Foto: PR

Aarhus Havns udvidelse er lagt i graven for nu. Det fik Dansk Industri og andre erhvervsorganisationer til at kalde det en trist beslutning for dansk erhvervsliv, derfor ville erhvervsorganisationen have Christiansborg til at gribe ind, men den holdning deler CEO for Port of Aalborg, Kristian Thulesen Dahl, og CEO i ADP A/S i Fredericia, Rune D. Rasmussen, ikke. Det er direkte forkert, siger de.

Den ene mands død, den anden mands brød. Så simpelt kan sætte det op, hvis man taler med havnedirektør i Aalborg, Kristian Thulesen Dahl. En udvidelse af Aarhus Havn vil kun blive en succes, hvis det indebærer, at betydelige mængder gods bliver omdirigeret fra andre eksisterende danske havne, slår han fast. Og den udvidelse vil tage noget af grundlaget for containerterminalerne i både Aalborg og Fredericia, hvilket kan få alvorlige konsekvenser for de virksomheders forretningsmodeller og fremtidige overlevelse.

Kristian Thulesen Dahl. Pressefoto.

– Hvis Aarhus gennemførte den store havneudvidelse, så vil den kun kunne fungere forretningsmæssigt ved at trække meget gods fra de omkringliggende havne, blandt andet i Jylland, til Aarhus. Så simpelt er det. Det vil blive på bekostning af containerterminalerne i Fredericia og Aalborg. Man vil skulle have mere gods igennem for at begrunde udvidelsen, siger Kristian Thulesen Dahl til AVISEN.

Han påpeger også, at dansk erhvervsliv er mangfoldigt og består af virksomheder med mange forskellige behov og interesser, som ikke nødvendigvis bliver opfyldt ved at koncentrere indsatsen og ressourcerne på Aarhus Havn alene. Det danske erhvervsliv agerer nationalt og internationalt med lokationer i hele Danmark. Et Danmark, hvor de forskellige regioner hver især har unikke krav og ønsker, der ikke kan tilgodeses ved at fokusere ensidigt på en enkelt havn i Danmark. Derfor er analysen fra Dansk Industri forfejlet.

– Dansk erhvervsliv er et meget vidt begreb. I dag erhvervslivet placeret i hele Danmark med forskellige behov og interesser. Det, der går galt, når man vil tackle spørgsmålet om Aarhus Havns udvidelse er, at man sætter udvidelsen til at være lig med hele dansk erhvervslivs interesser. Det er forkert. Ser man på den store, dygtige havn i Fredericia eller på det nordjyske erhvervsliv i Aalborg Havn, så har erhvervslivet i de byer og områder andre behov, der ikke involverer Aarhus Havn. Jeg mener derfor, at man går galt i byen med de udtalelser. Min kritik er derfor todelt, siger Kristian Thulesen Dahl.

Den tidligere toppolitiker, nuværende administrerende direktør for Aalborg Havn, forstår slet intet af, at Dansk Industri ville have Christiansborg på banen efter havnen i Aarhus fik nej til at udvide. I hans øjne kan man på ingen måde drive havne i kommunerne, hvor man styrer direkte forbi det lokale selvstyre og ejerne. Det vil give uro i årtier, og ikke være til gavn for nogle af parterne.

– Dansk erhvervsliv er et bredt begreb i forhold til Aarhus Havn, og når vi driver havne, uanset om det er Fredericia, Aalborg eller Aarhus, så gør vi det sammen med ejerne og kommunerne, vi er placeret i. Dansk Industris ønske efter, at man satte udvidelsen på pause, var at bede Christiansborg byde ind, men vi kan ikke drive havne, hvor vi træffer beslutninger, der strider imod vores ejere. Vi skal være i samklang med lokale interesser, fortæller Kristian Thulesen Dahl.

