast er omfattet af 0-moms, når de leveres af en avis eller et andet nyhedsmedie anerkendt som en elektronisk avis, mens de vil være pålagt moms, såfremt de leveres af andre udgivere.

Der er dermed i følge DI en fuldstændig uholdbar situation, hvor nogle aktører af historiske grunde kan tilbyde digitale platforme med livsstil, kultur og podcast uden moms, mens andre lignende og identiske digitale tjenester er belagt med fuld moms.

DI har derfor arbejdet for, at denne forskelsbehandling bør ophøre således, at der skabes fair vilkår for digital innovation på mediemarkedet

– De uensartede momsvilkår for udvikling af digitalt publicistisk indhold har længe været en barriere for den digitale innovation i branchen.

– Det er super ærgerligt for brugerne og for branchen, at aftalekredsen har forsømt en oplagt mulighed for at finde en løsning på forskelsbehandlingen ved at skabe lige vilkår for de forskellige udgivere af digitalt publicistisk magasinhold, siger Rikke Hougaard Zeberg.