Ikke plads til strigheder

Thulesen Dahl understreger derfor vigtigheden af et tæt og harmonisk samarbejde mellem befolkningen og erhvervslivet. Han fremhæver, at det kun er gennem denne samklang, at man kan opnå succes og fremdrift. Det er afgørende, at der ikke opstår en evig strid mellem parterne i en by, siger havnedirektøren fra Aalborg:

– Det er vigtigt, at vi finder ud af, hvordan befolkning og erhvervsliv kan arbejde tæt sammen. Vi lykkes kun med samklang, vi har ikke plads til at være i evig strid med hinanden. Jeg har ikke blandet mig i Aarhus’ udvidelse. Jeg er blevet spurgt om den udvidelse mange gange, men jeg har ikke svaret på emnet, da det er og var en Aarhus-beslutning. Her vil kommunen sætte udvidelsen på pause. Så kan det ikke nytte noget at tvinge dem til en udvidelse, de ikke selv har vedtaget. Det vil give en evig strid mellem lokalsamfundet og virksomhederne på havnen, siger Thulesen Dahl.

Han lægger dog heller ikke skjul på, at der også skal være en på gensidig respekt blandt konkurrenterne i havnesektoren. Ifølge Thulesen Dahl er det naturligt, at havnene konkurrerer med hinanden om gods og kunder, men konkurrencen bør altid være præget af respekt, og den respekt skal være der, mener Thulesen Dahl, der også i samtalen fremhæver, at selvom havne som Aarhus, Fredericia og Aalborg alle arbejder for at fremme deres egne interesser og tiltrække erhvervslivet, skal denne konkurrence ikke føre til konflikter.

– Jeg tror grundlæggende, vi respekterer hinanden. Man konkurrerer selvfølgelig. Jacob Bundsgaard, borgmesteren i Aarhus, sagde efter stoppet af udvidelsen, at det ville gå ud over Aarhus Havn. Så selvfølgelig illustrerer det, at vi konkurrerer, men vi gør det med en respekt for hinanden, da vi først og fremmest tjener erhvervslivets interesser tættest på, hvor vi selv er. I Aalborg tjener det nordjyske erhvervsliv ikke meget på det gods, der kommer fra Fredericia til Aalborg for at blive sejlet ud herfra. Det med at få mere på søen, også klimamæssigt, er der betyder mere. Jeg tror ikke, vi har problemer med at få vores bid af kagen, så derfor kan vi godt, samtidig med vi konkurrerer, have respekt for hinanden. Det Aarhus vil, er store planer, og det er så stor en udvidelse, der baseres på, at de hiver vores forretning ud af Aalborg og Fredericia og ind i Aarhus. Aalborg Havn, som containerterminal kan være svær at drive, hvis Aarhus får så meget gods. som de vil, og der går man fra en konkurrencesituation til at fjerne forretningsgrundlaget for den anden part, siger Kristian Thulesen Dahl.

Rune D. Rasmussen, CEO, ADP A/S.

Fredericia: Mere kapacitet er ikke nødvendig

Rune D. Rasmussen deler Kristian Thulesen Dahls opfattelse af, at Dansk Industris udtalelser om udvidelsen af Aarhus Havn er både forkerte og uholdbare. Han mener, at udtalelserne overser de reelle behov og den nuværende kapacitet i andre danske havne. Rasmussen fremhæver væksten i Fredericia Havn som et konkret eksempel på, hvordan eksisterende havne allerede imødekommer markedets efterspørgsel og behov.

– ADP med Fredericia Havn i spidsen har igennem flere år vækstet på vores containerterminal. Mere end 25 procent på fire år. Kunderne og rederierne ser vores vej og det samme gør de store danske kunder. Vi har et produkt markedet efterspørger nu og i fremtiden. Derfor behøves der heller ikke mere kapacitet i markedet – vi kan bruge den, vi har, forklarer Rune D. Rasmussen, der tidligere har sagt:

– Fredericia Havn og ADP A/S er klar til fremtiden. Vi har fremtidssikret os så godt, som vi kan. Vi har kapacitet og et konkurrencedygtigt produkt indenfor det, vi tilbyder markedet, og det er det rigtige.

Læs også: